Page 75 - turk-siirinde-kayseri
P. 75
Zµ±· Öʵ¶ DµÌ¾µ’¾·¾ Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·
Br tek mnareden, Selmye’de,
Hakka, hakkate doğru üç yoldan
Çıkmış âvâz âvâz üç şerefeden
Üç ezan çnde çınlar üç zaman...
Tunca, Arda, Merç: üç su, üç tevht
Halnde haykırır göklere Snan.
Bu el: İmanların feyznce nce.
Bu el: Nmet gb, su gb azz.
Bu el: Br ateşten geçmş, mübarek;
Bu el: Mâsvâdan pîr ü pâk, temz.
Bu el: Mlyarların şavkı çağlardan,
Bu el: On parmağın yekûnunda bz.
Tutup en ddalı yernden yer,
Zamanın çektğ çzgy slmek!
Taşlar tekbryle toprağı tashh,
Uºa, “Artık böyle kalacaksın!” demek!
Gökler kubbeler kavsnde kmal,
Her camdan salât ü selâma br renk!
Sank mermerlerle söylenmş br vahy,
Sığmamış kelâma konuştuğu dl.
Kervansaraylarda, köprülerde: hayr,
İman: cam, mesct; fazlet, sebl.
Böyle oynanılmaz kânat le,
Snan br mucze, br nsan değl.
(D. Ç. Ü. s. 201)
Mmar Snan, şüphesz bütün Türk tarh boyunca, gelmş geçmş en büyük mmar-
dır. Mustafa Armağan “Snan’sız Osmanlı” adlı makalesnde şunları söyler: “Snan’dan
sonra gelenler onun br geleneğ tek başına tüketş sonucu tekrara düşmüşler ve Osmanlı
cam mmars son asırlarını cdd br yenlk getrmeden yozlaşmalar ve Avrupa’dan etk-
lenmelerle tamamlamak durumunda kalmıştır.”
11’l hece ölçüsüyle yazılan yukarıdak şr Mmar Snan’a br methyedr. Snan’ın
yaptığı camler, köprüler, kervansaraylar anılmaktaktadır. Bunlar çersnde özellkle
“kalfalık eserm” dedğ Süleymanye Cam (1557) ve ‘‘ustalık eserm” dedğ Selmye
Cam (1575) ayrı br öneme sahptr Bu camlerde ve dğer eserlerndek sanat, Mustafa
75