Page 172 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 172

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           EMİ / 163 [643]


           bir  kapıdan  girilmektedir.  Dikdörtgen   hukischer  und  Osmanischer  Zeit”,  İstanbuler
           planlı cenazelik mekânının üzeri, ortada   Mitteilungen,  (İstanbul  1958),  S.  8,  s.  1-39;  M
           gömme  ayakların  taşıdığı  sivri  kemerle   Çayırdağ,  “Kayseri’de  XIV.  ve  XV.  Yüzyıllarda
                                               İki  Emîr  Ailesi  Emîr  Zahireddin  Mahmud  ve
           desteklenen sivri beşik tonozla örtülmüş   Emîr  Şeyh  Çelebi”,  Vakıflar  Dergisi,  (Ankara
           ve buranın kuzey duvarına mazgal hava-  1998), S. XXVII, s. 133-140; M Sözen, “Anado-
           landırma penceresi açılmıştır. Mescit ka-  lu’da  Eyvan  Tipi  Türbeler”,  Anadolu  Sanatı
           tına  girişi  sağlayan  taç  kapıya  iki  kollu   Araştırmaları  1,  İstanbul  1968,  s.  167-210;  S.
           merdivenle  çıkılmaktadır.  Basamakların   Cirtil,  Eratna  Beyliği  Mimarisi,  (Basılmamış
           altı  profillendirilmiştir.  Taşkın  olmayan,   Doktora Tezi), S.Ü. Sosyal Bilimler Ens., Konya
                                               2001, s. 156-164; Z. Bayburtluoğlu, Anadolu’da
           saçağa  kadar  yükselen  taç  kapı,  mukar-  Selçuklu  Dönemi  Yapı  Sanatçıları,  Erzurum
           nas profilli konsolların taşıdığı dört sıra   1993,  s.  150;  Z.  Sönmez,  Başlangıcından  16.
           mukarnas kavsaralı ve süslemesiz üç bor-  Yüzyıla Kadar  Anadolu  Türk-İslam  Mimari-
           dürle  çevrilmektedir.  Alınlıkta,  bugün   sinde Sanatçılar, Ankara 1989, s. 328-334.
           yerinde  olmayan,  geometrik  süslemeli                     SAİM CİRTİL
           olduğunu bildiğimiz iki kabara arasında                                 Emir Şahap Türbesi taç kapı
                                                                                   (çizim: S. Cirtil)
           beyaz  mermerden  iki  satırlık  sülüs  inşa   EMİR ŞEYH CEBECİ bk. ŞEYH ÇELEBİ
           kitabesi  bulunmaktadır.  Ayrıca  kavsara-  EMİR ZAHİREDDİN MAHMUD bk. ZAHİ-
           nın altındaki mukarnas sırasının ortasına   REDDİN MAHMUD
           Bursa  kemeri  içine  yapan  mimarın  adı
           yazılmıştır. Türbe’nin mescit bölümü, iç-  EMİRAĞA MAHALLESİ
                                               Kayseri’de bir mahalle olup adını burada
           ten dikdörtgen planlı, zemini kesme taş   oturan  meşhur  “mütegallip”  Emîr
           kaplı,  üzeri  kuzey-güney  doğrultusunda
           uzanan,  ayakların  taşıdığı  sivri  kemerle   Ağa’dan (Emîr Ağa Oğulları*) almıştır. 16.
                                               yüzyıl sonlarında Kayseri’de bu adla bili-
           desteklenen  sivri  beşik  tonozla  örtülü-  nen  bir  mahalle  yoktu.  1834  Temettuat
           dür.  Güney  duvarındaki  pencere  içte   kayıtlarında  Hasan  Fakih  Mahallesi’ne
           farklı  yapılarak  kıble  cephesi  vurgulan-  bağlı “Emîr Ağa Cemaati”  80 hane, 19.
           mıştır.  Türbede  Emîr  Şahap’ın,  Kutluğ   yüzyıl sonlarında “Hasan Fakı Emîr Ağa
           Tekin Hatun’un ve şahsı bilinmeyen bir   Mahallesi”  114 hane nüfusu; Sıbyan Mek-
           kişinin  daha  sandukası  yer  almaktadır.   tebi,  Bezirhane  ve  Çeşme  (Matara  Çeş-
           Sandukalar dikdörtgen gövdelidir ve baş   mesi) bulunuyordu. Mahalle bünyesinde;
           şahideleri  yükseltilmiştir.  Kitabedeki  ta-  Çavdar Sokağı, Karaca Sokağı, Uzun So-
           rihten, buranın Alâeddin Eratna’nın Ana-  kak,  Hacıağa  Sokağı,  Kibar  Sokağı  ve
           dolu valiliğinine vekâlet ettiği ilk günler-  Kahramanoğlu Sokağı vardı. Son düzen-
           de yapıldığını anlıyoruz. Beylikler Döne-  lemelerde ortadan kalktı.
           minin  Anadolu’da  yaygın  uygulanan  ve
           eyvan  türbe  geleneğine  dayanan,  fakat   Kaynakça: H. Cömert - İ. Demîr, Kayseri Te-
                                               mettuat  Defteri,  Kayseri  1998,  I.  273;  H.  Cö-
           eyvan  özelliği  olmayan  dikdörtgen  göv-  mert, 19. Y Kayseri, s. 125; Yücel Özkaya, Os-
           deli, beşik tonoz örtülü türbelerin Kayse-  manlı  İmparatorluğunda  Ayanlık,  Ankara
           ri’deki  en  erken  örneğidir.  Emîr  Şahap   1994, s. 111.
           Türbesi’ni yapan Amelî Kalûyan bin Ka-                  HÜSEYİN CÖMERT
           ra Bolu, Kayseri’deki 1333 tarihli Bünyan
           Ulu Camii’nin de banisidir.        EMİRSULTAN MAHALLESİ
                                               İlk olarak  1500 tarihli defterde Karagü-
           Kaynakça:  A.  Çakmakoğlu  Kuru,  Fetihten
           Osmanlı  Dönemine  Kadar  Kayseri’de  Türk   den adı altında kaydedilen mahalle, 1520
           Devri Mimarisi, Ankara 1998, s. 367-374  Sa-  tarihli Karaman-Rum İcmali olan defter-
           toğlu, “Emîr Şahap Türbesi”,   Ansiklopedi,   s.   de  Karagüden  nâm-ı  diger  Emîr  Sultan
           99; A. Yeğen, Kayseri’de Tarihi Eserler, Kay-  adı altında kaydedilmiştir. Arşiv kayıtla-
           seri 1993, s. 91;   Erkiletlioğlu, KT, s. 180-181; K.   rında Kiçi Kapu’ya tabi olarak kaydedi-
           Erdmann, “Weitere Nahtrage zu den Beobach-
           tungen  auf  Einer  Reise  in  Zentralanatolien”,   len mahalle ismini burada bulunan Emîr
           Archaologischer Anzeiger, (1957), s. 361-372;   Sultan Mescidi’nden almaktadır. Müslü-
           K. Erdmann, “Zür Türkischen Baukunst Seldsc-  man-Türk  nüfusun  meskûn  olduğu  ma-
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177