Page 188 - turk-siirinde-kayseri
P. 188
S²·Ë Öõ¶ | T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
Ezelden Ebede Yazdı Tekbr
Taşı muştuladı mhrap önünde,
Ona şekl verd saf manından.
Aldı gök kubbey br aşk gününde,
Örttü üstümüze erd zaman
…
Bzans’ın kalbne kazdı Tekbr,
Üç ayrı kapıdan çözdü Tekbr,
Ezel’den Ebed’e yazdı Tekbr,
Mermern nabzına kan verd Snan!...
(Br Sır Gb s. 40)
Muhsn İlyas Subaşı, burada Snan’a çok öneml br amacın temslcs olarak bak-
mamız gerektğnn de altını çzmektedr. ‘Bzans’ın kalbne tekbr kazması’ oraya İslâm
tarhnn en büyük eserlern yapmasındandır. İstanbul’dak, “Çıraklık Eserm” dedğ
Şehzade Cam, “Kalfalık Eserm” dedğ, Süleymanye Cam, Edrne’dek, “Ustalık
Eserm” dedğ Selmye Cam le gerçekten öyle br mühür kazımıştır k, Hrstyan
dünyası, onun karşısında baş eğmş, ve“O bzdend” demekten başka çare bulama-
mıştı. ‘Üç ayrı kapıdan çözülen Tekbr’de se şar, Mmarlık tarhnn hâlâ ulaşamadığı,
Snan’ın br nce mühendslk harkasını anlatmaktadır. Selmye Cam’nn mnaresne
koyduğu üç şerefeye üç ayrı merdvenle çıkma uygulaması gerçekten etkleyc br
mmarî olaydır. Şar, Mmar Snan’ın bu eserleryle ‘ezelden ebede Tekbr’yazmasının
da altını çzerek, mlletmz adına en güzel mısralarını vermş olmaktadır. İsfahan’da
başlayıp Kayser’de son bulan halk hkâyemz Kerem le Aslı’ya at telmhler yed yerde
geçmektedr. Bunlardan brnde Kerem le Aslı Ercyes’le brlkte anılır.
Ercyes’n Kerem
Tutuşturdum Kerem’n çndek ateş,
Gurbet pınarlarında yıkadım sonra onu.
Ellermde Aslı’nın saçındak güneş,
Sonra verdm onlara bldğnz o sonu...
…
Şmd Kerem külüyle yüreğme gömülü,
Aslı düğümlern çözüp gönlüme yatmış.
Gözyaşımla sularım her sabah bu çft gülü,
Kon desnler,“Ercyes zâlm çıkmış, aldatmış!.,”
(Sevdakâr s. 67)
188