Page 14 - Tapu Tahrir 1
P. 14

neseb el-meşhûr İbn Hatîb ve „ale‟l-kâtib „affi „anhumâ-. Recebü‟l-Mürecceb fî târîhi sene
               sitte  ve  tis„a-mi‟e.  Tahrîr-i  Sene  906.  Ģeklindeki  bir  giriĢle  baĢlamaktadır.  Buradan
               Kayseri Sancağı‟nın 906/1500 tarihinde Sultan II. Bayezid zamanında Ġbn Hatib lakabıyla
               meĢhur  olan  Haydar  bin  Nasuh  tarafından  tahrir  edildiği  anlaĢılmaktadır.  Kayseri
               Sancağı‟na  ait  mufassal  tahrir  defterinin  mukaddimesinde,  Kânûn-ı  Livâ-ı  Kayseriyye  ki
               derin-i  defter-i  mestûr  est  Ģeklinde  bir  baĢlık  ile  Kayseri  Sancağı  Kanunnâmesi
               kaydedilmiĢtir.  Bu  kanunnâme,  önce  Ö.L.  Barkan  arkasından  da  Ahmet  Akgündüz
               tarafından neĢredilmiĢtir.
                     Defterde, öncelikle Ģehir merkezi Kaza-i Kayseriyye ve Nefs-i Şehr-i Mezkûr baĢlığı
               altında mahalleler yazılmıĢtır. Mahallenin nereye bağlı olduğu da Mahalle-i Câmi„i Sultân,
               tâbi„ Boyacı Kapusı Ģeklindeki kayıtlarla belirtilmiĢtir. Mahallelerde yaĢayan halkın varsa
               meslekleri  kaydedildikten  baĢka  imam  ve  müezzin  gibi  dini  görevliler,  mücerred  ve
               vergiden  muaf  olanlar  (pîr-i  fâni,  a„ma,  ma„lül,  vb.)  ayrıca  belirtilmiĢtir.  Müslüman
               nüfustan baĢka Ģehirde ikamet eden gayr-i Müslimler de Cemâ„at-i Zimmîyân Der Nefs-i
               Kayseriyye,  Ba„zı  Sîvâs  Kapusunda  ve  Ba„zı  Kiçi  Kapu‟da  Ve  Ba„zı  Boyacı  Kapusu‟nda
               Sâkindir  Ģeklinde  kaydedilerek  bunların  Ģehrin  hangi  tarafında  ikamet  ettikleri
               belirtilmiĢtir. Bu cemaatler de Ermeniyân ve Rûmiyân baĢlığı altında kendi içlerinde ayrı
               olarak  verilmiĢlerdir.  Dikkat  çekici  bir  husus  gayr-i  Müslimler  içerisinde  Türk  adı
               taĢıyanların sayısı oldukça fazladır. Bunlar birçok çalıĢmada değerlendirildiği için burada
               inceleme konusu yapılmamıĢtır.
                     ġehir  merkezi  tamamlandıktan  sonra  Ģehrin  gelirleri  kaydedilmiĢ  ve  arkasından
               bağlı  köylere  geçilmiĢtir.  Köyler  de  Karye-i  Efkere,  tâbi„  Kayseriyye,  Livâ-i  hassa.
               Mâlikânesi vakf-ı medrese-i Dârüşşifâ veya Karye-i Zincidere, tîmâr-ı, Mahmud Sürili ve
               Hızır ve Mehmed ve Zağanor oğlı Mehmed ve Tuzcı Mahmud ve Çorlı Ali ve Kuloğlı Hızır.
               Mâlikânesi  vakf-ı  Medrese-i  Hovand  Ģeklinde  kaydedilmek  suretiyle  gelirinin  nerelere
               tahsis edildiği hususu belirtilmiĢtir. Köyde yaĢayan reayanın tasarruf ettikleri topraklar da
               çift, nim  çift,  bennak, caba, mücerred  gibi kelimelerle kaydedilmiĢtir.  Köyde yetiĢtirilen
               mahsuller  de  ayrıca  isim  olarak  belirtildikten  baĢka,  yıllık  vergilerinin  miktarları  da
               kaydedilmiĢtir.
                     Kayseri  Sancağı‟ndaki  emlak  kayıtları  ise;  Emlâk-i  Vilâyet-i  Kayseriyye.  Vilayet-i
               mezbûre kadîmu‟l-eyyâmdan iki baş mutasarrıf olunur bir başı divânî deyu timara bir başı
               malikâneye zabt olunurmuş. Malikânesinin ba„zı vakf ve ba„zısı mülk olub memleket feth
               olalıdan  evkâfa  ve  emlâka  fesih  târî  olmayub  vakfiyet  ve  mülkiyet  tarîkiyle  tasarruf
               olunurmuş.  Padişah-ı  âlem-penah  dahi  mukarrer  emr  eyledi  deyu  defter-i  köhnede
               mestur.  El-ân  gine  ber  karâr-ı  sâbık  Ģeklinde  kaydedilerek  1484  tarihli  defterdeki
               açıklama  aynen  tekrarlanmıĢtır.  Dolayısıyla  malikane-divani  sistem  uygulaması  devam
               ettirilmiĢtir.  Bundan  baĢka  Ģahıs  mülkleri  ile  ilgili  olarak  ilginç  bir  örnek  vardır.  Kayseri
               Sancakbeyi  Mustafa  Beyi  ile  ilgili,  Mülk-i  fahrü‟l-umerâi‟l-kirâm  Kayseriyye  Sancakbeği
               Mustafa Beğ Bezzazistân-ı der nefs-i Kayseriyye ma„a Kârban-ı O. Ber muceb-i hüccet-i
               şer‟iyye  Ģeklinde  yer  alan  kayıttan  Sancakbeyi  Mustafa  Bey‟e  ait  Kayseri  Ģehrinin
               merkezinde bir bedesten ile hanının olduğu anlaĢılmaktadır.
                     Defterde  köylerden  baĢka  Kayseri  Sancağı‟nda  yaĢayan  cemaatler  hakkında  da


                                                           xiv
   9   10   11   12   13   14   15