Page 391 - 2 Cilt
P. 391

üzeri sivri bir tonozla örtülüdür. Ancak bu to-  leri farklı altı bordürle kuşatılmıştır. Taçkapıyı
           nozun kuzey köşesinin yaklaşık 0.55 metrelik     en dışta kuşatan dar yüzeyli bordür bezenme-
           bölümünün üzeri açıktır. Su deposunun doğu-      den yalın bırakılmıştır. İkinci bordürün yüze-
           sunda bulunan külhanın sivri kemerli ocak ağ-    yi dairesel profilli şeritlerin ikili alt-üst geçme
           zının içerisi molozlarla dolmuştur.              yapmasıyla meydana gelmiş zencereklerle be-
              Yılmaz Önge, Kayseri Sultan Hanı ile Kara-    zemelidir.  Diğer  ikisinden  daha  geniş  tutulan
           tay Hanı hamamlarının plân  benzerliklerinden    üçüncü bordürün yüzeyinde herhangi bir süsle-
           dolayı her iki hamamın aynı ustalar ya da aynı   me bulunmaz. Dördüncü bordürde yarım yıldız
           mimar tarafından yapılmış olabileceğini öner-    desenleri tatbik edilmiştir. Taçkapının en geniş
           mektedir. Kervansaray VGM tarafından 1958-       bordürü olan beşinci bordürün yüzeyinde kırık
           1962 yılları arasında onarılmıştır. Hamam köy-   çizgi sisteminden gelişen ve on kollu yıldızlar
           le  aynı  su  kaynağından  beslenmekte  olup,  su   meydana  getiren  geometrik  kompozisyon  gö-
           kanalının büyük bölümü günümüze ulaşmıştır.      rülmektedir. Yüzeyden eğimlendirilen son bor-
                                                            dürde ise farklı büyüklükte dairesel düğümler
              Hamamın giriş kapısının güneyinde yer alan
           sivri  tonoz  örtülü  dikdörtgen  mekânın  hangi   meydana getiren iç bükey kesitli şeritlerin yer
           amaçlar  için  kullanıldığı  tespit  edilememiştir.   aldığı  süsleme  dikkati  çeker.   Taçkapıyı  yan-
           Ancak tarihî kaynaklarda geçen bimaristan bö-    lardan  sınırlayan  sütuncelerin  gövdeleri  yalın
           lümünün bu mekân olması akla yatkın gelmek-      bırakılmıştır. Taçkapı  kemeri  üstte  kırık  çizgi
           tedir.                                           ve  kapalı  formda  geometrik  biçimlerin  mey-
              Giriş eyvanının avluya bakan cephesi yan-     dana getirdiği altı kollu yıldızlarla bezenmiştir.
                                                            Altta ise üsttekinden daha geniş bırakılan yü-
           lardan birer silme kuşağıyla sınırlandırılmıştır.   zeye yarım yıldız desenleri oyulmuştur. Kemer
           Bu silmeler üstte Zengi düğümlü bir kemerle      köşeliğinin batı tarafındaki dairesel rozetlerin
           bitirilmiştir. Kemer köşeliklerine vücutları cep-  birinin  yüzeyinde  sekiz,  diğerinin  yüzeyinde
           heden bir yarım, üç tam daire şeklinde birbirine   ise altı kollu yıldız deseni işlenmiştir. Doğu ta-
           dolanmış olarak iki adet ejder figürü simetrik   raftakilerde de aynı yıldızların farklı tarzda tat-
           olarak işlenmiştir. Her iki ejder de sivri dişli ve   bik edildiği gözlenir. Ortadaki rozet tamamen
           küçük  kulaklı  olarak  tasvir  edilmiştir.  Bu  ej-  tahrip olmuştur.
           derler Anadolu Selçuklu sanatı’ndaki en büyük
           ejder figürleri olması bakımından dikkat çeki-      Taç kapı nişini örten tonozun mukarnaslarla
           cidir.                                           hareketlendirilmiş konsollara oturduğu gözlen-
                                                            mektedir. Giriş kapısının basık kemeri üzerinde
              Avlunun güneybatı cephesinde duvara yer-      ana taç kapıdakine benzer biçimde düzenlenmiş
           leştirilmiş olarak yapılan 24 adet taş basamaklı   kitabe yer almaktadır. Kitabe, alt kısmı tahrip
           merdivenle hanın çatısına çıkılmaktadır.
                                                            olan yarım yıldız desenlerinin işlendiği ince bir
              Avlunun doğu ve batı tarafları asimetrik bir   bordürle çerçevelenmiştir. Ancak burada kitabe
           düzenlemeye sahiptir. Batı tarafında ikişer sıra   mermer değil, küfeki taşına işlenmiştir.  Taç ka-
           halinde toplam 12 adet yığma taş ayağa atılmış   pının bordür taşlarının büyük bölümünün yeni-
           sivri kemerlerin oluşturduğu ve üzeri sivri to-  lenmiş olduğu gözlenmektedir. Taçkapı nişinde
           nozla örtülü bir revak yer alır. Buna karşılık av-  üçü kitabenin üstünde, ikisi altında toplam beş
           lunun doğu tarafında üzeri sivri tonozla örtülü   adet rozet yer alır. Üstte ortadaki rozetin yüze-
           altı adet oda bulunmaktadır. Bütün odalara ba-   yi  kırık  çizgi  sisteminden  gelişen  sekiz  kollu
           sık kemerli kapılardan girilmektedir. Kuzeyden   yıldız deseniyle bezenmiş, iki yandaki rozetler
           güneye doğru ikinci kapıdan iki ayrı mekâna      ise on iki yapraklı çiçek şeklinde tasarlanmış-
           geçilmektedir. Bu mekânlar hana gelen hatırlı    tır. Alttaki iki rozet ortadakiyle aynı şekilde dü-
           konuklarca kullanılmış olabilirler.              zenlenmiştir. Taç kapı yan nişi üzerindeki dik-
              Hanın barınak kısmına bir taç kapı ile girilir.   dörtgen panoda kırık çizgi sisteminden gelişen
           Taç kapının yüksekliği 11.20 m.x 7.20m. ölçüle-  geometrik bezeme yer almaktadır.
           rinde olup cephe duvarından dışa doğru 2.35 m.      Kapalı  bölüm  kuzey-güney  doğrultusunda
           çıkıntı yapar. Taçkapı genişlikleri ve bezeme-   dikdörtgen planlı bir mekan olup, dört sıradan


                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    855
   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396