Page 41 - turk-siirinde-kayseri
P. 41
A»ÊµË RµÊÃÅ A±³¹¶µ±’·¾ (RµÊÃÅ Dµ½µ) Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·
Remzî Dede’nn Mevlânâ’nın dışında şrler yazdığı mutasavvıÓar da vardır. Şems
Tebrzî, Abdulkadr Geylânî, Ahmed Rufâî zkredlen mutasavvıÓardandır. Bunlar
arasında bzm daha çok dkkatmz çeken 1717–18 yıllarında Mehmed Nasuhî’nn
önder olduğu Nasuhîye tarkatına, Zekâî’nn yazdığı gazel tahmsdr. Bu tahmste
Nasuhîye tarkatı medh edlr:
Tarîk– Halvet’nn ekmel râh–ı Nasuhîdr
Svâdan tahlye her kalb dl–hâh–ı Nasuhîdr
Sa’adet sâlke vrd– seher–gâh–ı Nasuhîdr
Gönülden hürmete el–hak sezâ câh–ı Nasuhîdr
Edeble dâhl ol sûfî bu der–gâh–ı Nasuhîdr
(a.g.e. s. 91)
Tasavvufî telakkye göre varlık âlemnn özü ve cevher aşktır. Aşk varlığın ve nsan
olmanın temel şartıdır. Her k âlemde sığınılacak tek melce aşktır:
Mâsvâdan sâlk mahfuz eden de aşktır
Hâsılı aşktır k âlemde ancak mültecâ
(a.g.e. s. 140)
Remzî Dede, aşk yolunda lerlemede kararlıdır. Brlğn ve hakka ermenn yolu
aşktan geçmektedr. Aşk br anahtardır k blnmezlern sırrı ancak onunla keşfed-
leblr. Bu yolda aşka tercüman se “ney”dr:
Dem–â–dem perde– vahdetten olmakta sürûd–ârâ
Lsânü’l–gayb–ı aşka tercümandır nây–ı Mevlânâ
(a.g.e. s. 142)
“Ney” Mevlevîlkte br semboldür. İnsanın yaratılışı ve mthan çn bu dünyaya
gönderlşn temsl eder. Mesnev’nn lk 18 beytnde Mevlânâ “ney”n ahvaln anlatır:
Bşnev n ney çün hkâyet mkûned
Ez cüdâyhâ şkâyet mkûned
(Dnle neyden duy neler söyler sana, derd vardır ayrılıklardan yana)
Sne hâhem şerha şerha ez frâk
Ta begûyem şerh– derd– ftrâk
(Ayrılıklardan parçalanmış br yürek hasret, anlatmam çn bulmam gerek)
41