Page 71 - 1 Cilt
P. 71

kaplanan mihrab önü kubbesine üçgenlerle ge-     dikdörtgen şeklinde, üzerinde dendenları olan,
           çilmektedir. Kubbe yüzeyine dört yönde kare      çini süslemelidir. Restorasyon sırasında ortaya
           şeklinde  pencereler  açılmıştır.  Düz  bir  korniş   çıkan caminin asıl taş mihrabının üzerine son-
           sıvayla kaplanmış kubbe yüzeyini etek kısmın-    radan çini mozaik tekniğinde yapılmıştır.
           da sınırlamaktadır. Kubbe basit profilli sivri ke-  Dikdörtgen şeklindeki mihrabı üstte taçlan-
           merlerle üç yönde harime açılmaktadır.           dıran beş dendan da firuze zemin üzerine mor

              Mihrab önü kubbesi kuzeye doğru sivri beşik   palmet ve kıvrık dallardan meydana gelen bit-
           tonozlu bir bölüm ile ilerlemekte, bunu da ke-   kisel motifler yer almaktadır. Mihrabı ikisi dar,
           merlerle kareye dönüştürülen, pandantiflerle ge-  biri geniş olmak üzere üç bordür yanlarda ve
           çişin sağlandığı kubbeli bir mekan takip etmek-  üstte  dolaşmaktadır.    Bu  bordürlerin  zemin-
           tedir. Mihrab önü kubbesinden daha küçük olan    den 3.00 metre yüksekliğe kadar bozulduğu ve
           ve avluya tekabül eden mekanın kubbe eteğinin    üzerlerinin çini süslemeleri taklit eden kalemiş-
           dört yönünde pencereler yer almaktadır. Bu bö-   leri ile boyandığı görülmektedir.
           lümün  zemininde  restorasyon  sırasında  birde     Birinci dar bordürde firuze ve mor renkte kare
           kuyu ortaya çıkarılmıştır. Bu mekandan kuzeye    şeklinde çinilerin damalı bir kompozisyon mey-
           doğru uzanan her iki bölüm de kıble duvarına     dana getirdikleri iki kaval silmenin birbirine geç-
           dik uzanan sivri beşik tonozlarla örtülmüştür.   meler yaptığı görülmektedir. Dar bordür bu gün
              Girişin sağ tarafında tekne tonozla örtülü bir   mermer  taklidi  taş  sütuncelere  dayanmaktadır.
           mekan bulunmaktadır. Camiye doğu ve güney        İkinci dar bordür, mor renkte kıvrık dallar ve pal-
           yönlerinde araları camekanla kapatılan  basık    metler üzerine nesih yazıya sahiptir. Yazı yanlar-
           kemerlerle açılan bu mekan ile güneyinde ka-     da firuze, üstte mor renktedir. Beyaz alçı zemin
           lan kısım batıdaki sahnı meydana getirmekte-     belli olmaktadır. Üçüncü ve geniş bordürde, firu-
           dir. Bu sahnın medrese tarafında, batı duvarın-  ze renkli çinili şeritlerin kesişerek meydana getir-
           da  bulunan,  yan  yana  dikdörtgen  iki  açıklık,   diği on kollu yıldızların arasında mor çinilerden
           demir doğrama ile iki kapı haline getirilmiştir.   palmetler yer almaktadır.
           Buradan  kuzeye  doğru  devam  eden  iki  ayak      Mihrab nişinin üstünde yer alan dikdörtgen
           üzerinde yükselen basit profilli sivri kemerli üç   şeklindeki  firuze  renkli  bitkisel  motifli  zemi-
           açıklık  camiyi  medreseye  bağlamaktadır.  Bu   nin  üzerinde  mor  kufi  yazı  (Tövbe  suresinin
           kemerlerin araları da camekanla kapatılmıştır.   18. ayeti kerimesi) bulunmaktadır. Bunu çev-
              Cami doğu duvarından ilk ayağa kadar kıb-     releyen dar bordürlerden dıştakinde geometrik
           le duvarına paralel olarak beşik tonozla örtü-   örgü, içtekinde bitkisel geçmeli bir kompozis-
           lü  uzanan  birinci  bölümü  mihraba  dik  beşik   yon görülmektedir.
           tonozlu bir ikinci bölüm takip etmektedir. Bu       Mihrabın köşeliklerinde üzerinde mor, firu-
           ayaktan daha kuzey batıda bulunan kubbe aya-     ze renkte geometrik geçmelerin bulunduğu ka-
           ğına diyagonal bir şekilde, hafifçe dışa taşarak   val silme birer düğüm yapmakta ve düğümlerin
           oturan kemer, ikinci ayak hizasına kadar uza-    ortasında da firuze renkte ajurlu iki kabara yer
           nan söz konusu tonozu içten desteklemektedir.    almaktadır.
           Kıble  duvarına  paralel  uzanan  ikinci  sahında   Sivri kemerli az derin niş açık maviye boyan-
           da ayaklar hem kuzey-güney, hem de doğu-batı     mıştır. Mihrap kavsarası beş sıra mukarnaslıdır.
           doğrultusunda  kemerlerle  birbirlerine  bağlan-  Dikdörtgen  şeklindeki  mihrap  nişinin  yan  ve
           maktadır.  Yine  kıble  duvarına  paralel  olarak   orta yüzeyinin yanlarında yer alan üçgen alanlar
           uzanan beşik tonozlu üçüncü sahın, orta sah-     mukarnaslarla  hareketlendirilmiştir.  Üstte  mor,
           nın  ortasındaki  kubbeli  mekana  kadar  devam   firuze renkte çinili ilk iki sıra dışında mukarnas-
           etmektedir. Beşinci sahnın kuzey-doğu köşesi     lar koyu maviye boyanmıştır. Nişin üst kısmın-
           kesilerek bu kısma bir kapı açılmıştır.
                                                            daki üçgen alanı bitkisel süslemeli kare şeklinde
              Dikdörtgen  formlu  mihrabın  yapım  tarihi   XVI.  Yüz  yıl  Osmanlı  çinileri  kaplamaktadır.
           ve ustası bilinmemektedir. Kayseri’de bilinen    Bunun altında beş sıra mukarnaslı sarıya boyan-
           tek  mozaik  çinili  mihrab  olması  bakımından   mış  üç  yüzlü  mihrabiye  yer  almaktadır.  Nişin
           önemlidir.  Caminin  kıble  duvarında  orta  aks-  yanlarındaki bordürlerde görülen çini taklidi ka-
           tan  30  cm.  kadar  doğuya  kaydırılan  mihrabı;

                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri     55
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76