Page 78 - turk-siirinde-kayseri
P. 78

S²·Ë Öõ¶  |  T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
            dyen şarn hayatı 7 Şubat 1904’te İstanbul’da başlar; ancak hayatının öneml br
            bölümü Bolu, Kastamonu, Adana, Malatya, Eskşehr, Ankara, Kıbrıs gb Anadolu’nun
            değşk yerlernde geçer. Şar buralarda öğrenclk, edebyat hocalığı ve dareclk
            yapmıştır.

               Henüz yed günlükken babasını, üç yaşında annesnn evlenp Şam’a gtmesyle
            annesn kaybeden şarn çocukluk yılları tıpkı yaşadığı coğrafya gb çalkantılıdır.
            Akrabalarının yanında büyüyen Asya’nın çocuk ruhunda bütün bu yaşadıkları dern
            yaralar açar. İlerk yıllarda yazacağı şrlerde bu döneme at zler görürüz.




               Mektup
               Ârf’ne kmler yavrum der anne?
               Ben evlat blmez elbet her anne.
               Senn evn, senn dzn saadet;
               Nerde şmd öyle mesud br anne!
               …
               (Ses ve Toprak s. 235)

               Ârf Nhat Asya’nın yaşadığı dönem de yukarıda belrttğmz gb çok çalkantılıdır.
            II. Meşrutyet’n lanı, Balkan Savaşları ve onu müteakp I. Dünya Savaşı ve İstklâl
            Savaşı, şarn çocukluk ve lk gençlk yıllarında şaht olduğu çok büyük toplumsal
            olaylardır. Bu syasî ve sosyal olayların yanı sıra kültürel alanda da öneml değşk-
            lkler yaşanmaktadır. Yüzyılın hemen başında br “beyannâme” le ortaya çıkan ve
            “sanat şahsî ve muhteremdr” görüşünü savunan Fecr– Âtî topluluğu, ardından Genç
            Kalemler Mecmuası’yla dlde sadelk ve edebyatta mllîlk görüşünü savunan edebyat
            tarhlernn “Mllî Edebyat” olarak adlandırdığı dönem ve dğer gelşmeler…İşte Ârf
            Nhat Asya böyle br dönemde şr ve edebyata merhaba demştr.



                                           EDEBÎ KİŞİLİĞİ

               Ârf Nhat Asya, lk şr ktabını 1924 tarhnde çıkarır. “Heykeltıraş” adını verdğ
            bu eserde daha çok ferdî konuları şler. İçe dönük br üslûp benmsedğ “Heykeltı-
            raş”ta, damî br hüzün dkkat çeker. Ancak, nasıl k br nsanın hayatında sevnç ya
            da hüzün damî değlse, onun da bu lk şrlernde gördüğümüz hüzün yern daha
            sonra çıkaracağı şr ktaplarında başka duyulara bırakır. Ârf Nhat Asya, bu noktada
            duygu planında da şrn kendne açtığı her mkânı değerlendrmştr. “Heykeltıraş”ta



            78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83