Page 192 - turk-siirinde-kayseri
P. 192
S²·Ë Öõ¶ | T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
ktapları.”(Kalem Sohbetler s. 132) dyerek edebî eserlere lgsnn çok erken yaşlarda
başladığını söyler. Bu lg o kadar güçlüdür k bütün hayatını şgal eder. Edebyat, sanat
ve kültür dakka dakka, anbean adetâ bütün ömrünü kaplar. Yazar bunu hayat bçm
hâlne getrr. Edebyatçı da aslında öyle olmalıdır. Nurullah Ataç kendsn “günde
24 saat edebyatçı” dye nteler. Şunu yazımızın başında peşnen belrtelm k Ataç’ın
bu ntelemes Bekr Oğuzbaşaran çn de aynen geçerldr.
Bekr Oğuzbaşaran, “Yazmaya Dar” adlı yazısında kend yazarlığı çn şu tesptlerde
bulunur: “Bendenz lhâmı bol br yazar değlm. Ha deynce yazamıyorum. Yazmak benm
çn zor br ş, zor br uğraş. Ama altmış yaşıma geldm, yne de onu büsbütün terk edemyo-
rum. Demek y ya da kötü br yazar olmak alnımızda yazılı…” (Denemey Deneme s. 50).
Gerçekten fadeler kends çn son derece sabetldr. Sönmemş br volkan olan yazar,
lk lavlarını Necp Fazıl’ın Şr adlı eseryle (1983) püskürtür ve ondan sonra uzun br
nekahat dönemne –2007’ye kadar– grer. Tab bu dönem edebyattan uzaklaşılmış,
okuma ve yazmanın br tarafa bırakıldığı br dönem değldr. Yazar knc ktabının
basıldığı yıla kadar her dam edebyat camasının gözü önünde olmuş, hçbr vakt
gündemden düşmemştr. Okumuş, düşünmüş, derg ve gazetelerde yazmayı sürdü-
rerek bu brkmlern nsanlara ulaştırmıştır.
Bekr Oğuzbaşaran’ın edebî yönünü nasrlğ ve şarlğ olmak üzere k kısımda
nceleyeblrz. O, yukarıda kend fadelernde de geçtğ üzere nesrde velut br yazar
değldr ancak nazımda aynı şey söyleyemeyz. 2007–2016 yılları arasında çıkardığı
dokuz şr ktabı bunu kanıtlamaktadır. Tanpınar’ın “Ben şrmde anlatamadıklarımı
romanlarımda anlatırım.” sözü belk Bekr Oğuzbaşaran çn nesrlernde anlatama-
dıklarını şrlernde anlatmıştır şeklnde değerlendrleblr. Yazar, geç kalmışlığının
farkındalığını “O Kadar Geç k…” adlı şrnde şu şeklde fade eder: Yazmayı o kadar
erteledk k bz / Maalesef artık altmış beşndeyz… (Poetka Rubâîler s. 87).
Bekr Oğuzbaşaran, nesrlernde üslupçu br yazardır. Cümle yapısı son derece
sağlam ve güçlüdür. Özellkle tenkt yazılarında söyleyeceklern lafı eğp bükmeden
doğrudan söyler. Bu yönüyle Oğuzbaşaran sağlam br münekkttr. (Örnek olması
açısından Edebyatta Peşn Hükümler, Denemey Deneme s. 84; Akvaryum Edeb-
yatı, Denemey Deneme s. 123; Br İnthal Olayı, Kalem Sohbetler, s. 54 vd. yazıları
okunablr).
Br yazarın olgunlaşması ve eser vermesnde beslendğ kaynaklar son derece
mühmdr. Bekr Oğuzbaşaran, hem muht hem de çevre açısından edebyat klmnden
kana kana stfade etmş br edptr. İstanbul ve İstanbul’da geçrdğ yıllar, tanıma
fırsatı bulduğu son asra damgasını vuran şar ve yazarlar, onun heybesn doldurma-
sını sağlamış, yazar böylece çok sağlam br temel atarak edebyat dünyasına grmştr.
192