Page 71 - 1 Cilt
P. 71
kaplanan mihrab önü kubbesine üçgenlerle ge- dikdörtgen şeklinde, üzerinde dendenları olan,
çilmektedir. Kubbe yüzeyine dört yönde kare çini süslemelidir. Restorasyon sırasında ortaya
şeklinde pencereler açılmıştır. Düz bir korniş çıkan caminin asıl taş mihrabının üzerine son-
sıvayla kaplanmış kubbe yüzeyini etek kısmın- radan çini mozaik tekniğinde yapılmıştır.
da sınırlamaktadır. Kubbe basit profilli sivri ke- Dikdörtgen şeklindeki mihrabı üstte taçlan-
merlerle üç yönde harime açılmaktadır. dıran beş dendan da firuze zemin üzerine mor
Mihrab önü kubbesi kuzeye doğru sivri beşik palmet ve kıvrık dallardan meydana gelen bit-
tonozlu bir bölüm ile ilerlemekte, bunu da ke- kisel motifler yer almaktadır. Mihrabı ikisi dar,
merlerle kareye dönüştürülen, pandantiflerle ge- biri geniş olmak üzere üç bordür yanlarda ve
çişin sağlandığı kubbeli bir mekan takip etmek- üstte dolaşmaktadır. Bu bordürlerin zemin-
tedir. Mihrab önü kubbesinden daha küçük olan den 3.00 metre yüksekliğe kadar bozulduğu ve
ve avluya tekabül eden mekanın kubbe eteğinin üzerlerinin çini süslemeleri taklit eden kalemiş-
dört yönünde pencereler yer almaktadır. Bu bö- leri ile boyandığı görülmektedir.
lümün zemininde restorasyon sırasında birde Birinci dar bordürde firuze ve mor renkte kare
kuyu ortaya çıkarılmıştır. Bu mekandan kuzeye şeklinde çinilerin damalı bir kompozisyon mey-
doğru uzanan her iki bölüm de kıble duvarına dana getirdikleri iki kaval silmenin birbirine geç-
dik uzanan sivri beşik tonozlarla örtülmüştür. meler yaptığı görülmektedir. Dar bordür bu gün
Girişin sağ tarafında tekne tonozla örtülü bir mermer taklidi taş sütuncelere dayanmaktadır.
mekan bulunmaktadır. Camiye doğu ve güney İkinci dar bordür, mor renkte kıvrık dallar ve pal-
yönlerinde araları camekanla kapatılan basık metler üzerine nesih yazıya sahiptir. Yazı yanlar-
kemerlerle açılan bu mekan ile güneyinde ka- da firuze, üstte mor renktedir. Beyaz alçı zemin
lan kısım batıdaki sahnı meydana getirmekte- belli olmaktadır. Üçüncü ve geniş bordürde, firu-
dir. Bu sahnın medrese tarafında, batı duvarın- ze renkli çinili şeritlerin kesişerek meydana getir-
da bulunan, yan yana dikdörtgen iki açıklık, diği on kollu yıldızların arasında mor çinilerden
demir doğrama ile iki kapı haline getirilmiştir. palmetler yer almaktadır.
Buradan kuzeye doğru devam eden iki ayak Mihrab nişinin üstünde yer alan dikdörtgen
üzerinde yükselen basit profilli sivri kemerli üç şeklindeki firuze renkli bitkisel motifli zemi-
açıklık camiyi medreseye bağlamaktadır. Bu nin üzerinde mor kufi yazı (Tövbe suresinin
kemerlerin araları da camekanla kapatılmıştır. 18. ayeti kerimesi) bulunmaktadır. Bunu çev-
Cami doğu duvarından ilk ayağa kadar kıb- releyen dar bordürlerden dıştakinde geometrik
le duvarına paralel olarak beşik tonozla örtü- örgü, içtekinde bitkisel geçmeli bir kompozis-
lü uzanan birinci bölümü mihraba dik beşik yon görülmektedir.
tonozlu bir ikinci bölüm takip etmektedir. Bu Mihrabın köşeliklerinde üzerinde mor, firu-
ayaktan daha kuzey batıda bulunan kubbe aya- ze renkte geometrik geçmelerin bulunduğu ka-
ğına diyagonal bir şekilde, hafifçe dışa taşarak val silme birer düğüm yapmakta ve düğümlerin
oturan kemer, ikinci ayak hizasına kadar uza- ortasında da firuze renkte ajurlu iki kabara yer
nan söz konusu tonozu içten desteklemektedir. almaktadır.
Kıble duvarına paralel uzanan ikinci sahında Sivri kemerli az derin niş açık maviye boyan-
da ayaklar hem kuzey-güney, hem de doğu-batı mıştır. Mihrap kavsarası beş sıra mukarnaslıdır.
doğrultusunda kemerlerle birbirlerine bağlan- Dikdörtgen şeklindeki mihrap nişinin yan ve
maktadır. Yine kıble duvarına paralel olarak orta yüzeyinin yanlarında yer alan üçgen alanlar
uzanan beşik tonozlu üçüncü sahın, orta sah- mukarnaslarla hareketlendirilmiştir. Üstte mor,
nın ortasındaki kubbeli mekana kadar devam firuze renkte çinili ilk iki sıra dışında mukarnas-
etmektedir. Beşinci sahnın kuzey-doğu köşesi lar koyu maviye boyanmıştır. Nişin üst kısmın-
kesilerek bu kısma bir kapı açılmıştır.
daki üçgen alanı bitkisel süslemeli kare şeklinde
Dikdörtgen formlu mihrabın yapım tarihi XVI. Yüz yıl Osmanlı çinileri kaplamaktadır.
ve ustası bilinmemektedir. Kayseri’de bilinen Bunun altında beş sıra mukarnaslı sarıya boyan-
tek mozaik çinili mihrab olması bakımından mış üç yüzlü mihrabiye yer almaktadır. Nişin
önemlidir. Caminin kıble duvarında orta aks- yanlarındaki bordürlerde görülen çini taklidi ka-
tan 30 cm. kadar doğuya kaydırılan mihrabı;
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 55