Page 429 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 429
eğitim ve sağlık | eğitim
educatIon and health | educatIon 429
EĞITIM
İlde 68 anaokulu, 295 anasınıfı, 39 kreş, 400 ilkokul, 313 ortaokul,
198 ortaöğretim okulu; özel okul öncesi 27 anaokulu–anasınıfı, 16
ilkokul, 17 ortaokul, 11 Anadolu Lisesi, 5 Fen Lisesi, 16 temel lise, 4 tane
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi vardır.
Özel ortaöğretim yurdu 31 tane, özel yükseköğretim yurdu 18 tane,
özel motorlu taşıt sürücüleri kursu 63 tane, özel öğretim kursu 17, özel
eğitim ve rehabilitasyon merkezi 24, özel öğrenci etüt eğitim merkezi
18, muhtelif kurslar olmak üzere 47 tane yaygın eğitim kursları vardır.
ÜNIVERSITELER
Üniversiteler ve yüksekokullar, kalkınmanın kaynağını oluşturur.
Bilginin en üst düzeyde bilimsel yöntemlerle üretildiği, toplandığı ve
yayıldığı kurumlar olan üniversiteler, ülke kalkınmasında gereksinim
duyulan yeni teknolojilerin ve insan gücünün üretildiği yerler konu-
mundadır. Ayrıca yükseköğretim kurumları toplumun üyelerine,
eğitim–öğretim sürecinin doğal bir sonucu olarak daha yüksek yaşam
standartları, gelişme ve ilerleme olanaklarını sağlayabildikleri için
kişisel amaçlara ulaşmada da belirli bir rol oynamaktadır.
EDUCATION
There are 68 kindergartens, 295 infant schools, 39 nurseries, 400
elementary schools, 313 middle schools, 198 secondary schools, 27 kin-
dergarten–nursery, 16 primary school, 17 secondary school, 11 Anatolian
High School, 5 Science High School, 16 basic high school and 4 vocational
and technical Anatolian High Schools.
There are 47 non–formal education courses, 31 private secondary
education dormitories, 18 private higher education dormitories, 63 private
motor vehicle courses, 17 special education courses, 24 special education
and rehabilitation centers, 18 special student study centers, various courses.
UNIVERSITIES
Universities and higher education institutions constitute the source
of development. Universities, where information is produced and dis-
seminated at the highest level of scientific methods, are places where
new technologies and human power are needed for the development of
the country. In addition, higher education institutions play a particular
role in the attainment of personal goals to the members of the society as
they can provide higher living standards, development and advancement
opportunities as a natural consequence of the education–training process.
At the same time, societies, aside from education and research
activities, seem to be areas where higher education institutions can be
effective in collecting service, such as solving social problems, increasing
cultural activities, industrialization, economy, defense, environmental
health and protection.