Page 189 - turk-siirinde-kayseri
P. 189
MÇ»´·¾ ݼ³²´ SǸ²º¿’¾¿¾ Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·
Kerem
Bu yıldızlar y tanır Kerem’,
Kaç gecey brlkte bölüştüler.
Bu sokaklar y tanır Kerem’,
Nce sabahlara yorgun düştüler...
Kerem, bu toprağın aşkta nefes,
Kerem, külündek hasretn ses,
Kerem, Aslıhan’ın en saf bestes,
Kaç türküyle gönlümüzde pştler!...
(Sevdakâr s. 66)
Muhsn İlyas Subaşı’nın bu k şrnde, Arap mtolojsnn, genel anlamıyla da,
İslam kültürünün öneml br hkâyes olan “Leylâ le Mecnun” hkâyesnn adeta bze
has varyantı olan “Kerem le Aslı” hkâyesnn ayrıntılı zlern buluruz. Kerem le Aslı
hkâyesnde blndğ gb İsfahan’da başlayan br yol macerası Kayser’de sona erer. Bu
mtolojk hkâyeyle de k âşık brbrne kavuşamadan yanıp kül olurlar. Şar, küller
Ercyes’e gömülen bu k aşk şehdnden söz etmektedr. Bu k şr, bu halk destanı
hüvyet kazanan bu aşk hkâyesn anlatan oldukça etkleyc br çalışmadır. Şar, yıl-
dızların ve yolların Kerem’ çok y tanıdığından söz ederken, geceler Kerem’n Aslı’nın
evnn etrafında pervane gb döndüğünü anlatmak ster. Ve çok gerçekten romantk
mısralarla da, ‘Kerem’ toprağın aşkta nefes, kend külünde hasretn ses ve Aslıhan’ın en
saf bestes’ olarak yorumlayıp, ksn ‘türkülerle bzm dlmzde pştklern’ anlatır...
Son olarak, hayatının büyük br kısmını Kayser’de geçren, Muhsn İlyas Subaşı’nın
şrlerne Kayser yukarıda değnldğ kadarıyla lham kaynağı olmuştur. Subaşı, şehr
kültürüne lşkn düşüncelern daha çok müstakl olarak yazdığı ktaplarında dle
getrmştr. Subaşı’nın, 1986’da yayımladığı “Dünden Bugüne Kayser” ktabı esas
alındığında onun brkmlern nesre kaydırdığını görüyoruz. Şar bununla da yetnmez
ve knc nesr ktabında, yne Kayser konu edlr. “Kayser’nn Manevî Mmarları”
da bu alanda onu, şrden nesre çeken br başka çalışmasıdır... Bunların dışında “Bu
Şehrn Hkâyes” sml eseryle de Kayser’ye kültürel yönden borcunu ödemştr.
Sözü, Muhsn İlyas Subaşı’nın, Ercyes üzerne yazdığı br şryle btrmek styorum.
Bu şr ktaplarında yoktur. Sanırım, ktaplarının yayınından sonra yazılmıştır. Ercyes,
burada br tablo halnde anlatılır ve yne Kerem le Aslı’nın hkâyesne göndermeler
yaparak mtolojk yanını ön plana çıkarır:
189