Page 186 - turk-siirinde-kayseri
P. 186

S²·Ë Öõ¶  |  T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
               Eskmeyen zamanın kolyesn taşıyan,
               Kale duvarlarında Kayzer’n hüznü vardı.
               Sank bu koza şehr tarhme aşyan,
               Umut bu sokaklarda Tennûrî’ler kadardı.

               Ercyes k, Rabbımın br güzel dağ buket,
               Beyaz karanfl gb her gün tebessüm eder.
               Burada mazî kucaklar gönlümdek frkat,
               Heyecanlar yarına taze umutla gder.


               Çıkmaz sokaklarında br Osmanlı uyumu,
               Halılarında renk renk duygularımı buldum.
               Anladım üç kültürün sentez olduğumu,
               Bu cazbe şehrde yalnızlıktan kurtuldum.
               (Sevg Donanması s. 76)

               Bzm edebyatımızda, şarlermzn hemen tamamının şehrler üzerne yazılmış
            güzel şrler vardır. Yahya Kemal Beyatlı’nın İstanbul üzerne şrler, Ahmet Hamd
            Tanpınar’ın “Bursa’da Zaman”, Necp Fazıl Kısakürek’n “İstanbul”, Yavuz Bülent
            Bakler’n, “Svas’ta Yoksul Çocuklar” şrler aklımıza gelen lk eserlerdr. Bu tür
            şrlerde şehrler, şrn kuşatıcı güzellğyle buluşarak bzde memleket hasretnn
            brer yanık türküsüne dönüşür...

               Muhsn İlyas Subaşı da, yukarıya tam metnn aldığımız şrnde, Kayser’nn far-
            kında olamadığımız bazı öneml özellklern duygularımıza fısıldar. Bunun çndr
            k, bu şr üzernde etraÓıca durmakta fayda görüyorum. Subaşı, yaşadığı şehr anla-
            tırken, onun öneml özellklernn puçlarını şrnn ana teması halne getrmştr.
            Bu sıradan br şehr şrnden zyade br anlamda tarh, kültür ve duygu brleşmnn
            oluşturduğu öneml br kültür şr özellğn kazanmaktadır. Şar, şrne, Mmar
            Snan’la başlar ve “Snan’ı kubbe kubbe yurda sunan bu şehrn” gb çarpıcı br fadeyle
            lk mısrasını ortaya koyar. Gerçekten Snan, br eser de Kayser’de (Kurşunlu Cam)
            olmak üzere, ülke genelne yaptığı 84 cam 52 mesctle sank kubbe kubbe yayılmıştır
            ülkemzn semasına. Şar, şrlernde zaman zaman Snan’a şarette bulunur ve dört ayrı
            şrnde ondan söz eder. “Sonsuzluk” şrndek “Mhraplara manı şleyen Snanlar’ın,
            / Mermerlere ruh veren nakışı sonsuzadır...” (Aydınlığın Gözler s. 53.) fadesyle onu
            çok daha etkl br yere yalnız başına değl, dğer mmarlarımızla brlkte çıkarır... Bu
            mısralarla, Kayser’ye br övünç payı çıkarırken, sadece Snan’la yetnmez: Bu şrnde
            şehrn dğer öneml smlerne de atıfta bulunur:




            186
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191