Page 192 - turk-siirinde-kayseri
P. 192

S²·Ë Öõ¶  |  T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
            ktapları.”(Kalem Sohbetler s. 132) dyerek edebî eserlere lgsnn çok erken yaşlarda
            başladığını söyler. Bu lg o kadar güçlüdür k bütün hayatını şgal eder. Edebyat, sanat
            ve kültür dakka dakka, anbean adetâ bütün ömrünü kaplar. Yazar bunu hayat bçm
            hâlne getrr. Edebyatçı da aslında öyle olmalıdır. Nurullah Ataç kendsn “günde
            24 saat edebyatçı” dye nteler. Şunu yazımızın başında peşnen belrtelm k Ataç’ın
            bu ntelemes Bekr Oğuzbaşaran çn de aynen geçerldr.

               Bekr Oğuzbaşaran, “Yazmaya Dar” adlı yazısında kend yazarlığı çn şu tesptlerde
            bulunur: “Bendenz lhâmı bol br yazar değlm. Ha deynce yazamıyorum. Yazmak benm
            çn zor br ş, zor br uğraş. Ama altmış yaşıma geldm, yne de onu büsbütün terk edemyo-
            rum. Demek y ya da kötü br yazar olmak alnımızda yazılı…” (Denemey Deneme s. 50).
            Gerçekten fadeler kends çn son derece sabetldr. Sönmemş br volkan olan yazar,
            lk lavlarını Necp Fazıl’ın Şr adlı eseryle (1983) püskürtür ve ondan sonra uzun br
            nekahat dönemne –2007’ye kadar– grer. Tab bu dönem edebyattan uzaklaşılmış,
            okuma ve yazmanın br tarafa bırakıldığı br dönem değldr. Yazar knc ktabının
            basıldığı yıla kadar her dam edebyat camasının gözü önünde olmuş, hçbr vakt
            gündemden düşmemştr. Okumuş, düşünmüş, derg ve gazetelerde yazmayı sürdü-
            rerek bu brkmlern nsanlara ulaştırmıştır.

               Bekr Oğuzbaşaran’ın edebî yönünü nasrlğ ve şarlğ olmak üzere k kısımda
            nceleyeblrz. O, yukarıda kend fadelernde de geçtğ üzere nesrde velut br yazar
            değldr ancak nazımda aynı şey söyleyemeyz. 2007–2016 yılları arasında çıkardığı
            dokuz şr ktabı bunu kanıtlamaktadır. Tanpınar’ın “Ben şrmde anlatamadıklarımı
            romanlarımda anlatırım.” sözü belk Bekr Oğuzbaşaran çn nesrlernde anlatama-
            dıklarını şrlernde anlatmıştır şeklnde değerlendrleblr. Yazar, geç kalmışlığının
            farkındalığını “O Kadar Geç k…” adlı şrnde şu şeklde fade eder: Yazmayı o kadar
            erteledk k bz / Maalesef artık altmış beşndeyz… (Poetka Rubâîler s. 87).
               Bekr Oğuzbaşaran, nesrlernde üslupçu br yazardır. Cümle yapısı son derece
            sağlam ve güçlüdür. Özellkle tenkt yazılarında söyleyeceklern lafı eğp bükmeden
            doğrudan söyler. Bu yönüyle Oğuzbaşaran sağlam br münekkttr. (Örnek olması
            açısından Edebyatta Peşn Hükümler, Denemey Deneme s. 84; Akvaryum Edeb-
            yatı, Denemey Deneme s. 123; Br İnthal Olayı, Kalem Sohbetler, s. 54 vd. yazıları
            okunablr).

               Br yazarın olgunlaşması ve eser vermesnde beslendğ kaynaklar son derece
            mühmdr. Bekr Oğuzbaşaran, hem muht hem de çevre açısından edebyat klmnden
            kana kana stfade etmş br edptr. İstanbul ve İstanbul’da geçrdğ yıllar, tanıma
            fırsatı bulduğu son asra damgasını vuran şar ve yazarlar, onun heybesn doldurma-
            sını sağlamış, yazar böylece çok sağlam br temel atarak edebyat dünyasına grmştr.



            192
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197