Page 414 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 414
Kadir Dayıoğlu
içindedir.200 bin nüfus içinde 20-30 bin lira servete malik 7-8 bin tüccar bulunabilir.
Bilhassa İslam’lar pek müteşebbistir. Ticaret için ta Erzurum’a atla giderler. Ticaret
mektebi olmadıkları halde babalarından öğrendikleri teşebbüsü şahsiye meramıyla
çalışıp çabalarlar, binlerce lira kazanırlar. Senevi ithalat ve ihracat 2 milyon liraya
tecavüz eden Kayseri’de ecnebi tüccar bulamazsınız. Bu sebeple de Kayseri’de muhtelif
şirketler vardır. Bilhassa ‘Osmanlı İslam Suhilet Şirketi’ şayan-ı taktirdir. Buraya kadar
tamam ama Mustafa Beyin bir temennisi var: “Ankara şimendiferi Kayseri’ye temdit
edilse, mektep açıp, müteşebbisi faili zat-ı ahaliye mümkün mertebe daha ziyade terbi-
yeyi fikriye verilse de seviye-i içtimalileri yükseltilse. Bu şehrin mahsussa-i medeniyet
olacağından hiç şüphe yoktur.”
Şu sözle nokta koyuyor: “Ankara-Kayseri şimendiferinin ehemniyet-i ticariyeyi teşvik
etmesi aşikardır.” O halde ne yapmalı? Kayseri mutlaka ve mutlaka; Kayseri-Yerköy
üzerinden hızlı trenle Ankara’ya; yine hızlı trenle Nevşehir-Aksaray üzerinden Kon-
ya’ya bağlanmalı. Ayrıca; Niğde-Ankara otoyolu’na bir “varyantla” ve tabii, yetersiz
olan havaalanının yeterli hale getirilmesi gerektiği düşüncesindeyim, “tarihin tekerrür
etmemesi” için. Peki, yakın bir gelecekte Kayseri, “Anadolu Ticaret Yolları”nın kavşak
noktası olabilecek mi? Herkesin bu soruya yanıt araması gerekir.
414