Page 195 - turk-siirinde-kayseri
P. 195
Bµ±·¶ OÉÇø²º²¶²¾’¿¾ Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·
(Rubâîyyât–ı Oğuz: 2 Geleneğn İznde s. 40), Dl çnde dl yaratmak, şarlk şte bu /
İlm, fkr, hâyal, emek, kararınca duygu…(Hkmet Burcu s. 78). Yaptığımız alıntılar şarn
yukarıda sorduğumuz sorulara cevabıdır. Evet, Bekr Oğuzbaşaran hkmet ve kültür
şr yazmaktadır. Onun şrlernde fkr ön plandadır. Mecazlara uzaktır. Söyleyeceğn
doğrudan söyler. Onun şr tespt, tenkt, tevht, terkp, tevbh/uyarma şrdr. Br
de onun şr duâ şrdr. Bekr Oğuzbaşaran, şr ve duâ arasında br yakınlık bulur.
Duâ ve Şr adlı yazısında şunları söyler: “…Hakkaten yıllar geçtkçe daha y anlıyorum
k, şrle duâ, ya da duâyla şr arasında ne kadar sıkı br bağ, çok yönlü br bağlantı var.
Sanıyorum her ks de aynı lâhî ve rahmanî kaynaktan doğuyor, beslenyor. Br kere her
ks de lham adı verlen havuzdan alınıyor. Her ks de sammyetn, çtenlğn en hâls
ürünler… Her ks de daha y br hayat, daha güzel br dünya amacına yönelk. Her ks de
hkmet’n çocuğu. Sank brbrnden ayırt edlmes oldukça zor kz kardeşler gb. İksnn de
hem olumlusu var, hem olumsuzu. İks de kalpten doğup dlden dökülüveryor. Hem o, hem
de ötek kalemn ucuna akarak, kayarak gelveryor. Duâların brçoğunun manzum olması,
bu sıhryet bağından mı kaynaklanıyor acaba?... (Br Yaşama Bçm Edebyat s. 53). Düz
yazıyla anlattıklarının şr dlnde fades şöyledr: İçm ve dışımı şrle yıkıyorum / Kötü
düşünceler şrle yıkıyorum / Bana kalırsa şr, duâdan barettr / Şrle halvetteyken, svâdan
çıkıyorum…(Poetka Rubâîler s. 24).
Bekr Oğuzbaşaran, rubâî adını verdğ çok sayıda şr yazmış ve bunları şu ktap-
larda toplamıştır: Kültür ve Edebyatımızdan Manzum Portreler; Rubayyât–ı Oğuz,
Rubayyât–ı Oğuz 2 Geleneğn İznde; Poetka Rubâîler; Âhr Zaman Rubâîler. Şr
ktaplarından özellkle Kültür ve Edebyatımızdan Manzum Portreler adlı eser, 168
sanat ve kültür adamına yönelk manzum ürünlerdr. Eser, bu yönüyle orjnal br şr
ktabıdır. Şar bu şrlernde hece ölçüsünü kullanmıştır. Oğuzbaşaran, dğer şr ktap-
larında da ağırlıklı olarak hece ölçüsünü, özellkle de hecenn kısa kalıplarını terch
eder. Serbest ölçüyle yazdığı şrler de vardır ancak bu şrler sayı olarak daha azdır.
Bekr Oğuzbaşaran’ın şrlernde en çok sevdğ söz sanatı cnastır. Bu sanatı son
derece başarılı buluşlarla etkl ve doğal br bçmde kullanır. Kerkük Üstüne Hoyratlar
şrnden yapacağımız alıntılarla bunu örneklemek styoruz: Men Türkmenem / Ker-
küklü br Türkmenem / Çent zamandır ezlmş / Garp mazlum Türk menem // Kardaşlık /
Yollarımız kar, daşlık / Kerküklümün sesdr / Güzel derg Kardaşlık (Br Gül Düştü s. 88).
Bekr Oğuzbaşaran, redf ve kafye buluşlarında da son derece başarılı ve rahattır,
herhang br zorlama görülmez.
195