Page 414 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 414

Kadir Dayıoğlu
            içindedir.200 bin nüfus içinde 20-30 bin lira servete malik 7-8 bin tüccar bulunabilir.
            Bilhassa İslam’lar pek müteşebbistir. Ticaret için ta Erzurum’a atla giderler. Ticaret
            mektebi olmadıkları halde babalarından öğrendikleri teşebbüsü şahsiye meramıyla
            çalışıp çabalarlar, binlerce lira kazanırlar. Senevi ithalat ve ihracat 2 milyon liraya
            tecavüz eden Kayseri’de ecnebi tüccar bulamazsınız. Bu sebeple de Kayseri’de muhtelif
            şirketler vardır. Bilhassa ‘Osmanlı İslam Suhilet Şirketi’ şayan-ı taktirdir. Buraya kadar
            tamam ama Mustafa Beyin bir temennisi var: “Ankara şimendiferi Kayseri’ye temdit
            edilse, mektep açıp, müteşebbisi faili zat-ı ahaliye mümkün mertebe daha ziyade terbi-
            yeyi fikriye verilse de seviye-i içtimalileri yükseltilse. Bu şehrin mahsussa-i medeniyet
            olacağından hiç şüphe yoktur.”
               Şu sözle nokta koyuyor: “Ankara-Kayseri şimendiferinin ehemniyet-i ticariyeyi teşvik
            etmesi aşikardır.” O halde ne yapmalı? Kayseri mutlaka ve mutlaka; Kayseri-Yerköy
            üzerinden hızlı trenle Ankara’ya; yine hızlı trenle Nevşehir-Aksaray üzerinden Kon-
            ya’ya bağlanmalı. Ayrıca; Niğde-Ankara otoyolu’na bir “varyantla” ve tabii, yetersiz
            olan havaalanının yeterli hale getirilmesi gerektiği düşüncesindeyim, “tarihin tekerrür
            etmemesi” için. Peki, yakın bir gelecekte Kayseri, “Anadolu Ticaret Yolları”nın kavşak
            noktası olabilecek mi? Herkesin bu soruya yanıt araması gerekir.




































            414
   409   410   411   412   413   414   415   416