Page 343 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 343

tariHi eserler | sırÇalı kümBet
                                                                                                                   hIstorIcal artIfacts | sIrÇalI tomB  343



                                                                                                                    SIRÇALI KÜMBET
                                                                                                                    Talas yolu üzerinde Endüstri Meslek
                                                                                                                Lisesi’nin bahçesinde bulunan kümbetin,
                                                                                                                XIV. yüzyılın ortalarında yapıldığı tahmin
                                                                                                                edilmektedir. Yapıya “Sırçalı” denmesinin
                                                                                                                sebebi Albert Gabriel’e göre yıkılan külahı-
                                                                                                                nın firuze çinilerle süslü olması ya da saçak
                                                                                                                kornişi altında çini plaklarla kaplanmış bir
                                                                                                                yazı şeridinin bulunmasıdır. Ancak günü-
                                                                                                                müze herhangi bir bakiyesi ulaşmamış
                                                                                                                olan çini süslemenin yeri araştırmacılar
                                                                                                                için bir tartışma konusu olmuştur. Bazı-
                                                                                                                ları çini süslemenin iç mekanda, kimisi de
                                                                                                                yapının dışında, külâhında bulunduğunu
                                                                                                                ileri sürerler.
                                                                                                                    Sırçalı Kümbet, uzun yıllar harap kal-
                                                                                                                dıktan sonra, Yüksek Mimar Macit Kural
                                                                                                                tarafından 1940 yılında restore edilmiş,
                                                                                                                Mehmet Akok’a göre yıkılmış üst örtüsü
                                                                                                                de yarım kubbe şeklinde düzenlenmiştir.
















                                                                                                                    SIRÇALI TOMB
                                                                                                                    On the way to Talas, situated in the
                                                                                                                garden of the Industrial Vocational High
                                                                                                                School, Sırçalı Tomb is estimated to have
                                                                                                                been made in the middle of the XIV. Cen-
                                                                                                                tury. According to Albert Gabriel, the reason
                                                                                                                why it is called as Sırçalı Tomb is the flared
                                                                                                                cone is decorated with turquoise tiles or the
                                                                                                                presence of a writing lane covered with tile
                                                                                                                plaques under the fringed cornice. However,
                                                                                                                researchers are discussing the place of the tile
                                                                                                                ornament, which has not reached to our day.
                                                                                                                Some argue that the ornament of the tile is
                                                                                                                found in the interior, while others think it is
                                                                                                                found outside of the building. Sırçalı Tomb
                                                                                                                has been restored by the High Architect Macit
                                                                                                                Kural in the 1940s and destroyed upper part
                                                                                                                has been arranged in half dome according to
                                                                                                                Mahmet Akok.
   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348