Page 310 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 310
KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
310
KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION
kapılar, kullanıcı açısından akılcı bir yaklaşımla ele alınmıştır. Dıştan
kapıları ile ayrılan yapılar, içten bir avlu ile organik bağlanır. Selçuklu
Dönemi'nin siyasi olarak en yoğun, en hareketli bir döneminde İlhan-
lıların Anadolu’ya hakim oldukları yıllarda inşa edilen bu külliye yeni
arayışlar ortaya koyar. İlhanlıların varlığı, Anadolu’daki sanatçı alışveri-
şini hızlandırmıştır. Yapıların bânisi Ebu’l Kasım komşu kültür çevresi
İran’dan Horasan yakınlarındaki Tus şehrinden, Anadolu’ya gelerek
inşa ettirdiği eseri ile adını duyurmuştur (Tus’lu sanatçıların bu örnek
dışında Konya ve Tokat’da da çalıştıkları bilinmektedir.)
Hacı Kılıç Camii ve Medresesi’nin ortak avluyu kullanması, örnek
bir kurgudur. Buradaki ortak bir avluyu sınırlayan cami ve medrese
kurgusu, daha sonra Osmanlı Dönemi’nde sadrazam ve vezirlerin
bânîliğinden inşa edilen bir plan olarak karşımıza çıkar.
Cami XVI. yüzyılın ortalarında Kayseri Mirlivası Hüseyin Bey tara-
fından tamir ettirilmiş, fakat fena kullanma ve bakımsızlık yüzünden
tahribata uğramıştır.
In particular, the presence of crown gates on the eastern fronts, which
are common to both buildings, indicate this interaction. Crowns have
been dealt with a rational approach from the user's point of view. The
buildings separated by external gates are connected organically with a
courtyard inside. Built in years when the Ilkhanids dominate Anatolia in
the politically most active and most active period of the Seljuk period, this
complex offers new pursuits. The presence of Ilkhanids accelerated the
exchange of artists in Anatolia. Ebu'l Kasım, the neighbor of the structures,
announced his name from his Iranian town of Tus, near Khorasan, with
his work which he built by coming to Anatolia (it is known that Tusian
artists also worked in Konya and Tokat).
The use of the common courtyard of the Hacı Kılıç Mosque and the
Madrasah is an exemplary fiction. The mosque and madrasah fiction, which
limits a common hunt there, comes out as a plan built in the Ottoman
period from the grand vizier and the viziers.
Mosque was repaired by Kayseri Mirliva Hüseyin Bey in the middle of
the XVI. Century, but it was destroyed because of bad use and negligence.