Page 73 - 1 Cilt
P. 73
açıklığa yönelen beşik tonozlu bölüm ve üzeri Halit Erkileklioğlu, Kayseri Tarihi, Kayse-
sonradan kapatılmış küçük avlu düzenlemesi ri, 1993.
gibi hususiyetler dolayısıyla farklılıklar göster- Ömür Bakırer, 13. 14. Yüz yıl Anadolu
mektedir. Türk Mihrabları, Ankara, 1976.
Caminin planında geçirdiği onarımlar sonu- Şerare Yetkin, Anadolu’da Türk Çini Sa-
cu bazı değişiklikler olmuştur. natının Gelişmesi, İstanbul, 1972.
Kitabesi: Kitabelerin en eskisi kuzey-doğu Halil Edhem, Kayseri Şehri, (Sadeleştiren
taç kapısının üzerinde yer almaktadır. Dikdört- : Kemal Göde) 1000 Temel Eser, No : 93, An-
gen şeklindeki taş kitabe Selçuklu sülüsü ile üç kara, 1982.
satır halinde kabartma yazı şeklindedir. Kitabe- Ahmet Nazif Efendi, Kayseri Tarihi,
de “bu binayı Keyhüsrev’in oğlu, dünya ve di- (Mirat-ı Kayseriyye), Sadeleştiren :Mehmet
nin şerefi, fetihler sahibi, mü’minlerin emirinin Palamutoğlu, Kayseri Özel İdare Müdürlüğü
ortağı, büyük sultan Keykavus’un hakimiyeti ve Kayseri Belediyesi Birliği Yayınları, No : 2,
zamanında Allah’ın en zayıf kulu, iffetli kadın, Kayseri, 1987.
Yağıbasanoğlu Mahmud’un kızı Atsız Elti Ha-
tun (1210-11) yılında onartmıştır” yazılıdır. Alev Çakmakoğlu Kuru, Fetihten Osmanlı
Dönemine Kadar Kayseri’deki Türk Devri
Caminin kuzey kapısının üzerinde sivri ke- Mimarisi, Ankara, 1998.
merli bir niş içerisinde iri rozetin üstünde taş
üzerine kabartma olarak üç satır halinde yazı- Albert Gabriel, Monuments Turcs
lı dikdörtgen şeklinde bir kitabe bulunmakta- D’Anatolie, I Paris, 1931.
dır.1325 Rumi tarihini taşıyan ve bir tamiri gös- Albert Gabriel, Kayseri Türk Anıtları, Çe-
teren kitabede; “Esirgeyen, bağışlayan Allah’ın viren : Ahmet Akif Tütenk, Ankara, 1954.
adıyla, Allah’ın mescitlerini ancak Allah’a ve Metin Sözen, Anadolu Medreseleri, I, II,
ahiret gününe inananlar ve namazını kılanlar İstanbul, 1970, 1972.
imar ederler. Sene 1325” yazılıdır. Aptullah Kuran, Anadolu Medreseleri, Cilt
Tarihlendirme : Kitabelerden; yapının : I, Ankara, 1969.
1210-11 yılında tamir edildiği, H. 735/ M. 1335 Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Ankara,
yılında Vakfiyesine göre Kölük Şemseddin tara- 1972.
fından tamir ettirildiği anlaşılmaktadır. Yapıda Doğan Kuban, Anadolu Türk Mimarisinin
onarımın boyutları ve hangi elemanların onarıl- Kaynak ve Sorunları, İstanbul, 1968.
dığı konusunda kesin bir şeyler söylemek müm-
kün olamamaktadır. Örtü sistemi, kemerleri, Yasemin Demircan, Tahrir ve Evkaf Def-
duvarların büyük bir kısmının tahrip olduğu dü- terlerine göre Kayseri Vakıfları, Kayseri,
şünülmektedir. Tahrip olan bu bölümlerin çinili 1992.
mihrab da dahil olmak üzere yenilendiği gözlen- K. Otto Dorn, Turkische Keramik, Ankara,
mektedir. Kayseri’deki benzer örnekler ve kita- 1957.
belerden çıkarılan sonuca göre yapının XII. Yüz Türkmen, Kerim, Selçuklu Döneminde
yıl ilk yarısında yapıldığı söylenebilir. Kayseri’nin İmar Faaliyetlerine Katkıda Bu-
lunan Hanımlar, II. Kayseri ve Yöresi Tarih
Sempozyumu Bildirileri (16-17 Nisan 1998),
Kaynakça:
(Haz. A. Aktan-A. Öztürk) Kayseri, 1998.
Erol Yurdakul, Kayseri-Külük Camisi ve
Medresesi, Ankara 1996. Çayırdağ, M., Kayseri Tarihi Araştırma-
ları, Kayseri, 2001.
Erol Yurdakul, “Kayseri Kölük Camisi ve
Medresesinde Yapılan Hafriyat ve Araştırma Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de Selçuklu ve
Sonuçları İle İlgili Yeni Görüşler”, Rölöve ve Beylikler Devrine Ait Bazı Kitabe ve Mezar Taşla-
Restorasyon Dergisi, Sayı: 1/1, Ankara, 1974. rı”, Tarih Dergisi, S: XXXIV, İstanbul, 1984.
Hüseyin Rahmi Ünal, Osmanlı Öncesi
Anadolu Türk Mimarisinde Taçkapılar, İz-
mir, 1982.
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 57