Page 21 - turk-siirinde-kayseri
P. 21
MÆ¼Ç¼Ç Âº¿± RµÈÄÅ’¾·¾ Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·
Revâî çn öncelkl meslek çftçlktr. Çftçlk Hz. Âdem’den yadgârdır. Bu dün-
yanın temeldr.
Atamız Âdem’dr çftçnn pîr
Ekt buğdayları kazarak yer
Helâl ksb– kârdır alınlar ter
Atamızdan yadgârdır çftçlk (41)
Sadece tembeller değl cahllerde Revâî Baba’dan nasbn alır. Cahl kşnn hay-
vandan farkı yoktur, onlardan uzak durulmalıdır: Câhl olan takar başına yular (37) /
Kâml sen câhl le konuşma (19).
Revâî’nn eleştrler aynı zamanda sosyal ve syasal düzenedr. Kabzımallar ve
mültezmler topladıkları verglerle halkı canından bezdrr. Kabzımallar, şahıslara
göre vergler salarlar, korktuklarının smlern slerler, şkâyete gelenlere sopa ble
atarlar. Mültezmler onlardan ger kalmaz hatta daha da ler gderler. Br sele üzüm-
den hezr (bağdan arıdan alınan aşar vergs) alırlar, keyÓerne göre hezr yazarlar,
hatta ve hatta ölünün ble dşn sökerler, onların halkın nazarında Azral’den farkı
yoktur, Azral’ ble gölgede bırakırlar.
Azral gb de köylere gelr
Herkes malından bezer usanır
Azral gölgede yanında kalır
Ölüden söker dş mültezm (57)
Bu mısralardan hareketle Revâî’nn şrlernde nashat / öğüt kavramının da sıkça
şlendğn görürüz. Kur’ân–ı Kerîm’n pek çok ayetnde nsanların gzl yönlernn
araştırılmaması vurgulanır. Hucurat sûres 12. âyet kerîmede: “Ey man edenler!
Zannın brçoğundan sakının. Çünkü zannın br kısmı günahtır. Brbrnzn kusurlarını ve
mahremyetlern araştırmayın.” buyruluyor. Revâî’de: Eln asla hayrını şerrn tartma (73)
dyerek bu âyet kerîmeye telmhte bulunuyor.
Revâî’nn br nashat de ana–babalaradır. Marfet çocukları dünyaya getrmek
değldr. Onların görev erkek olsun kız olsun çocuklarını çok y yetştrmektr. İy
yetşen evlat maldan, mülkten daha hayırlıdır.
Marfet dünyaya sanma gelştr
Onu okut yükseklere erştr
Oğlunu kızını y yetştr
Akıllı oğlun var malı ndersn (65)
21