Page 213 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 213

Kayseri’de Ticaret ve Sanayi
            milyon 50 bin YTL’lik teklifi ile Ali ve Ömer Başyazıcıoğlu kardeşlere ait, Almer Turizm
            kazanarak arsanın yeni sahibi oldu. Mevcut binalar ve içerisinde bulunan cami yıkıldı.
            Arsa, boş vaziyette (2014). Sadece, yeni sahibince satılan, eski çevre yoluna (Kocasinan
            Bulvarı) denk gelen bir bölümüne benzinlik yapıldı.


                                             Diğerleri
               Eski terminal yapılana kadar, kent içinde, muhtelif yerlere dağılmış “otobüs yazıha-
            neleri” hizmet verirdi. Merkez İmam Hatip’in karşısında Erciyes Turizm’in yazıhanesi
            vardı. 1964 yazında, üniversite sınavları için Ankara’ya, buradan bindiğimiz otobüs ile
            gitmiştik… Kaman üzerinden yapılan bu seyahat altı-yedi saat sürerdi. Keskin güzergâhı
            açılmamıştı. Bazı otobüsler, Hunat Camii Yanıkoğlu tarafından kalkardı.
               Karayolları geçit vermeye başlayınca, otobüsçülük de yaygınlaşmaya başladı. Mesela,
            Kayseri eşrafından Kardeşlerin Rıfat Demircioğlu da bu işe soyundu. Önce Kardeşler
            Turizmi kurdu arkasından Ses ve Kayseri Birlik geldi… Varan Turizmi Kayseri’ye getirdi.
            İlk hac kafilelerini düzenleyenler arasında… Otuzun üzerinde araç kaldırdığı bilinir. Bir
            su tankeri ve eşyaları taşıyan bir araç da arkadan giderdi. Yolda, hacıların karnını doyura-
            bilmek için ahçı bile vardı.12 yıla yakın hac hizmeti verdi. Yine o yıllarda “Kuzucuların”
            da otobüs işletmeciliği yaptığını görmekteyiz.
               Modern anlamda “Yazıhanecilik”, Kent Turizm ile geldi. Yazıhanesi de Cumhuriyet
            Mahallesi’nde İnegöl Köfte (Sultan Hamamı) tarafındaydı. İlk, “hostes” de Kent Turizm’de
            hizmet verdi. Sürücü ve muavinlerinin, kravatlı tek tip kıyafeti vardı. Kurucuları da
            çoğu rahmetli Nebi Atalay, Mehmet Elmaağaçlı, Fehmi Aslan, Hacı Ali Erdoğan vd. idi.
            Eşzamanlı, merhum Mehmet Şemsettin tarafından Ulus Turizm kurulmuştu. Bugün
            faaliyette olan İnci, İpek ve SÜHA turizm işletmeleri çok sonra. İpek Turizmin sahibi
            merhum Derviş Binboğa; SÜHA Turizmin sahibi ise, merhum Süleyman Hamurcu idi.
            Hamurcu’nun oğlu Rahmi, REHA Turizmi kurdu. Derviş Bingoğa öldü.

               Tabii, yolcu taşımacılığı denince ilk akla “Talaslılar” gelir. Kamyon taşımacılığında
            Nevşehirlilerin geldiği gibi. Talaslı, Eczacı Mustafa Yıldız’ın babası Ahmet Yıldız ünlüler-
            dendi. Seren Turizmi kurmuştu. Çok mücadeleci bir adamdı. Eski terminalin, belediye
            tarafından, “tek kişiye” ihalesine karşı çıkmıştı. Yanlış olduğunu söylemişti. İhaleyi
            de Yaşar Elmadağ kazanmıştı. Benzeri bir tekel, bugün de yeni terminalde karşımıza
            çıkmakta. Anlatırlar, Talas’tan şehirlerarası otobüs kalkarmış. Mustafa Yıldız söyledi,
            “evlerinde o dönemden kalma Talas plakalı 1952 model Şavrole otobüsün plakasını
            görmüş.” Hatta benzinli otobüsü dizele çevirmişler. Merhum ve ünlü motor ustası
            yine Talaslı Celal Usta (Avkovan) ile. Bir de o dönemin şoförleri, araç dağda taşta kaldı
            mı, kendileri arızalarını giderirlermiş. O yıllardan hatırda kalan Talaslı otobüsçüler



                                                                                   213
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218