Page 129 - turk-siirinde-kayseri
P. 129
Mµ»ÊµË Sµ¼·Ê K²¶²Ð²’¾¿¾ (T²È¼Ç´Ç¾¼Ç H·Ð¶Ä¾Å) Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·
Güllü dbâ gydn amma korkarım azâr eder
Nâzennm sâye– hâr–ı gül– dbâ sen
(Nazlım! Gül desenl br elbse gymşsn ama korkarım, kumaştak gülün dkennn
gölges sen ncteblr.)
İşte âşığın tavrı.
Hcrânî, şrlernde sadece aşkı ve aşkın verdğ ızdırabı şlememştr. Maz, sosyal
temalar, sıla hasret gb pek çok tema onun şrlernde yer alır.
Hcrânî’nn şrlernde şeklle lgl olarak şu tesptler de paylaşmak gerekr.
Hcrânî, şrlernde hece ölçüsü ve serbest ölçüyü kullanır. Bzm nceledğmz şr
ktaplarından “Dertl Dertl”de serbest ölçüyle yazdığı şr bulunmazken, “Sevmek”te
brkaç şr dışında heceyle yazdığı şr bulunmamaktadır. Sade ve samm br üslupla
karşılaştığımız Hcrânî, şrlernde daha çok hecenn kısa ölçülü şekllern kullanmış-
tır. Ayrıca şrlernde fadey pekştrmek, vurguyu güçlendrmek çn bazı kelmelerde
ünlü tekrarlarına yer verr. Mesela:
Ooof!.Of!.
Aldağı’dır da dağların hası
(Sevmek s. 35)
Boool bol ısınıyor, sernlyor hava alıyoruz.
(Sevmek s. 43)
Hcrânî’nn edebî kşlğ le lgl olarak yapmaya çalıştığımız bu muhtasar değer-
lendrmey burada noktalayıp şrlernde Kayser konusuna geçmek styoruz.
ŞİİRLERİNDE KAYSERİ
Gurbettek kşnn yüreğn sızlatan, gözlern buğulandıran ve hele bu kş br de
şarse ona duygularını mısra mısra söyleten sıla hasretdr. Hcrânî, Sıla Hasret adlı
şrnde memleket özlemn dle getrr:
Gurbet kadehnden çt çel
Gönül arzuluyor bzm ller,
Mhnet kapısından geçt geçel
Gönül arzuluyor bzm ller.
(D. D. s. 30)
129