Page 160 - turk-siirinde-kayseri
P. 160
S²·Ë Öõ¶ | T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
O’na “Nur–ı canan denmş”
Hem “Aşub–ı chan” denmş
Har¦er cevahrdenmş
Gönlümde açan laleler.
… (G. A. L. s. 5)
Yukarıdak şrde şar laleye verlen smler kullanıyor. “Lale Devr”nde Mecls–
Şükûfe denlen br cemyet kurulmuş ve bu mecls kendlerne gönderlen ççeklern
renklern, şekllern, yapraklarını ncelemştr. Bu cemyetn kusursuz bulduğu lale-
lere smler verlmştr. Şarn yukarıdak şrnde brkaç tanesn zkrettğ smlerden
bazıları şunlardır: Berg– Rânâ, Dürr– Yektâ, Feyz– Seher, Gül– Ruhsar, Nev–peydâ,
Sâye– Hümâ, Necm– İkbal...Başta dönemn meşhur şar Ahmed Nedm (XVIII. yy.)
olmak üzere dönemn şarler bu smler şrlernde sıkça kullanmışlardır.
İran mtolojsne göre yaprağın üzerndek çğ tanesne yıldırım düşmüş ve alev
alan yaprak o halyle donup kalarak lale’ye dönüşmüştür. Göbeğndek syahlık da
yıldırımdan gerye kalan yanık zymş. Şar“Yağmur sonrası gökyüzünün koyuluğu vardı
gözlernde” (L. B. s. 41) derken bu olaya telmhte bulunur. Ayrıca “Syah lalelerd baktığım
her yerde açan/Ve br Syah Lale’yd köşe başlarında gözledğm” (L. B. s. 39) derken syah
laleye tutkusunu dle getrr. Ancak syah lale ‘Ercyes’te ble açsa, yüreğndek alev’ şar
korkutmaktadır. Çünkü aşk yıldırım gbdr ve laley yakıp kavurur.
Abdullah Satoğlu, genş br yelpazede şr yazmıştır. Gelenekten ler derecede
faydalanmış ve şrlernde kullanmıştır. Herhang br nazım şeklnde ısrarı yoktur.
Aruzla, heceyle ve serbest ölçüyle şrler kaleme almıştır. Muhteva yönünden de şarn
br sıkıntısı bulunmamaktadır. Mllî ve dînî konularda gayet rahat şrlern kaleme
almıştır. Şrlernde ön plana çıkardığı cnas sanatı ve yaptığı telmhler orjnalte
yolunda gösterlen gayretler olarak algılanablr. Şar dernlkten zyade, daha çok halk
şarlernde gördüğümüz konunun sade ve sammî br üslûpla anlatılması taraftarıdır.
Kanaatmzce bu şrlernde daha başarılıdır.
Yüksele Yüksele
Mazlum ahı, yürekler
Yakar, yüksele yüksele.
Buzlar err su bendn
Yıkar, yüksele yüksele.
160