Page 182 - turk-siirinde-kayseri
P. 182

S²·Ë Öõ¶  |  T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
            çzgsnden hç sapmamıştır. Bu noktada şar geleneğn mkânlarından azamî noktada
            faydalanmıştır. “Benm Şrm” adlı şr br anlamda şarn şre bakışı, poetkasıdır:




               Benm Şrm
               …
               Soylu br geçmşn mrasçısıyım;
               Dîvan’lar keşfmde anahtar benm,
               Fkrle hssm kucaklar dünyam,
               Hlkâtn sırrına teşne yüreğm.

               …
               Aşkında kendm drak gayret,
               Br terkbn mermerne renk olur.
               Gönlümdek sırrı remzeden Tevhd,
               Telkn çzgsnde kendn bulur...
               (Deryâdl s. 8)

               Şarn ç dspln bu k kıt’ada kendn gösterr. Bunları “Hlkatn sırrı” ve “Tevhdn
            sırrı”. Sanırım bunun çndr k, başta tasavvuf olmak üzere, beşerî aşk, mllî ve sosyal
            konular bu kaynağın ana unsurlarıdır. Şar şrlernde kapalı br anlatım yolu benm-
            ser. İlk şr ktabı “Vuslat Türküsü”nde dînî konuları açık br üslupla ortaya konurken,
            dğer şr ktaplarında anlatım daha kapalı br yapıya bürünür. Buna karşılık sosyal
            çerkl şrlernde anlatım daha sarhtr.

               Ahmet Haşm, “Şr Hakkında Bazı Mülâhazalarda ‘şr sözden zyade muskye yakın,
            mutavassıt br lsan olarak’tarf eder. Bu söz çerçevesnde Muhsn İlyas Subaşı’nın
            şrler değerlendrldğnde, şrlerde anlam kadar ahenk unsurlarının da çok hassas
            şlendğ görülür. Şarn fadeler son derece akıcıdır; kesnlkle br zorlanma emares
            görülmez. Bu anlattıklarımıza örnek olması açısından “Düştüm” adlı şrnden br
            bölüm almak styoruz:



               Düştüm
               Hlkatten haşre kadar br nce yola düştüm,
               Emdm rûhunu aşkın, br başka hâle düştüm.
               Mızrabı yüreğmn vurdukça tellerne,
               Gözlerme kelepçe taktı da gtt br.


            182
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187