Page 182 - turk-siirinde-kayseri
P. 182
S²·Ë Öõ¶ | T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
çzgsnden hç sapmamıştır. Bu noktada şar geleneğn mkânlarından azamî noktada
faydalanmıştır. “Benm Şrm” adlı şr br anlamda şarn şre bakışı, poetkasıdır:
Benm Şrm
…
Soylu br geçmşn mrasçısıyım;
Dîvan’lar keşfmde anahtar benm,
Fkrle hssm kucaklar dünyam,
Hlkâtn sırrına teşne yüreğm.
…
Aşkında kendm drak gayret,
Br terkbn mermerne renk olur.
Gönlümdek sırrı remzeden Tevhd,
Telkn çzgsnde kendn bulur...
(Deryâdl s. 8)
Şarn ç dspln bu k kıt’ada kendn gösterr. Bunları “Hlkatn sırrı” ve “Tevhdn
sırrı”. Sanırım bunun çndr k, başta tasavvuf olmak üzere, beşerî aşk, mllî ve sosyal
konular bu kaynağın ana unsurlarıdır. Şar şrlernde kapalı br anlatım yolu benm-
ser. İlk şr ktabı “Vuslat Türküsü”nde dînî konuları açık br üslupla ortaya konurken,
dğer şr ktaplarında anlatım daha kapalı br yapıya bürünür. Buna karşılık sosyal
çerkl şrlernde anlatım daha sarhtr.
Ahmet Haşm, “Şr Hakkında Bazı Mülâhazalarda ‘şr sözden zyade muskye yakın,
mutavassıt br lsan olarak’tarf eder. Bu söz çerçevesnde Muhsn İlyas Subaşı’nın
şrler değerlendrldğnde, şrlerde anlam kadar ahenk unsurlarının da çok hassas
şlendğ görülür. Şarn fadeler son derece akıcıdır; kesnlkle br zorlanma emares
görülmez. Bu anlattıklarımıza örnek olması açısından “Düştüm” adlı şrnden br
bölüm almak styoruz:
Düştüm
Hlkatten haşre kadar br nce yola düştüm,
Emdm rûhunu aşkın, br başka hâle düştüm.
Mızrabı yüreğmn vurdukça tellerne,
Gözlerme kelepçe taktı da gtt br.
182