Page 310 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 310

KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
                310
                      KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION


               kapılar, kullanıcı açısından akılcı bir yaklaşımla ele alınmıştır. Dıştan
               kapıları ile ayrılan yapılar, içten bir avlu ile organik bağlanır. Selçuklu
               Dönemi'nin siyasi olarak en yoğun, en hareketli bir döneminde İlhan-
               lıların Anadolu’ya hakim oldukları yıllarda inşa edilen bu külliye yeni
               arayışlar ortaya koyar. İlhanlıların varlığı, Anadolu’daki sanatçı alışveri-
               şini hızlandırmıştır. Yapıların bânisi Ebu’l Kasım komşu kültür çevresi
               İran’dan Horasan yakınlarındaki Tus şehrinden, Anadolu’ya gelerek
               inşa ettirdiği eseri ile adını duyurmuştur (Tus’lu sanatçıların bu örnek
               dışında Konya ve Tokat’da da çalıştıkları bilinmektedir.)
                   Hacı Kılıç Camii ve Medresesi’nin ortak avluyu kullanması, örnek
               bir kurgudur. Buradaki ortak bir avluyu sınırlayan cami ve medrese
               kurgusu, daha sonra Osmanlı Dönemi’nde sadrazam ve vezirlerin
               bânîliğinden inşa edilen bir plan olarak karşımıza çıkar.
                   Cami XVI. yüzyılın ortalarında Kayseri Mirlivası Hüseyin Bey tara-
               fından tamir ettirilmiş, fakat fena kullanma ve bakımsızlık yüzünden
               tahribata uğramıştır.



























               In particular, the presence of crown gates on the eastern fronts, which
               are common to both buildings, indicate this interaction. Crowns have
               been dealt with a rational approach from the user's point of view. The
               buildings separated by external gates are connected organically with a
               courtyard inside. Built in years when the Ilkhanids dominate Anatolia in
               the politically most active and most active period of the Seljuk period, this
               complex offers new pursuits. The presence of Ilkhanids accelerated the
               exchange of artists in Anatolia. Ebu'l Kasım, the neighbor of the structures,
               announced his name from his Iranian town of Tus, near Khorasan, with
               his work which he built by coming to Anatolia (it is known that Tusian
               artists also worked in Konya and Tokat).
                   The use of the common courtyard of the Hacı Kılıç Mosque and the
               Madrasah is an exemplary fiction. The mosque and madrasah fiction, which
               limits a common hunt there, comes out as a plan built in the Ottoman
               period from the grand vizier and the viziers.
                   Mosque was repaired by Kayseri Mirliva Hüseyin Bey in the middle of
               the XVI. Century, but it was destroyed because of bad use and negligence.
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315