Page 301 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 301

tariHi eserler | talas panaya rum kilisesi
                                                                                                       hIstorIcal artIfacts | talas Panaya GreeK church  301


                   TALAS PANAYA RUM KILISESI                                              TALAS PANAYA GREEK CHURCH
                   Yaman Dede Camii                                                       Yaman Dede Mosque
                   Kayseri’nin Talas ilçesi Tablakaya Mahallesi’nde bulunmaktadır.        It is located in Tablakaya neighborhood of Talas District of Kayseri.
               Eserin giriş cephesindeki kemerlerden birinin üzerindeki yazıya göre;   According to the writing on one of the arches in the entrance gate of
               1886 yılında Reşadiyeli Yuvan Kalfa yapmıştır. Bugün cami olarak kul-  the work, in 1886 Yuvan from Reşadiye built it. Today, the Greek church
               lanılmaktadır. Kilisenin 1997 yılına kadar kapı girişinde olan kitabesi   used as Yeni Mosque was later turned into a mosque. The inscription
               günümüze ulaşamamıştır.                                                which was at the entrance of the gate until 1997, did not reach today.
                   Yerinden sökülmüş olan bu kitabede, Sultan II. Abdülhamid’e bir    This inscription, which has been dismantled, has a letter of thanks from
               teşekkür yazısı bulunmaktaymış.                                        Sultan II Abdulhamid. Talas was the birthplace of St. Savas and was built
                                                                                      in 1886 by Metropolitan Ionnis with the permission of Abdulhamid II. This
                   Yaman Dede (1887–1962)                                             church was used as a mosque for a period of time until the year 1926, and
                   Cami’ye ismi verilen Yaman Dede, 1887 yılında Talas’da doğan       then it was hit by a lock on its door.
               Karamanlı Türklerinden Hristiyan bir ailenin çocuğudur. “Yaman
               Dede, Yanar Dede, Yamandi Molla, Molla Bey” lakaplarıyla bilinir. Asıl     Yaman Dede (1887–1962)
               adı, Diamandi’dir. Babası iplik tüccarı Yuvan Efendi, annesi Afurani       Yaman Dede, whose name was given to the mosque, was born in
               Hanım’dır. Niğde Bor Kütüphanesi’nde bulduğu bazı belgelerden, içinde   Talas in 1887 and is a child of a Christian family of Karaman Turks. Known
               yer aldığı Rum Ortodoks Camiası’nın aslen Türk olduğunu öğrendiğini    as “Yaman Dede, Yanar Dede, Yamandi Molla, Molla Bey” nicknames, the
               söylemektedir. Henüz küçükken, ailesi Kastamonu’ya taşındı. Rum        real name was Diamandi. His father is textile trader Yuvan Effendi, her
               Ortodoks Mektebi’nde, daha sonra Kastamonu İdadisi’nde okudu. Bu       mother Afurani Hanım. Some documents found in the Niğde Bor Library
               yıllarda, gayrimüslim çocuklarının din derslerine katılma zorunluluğu   say he learned that the Greek Orthodox Mosque in which he belonged was
               olmadığı halde, hocalarının izniyle Arapça ve Farsça gibi derslere girdi.   originally Turkish. When he was young, his family moved to Kastamonu. He
                   1909 İstanbul Darülfünün Hukuk Mektebi’ne girdi. 1913’de mezun     studied here in Greek Orthodox School, later in Kastamonu High School.
               oldu. 1932 yılına kadar Beyoğlu I. Hukuk Mahkemesi Zabıt Katipliği     In these years, non–Muslim children entered lessons such as Arabic and
               görevinde bulundu. Bir yandan Galata Mevlevihânesi’nde Ahmed           Persian with the permission of their teachers, even though they were not
               Celaleddin Dede ve Ahmed Remzi Dede (Akyürek)’nin Mesnevi ders-        obliged to attend religious lessons.
               lerine katıldı. Ahmed Remzi Dede onun çalışmasını ve gayretini takdir      In 1909 he entered Istanbul Darülfünün Law School. He graduated in
               ederek, kendine “Yaman Dede” adını verdi.                              1913. Until 1932, he served as a member of the Beyoğlu I. Court of Justice.
                   Bu dönemde Müslüman gibi yaşamaya, Mevlânâ’yı anlatmaya baş-       At the same time he attended Ahmed Celaleddin Dede and Ahmed Remiz
               ladı. Paskalya Yortusunda cami imamları, şeyhlerin kendisini ziyarete   Dede (Akyürek) Mesnevi lessons in Galata Mevlevihânesi. Ahmed Remzi
               geldiğini, dini sohbetler yanında ilâhiler okunduğunu yazmaktadır.     Dede named himself “Yaman Dede” by appreciating his work and effort.
               Öte yandan Mason Locası’na da üye olup, 13. dereceye kadar yükseldi.       In this period he says he adopted the life of the Muslims, talking about
               İslam’a duyduğu yakınlık sebebiyle çıkartıldığını ifade etmektedir.    the Mevlânâ, the shaykhs and imams came to visit him and he continued
                   Yaman Dede, mektuplarında; gençlik yıllarından itibaren İslamiyeti   reading the hymns beside the religious conversations. On the other hand,
                                                                                                                                      th
               benimsemekle birlikte, ailevi sebepler yüzünden bunu açıkça söylemek-  he was a member of Mason Lodge and rose to the 13  rank. It expresses
               ten çekindiğini, İslami eserleri gizlice okumayı sürdürdüğünü, kiliseye   that it is removed because of the closeness to Islam.
               ailesiyle gittiğini ama dua okumadan çıktığını, tam kırk yıl boyunca       Yaman Dede, in his letters says that he adopted Islam from his youth,
               ailesinin haberi olmadan bazen sahura kalkmadan, iftar etmeden         but he was afraid to express it clearly because of family reasons, that he
               oruç tuttuğunu ifade etmektedir. Şubat 1942’de Nakşibendi–Halidî       continued to read Islamic works secretly, went to the church with his family
               Şeyhi Ahmed Hilmi Efendi’nin teşvikiyle, İslamiyet’i kabul ettiğini    but did not read the prayer and fasted for forty years without knowing his
               resmen bildirdi ve Mehmed Abdülkadir Keçeoğlu adını aldı. Yaman        family sometimes without iftar. In February 1942, with the encouragement
               Dede, İslamiyeti kabul etikten sonra, ihtidasından rahatsızlık duyan   of Naqshbandi–Khalidî Sheik Ahmed Hilmi Effendi, he officially announced
               Patrikhane’nin baskısıyla eşinden ayrıldı. Bu durum kendisini üzmüş,   that he accepted Islam and Mehmed Abdulkadir took Keçeoğlu's name.
               özellikle kızı Belma’ya karşı özlemini mektuplarında dile getirmiştir.   Yaman Dede, after accepting Islam, is separated from his spouse by the
               Bir süre sonra, ilkokul öğretmeni Hatice Hanım’la evlenir. Avukatlık   pressure of the patriarch who is uncomfortable with his will. This situation
               yaptı, bazı okullarda öğretmenlik yaptıktan sonra da avukatlığı bırakıp   has upset him, especially in his letters to his longing for her daughter Belma.
               tamamen öğretmenliğe yöneldi.                                          After a while he marries a primary school teacher named Hatice. He was
                   Saint Benoit, Notre Dame gibi yabancı okullarda, İstanbul İmam     a lawyer, after he had taught in some schools, he left his lawyership and
               Hatip Okulu, İstanbul Yüksek İslâm Enstitüsü’nde Türkçe, Edebiyat,     turned to teaching.
               Farsça, Arapça dersleri verdi. 3 Mayıs 1962 yılında vefat etti. Karaca-    He gave lectures in Saint Benoit, Notre Dame, Istanbul Higher Islamic
               ahmet Mezarlığı’na defnedildi.                                         Institute in Turkish, Literature, Persian and Arabic. He died on May 3, 1962
                                                                                      and is in Karacaahmet Cemetery.
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306