Page 194 - Avariz Ve Cizye 1
P. 194

193
      186
      186                                                                                                 187
 4  4  4                                                                                                    5


 Osmanlı maliye bürokrasisinin değişik kalemlerince hazırlanmıştır. Diğer bir ifadeyle, tahrir, smanlı maliye bürokrasisinin değişik kalemlerince hazırlanmıştır. Diğer bir ifadeyle, tahrir, smanlı maliye bürokrasisinin değişik kalemlerince hazırlanmıştır. Diğer bir ifadeyle, tahrir,
 O O              verilebilen  cizye,  Osmanlı  İmparatorluğu'nda  uzun  süre  hane  başına  toplanmış  ve  klasik
 a a              dönemin  geniş  vergi  tahrirleri,  yani  sayımları,  aynı  zamanda  cizyeye  tâbi  gayrimüslim
 avarız ve cizye defterleri merkez hazinesinin gelir kaynaklarının tümünün tespitini hedefleyen varız ve cizye defterleri merkez hazinesinin gelir kaynaklarının tümünün tespitini hedefleyen varız ve cizye defterleri merkez hazinesinin gelir kaynaklarının tümünün tespitini hedefleyen
 a a              nüfusun  da  sayımı  anlamına  gelmiştir.  Cizye  için  ayrı  bir  sayım  yapılmamış,  çoğunlukla
 aynı  bürokrasinin ve  aynı sayım  geleneğinin  farklı dönemlerdeki  farklı  ürünleridir.   Tahrir ynı  bürokrasinin ve  aynı sayım  geleneğinin  farklı dönemlerdeki  farklı  ürünleridir.   Tahrir ynı  bürokrasinin ve  aynı sayım  geleneğinin  farklı dönemlerdeki  farklı  ürünleridir.   Tahrir
 defterleri esas olarak timar sistemi çerçevesinde merkezi hazineyi ilgilendiren çok çeşitli vergi efterleri esas olarak timar sistemi çerçevesinde merkezi hazineyi ilgilendiren çok çeşitli vergi efterleri esas olarak timar sistemi çerçevesinde merkezi hazineyi ilgilendiren çok çeşitli vergi   doğrudan  söz  konusu  tahrirlerin  kapsamlı  verileri  üzerinden  hesaplanmış  ve  toplanmıştır.
 d d
 k k              Bununla  birlikte,  merkezdeki  maliye  dairesinin  (defterhane-i  âmire)  zaman  zaman  kadılar
 kalemlerini içerirken, avarız ve cizye defterleri, XVII. yüzyılda merkezi hazinenin en önemli alemlerini içerirken, avarız ve cizye defterleri, XVII. yüzyılda merkezi hazinenin en önemli alemlerini içerirken, avarız ve cizye defterleri, XVII. yüzyılda merkezi hazinenin en önemli
 g g              vasıtasıyla bu verileri ayrı bir defterde topladığı da görülmektedir. Tahrir defterlerinin yanı
 gelir kaynakları haline gelen avarız ve cizye vergileriyle ilgilidir.  Her iki vergi de tek tek elir kaynakları haline gelen avarız ve cizye vergileriyle ilgilidir.  Her iki vergi de tek tek elir kaynakları haline gelen avarız ve cizye vergileriyle ilgilidir.  Her iki vergi de tek tek
 veya gruplar halinde şahıslardan alındığı için, avarız ve cizye defterleri yalnızca bu vergilere ya gruplar halinde şahıslardan alındığı için, avarız ve cizye defterleri yalnızca bu vergilere ya gruplar halinde şahıslardan alındığı için, avarız ve cizye defterleri yalnızca bu vergilere   sıra bu tür cizye defterlerine, XV. yüzyıl sonlarından itibaren rastlanmasına rağmen, asıl artış
 ve ve
 t t tâbi nüfusla ilgili veriler içermektedir; bu bakımdan, timar sistemini esas alarak hazırlanan âbi nüfusla ilgili veriler içermektedir; bu bakımdan, timar sistemini esas alarak hazırlanan âbi nüfusla ilgili veriler içermektedir; bu bakımdan, timar sistemini esas alarak hazırlanan   XVI.  yüzyılın son çeyreğinde  yaşanmış, bu dönemde  yapılan son büyük tahrirlerin bir  yan
 tahrir defterlerinden farklıdırlar.
 tahrir defterlerinden farklıdırlar.ahrir defterlerinden farklıdırlar. 4 4 4  ürünü  olarak  çok  sayıda  müstakil  cizye  defteri  düzenlenmiştir.    Ancak,  müstakil  cizye
 t
 Fethedilen topraklar, bir Osmanlı eyaleti haline getirildiğinde cizye vermekle mükellef ethedilen topraklar, bir Osmanlı eyaleti haline getirildiğinde cizye vermekle mükellef ethedilen topraklar, bir Osmanlı eyaleti haline getirildiğinde cizye vermekle mükellef   sayımları,  artık  büyük  tahrirlerin  yapılmadığı  dönemde,  XVII.  yüzyıl  başlarından  itibaren
 F F
 dur              gerçekleştirilmiş,  böylece  daha  sistemli  tutulmuş  bir  dizi  cizye  defteri  ortaya  çıkmıştır.  Bu
 dur
 durumda  olanların  tahriri,  bölgenin  kadısı  tarafından  yapılır,  hazırlanan  defterlere  defter-i umda  olanların  tahriri,  bölgenin  kadısı  tarafından  yapılır,  hazırlanan  defterlere  defter-i umda  olanların  tahriri,  bölgenin  kadısı  tarafından  yapılır,  hazırlanan  defterlere  defter-i
 cizye-i  gebrân  adı  verilirdi.  Asıl  defter  olarak  nitelendirilen  bu  nüsha,  iki  kopya  halinde izye-i  gebrân  adı  verilirdi.  Asıl  defter  olarak  nitelendirilen  bu  nüsha,  iki  kopya  halinde izye-i  gebrân  adı  verilirdi.  Asıl  defter  olarak  nitelendirilen  bu  nüsha,  iki  kopya  halinde   sayımlar  ve  defter  yenileme  işlemi  1856'da  cizye  vergisi  kaldırılıncaya  kadar  merkez
 c c
                                                                                   5
 hazırlanır, biri hazineye gider, diğeri ise beylerbeylik merkezinde saklanırdı. Yapılan tahrirler zırlanır, biri hazineye gider, diğeri ise beylerbeylik merkezinde saklanırdı. Yapılan tahrirler zırlanır, biri hazineye gider, diğeri ise beylerbeylik merkezinde saklanırdı. Yapılan tahrirler
 ha ha            hazinesinin en önemli uygulamalarından biri olarak devam etmiştir.
 ise bir süre sonra yenilenmek zorundaydı. Ancak bu tahrirler uzun süre yenilenmediğinden se bir süre sonra yenilenmek zorundaydı. Ancak bu tahrirler uzun süre yenilenmediğinden se bir süre sonra yenilenmek zorundaydı. Ancak bu tahrirler uzun süre yenilenmediğinden
 i i
 öl öl                  MALİYEDEN MÜDEVVER DEFTER (MAD.d)
 ölüm,  doğum,  göç,  ihtida  gibi  değişikliklerin  tespit  edilemediği  ve  mevcut  defterlerin  tam üm,  doğum,  göç,  ihtida  gibi  değişikliklerin  tespit  edilemediği  ve  mevcut  defterlerin  tam üm,  doğum,  göç,  ihtida  gibi  değişikliklerin  tespit  edilemediği  ve  mevcut  defterlerin  tam
 ol ol                  DEFTER NO 01208
 olarak  gerçek  durumum  yansıtmadığı  görülmektedir.  Bununla  beraber,  cizye  için  düzenli arak  gerçek  durumum  yansıtmadığı  görülmektedir.  Bununla  beraber,  cizye  için  düzenli arak  gerçek  durumum  yansıtmadığı  görülmektedir.  Bununla  beraber,  cizye  için  düzenli
 o o
 olarak  her üç  yılda bir  nev-yafte yılı adıyla  genel bir  teftiş  yapılır,  ölüler  kayıttan  düşülür, larak  her üç  yılda bir  nev-yafte yılı adıyla  genel bir  teftiş  yapılır,  ölüler  kayıttan  düşülür, larak  her üç  yılda bir  nev-yafte yılı adıyla  genel bir  teftiş  yapılır,  ölüler  kayıttan  düşülür,   İstanbul’da  Başbakanlık  Osmanlı  Arşivi’nde  Maliyeden  Müdevver  Defterleri
 he he
 herhangi bir sebeple gözden kaçıp deftere işlenmeyenlerle cizye mükellefi durumuna gelenler rhangi bir sebeple gözden kaçıp deftere işlenmeyenlerle cizye mükellefi durumuna gelenler rhangi bir sebeple gözden kaçıp deftere işlenmeyenlerle cizye mükellefi durumuna gelenler   katalogunda 01208 numara  ile  kayıtlı olan defter, Kayseri  Kazâsı  ile ilgili Ramazan 1021-
 i i
 ilave olarak  kaydedilirdi.  Bu teftişler  sırasında önceden tespit  edilmiş  olan cizye  mükellefi lave olarak  kaydedilirdi.  Bu teftişler  sırasında önceden tespit  edilmiş  olan cizye  mükellefi lave olarak  kaydedilirdi.  Bu teftişler  sırasında önceden tespit  edilmiş  olan cizye  mükellefi   Şaban 1022 / Kasım 1612 – Ekim 1613 tarihleri arasını ihtiva eden gayr-i Müslim reayaya ait
 sayısının hükümetin talimatı çerçevesinde düşürülmemesine dikkat edilirdi. Ayrıca başka bir ayısının hükümetin talimatı çerçevesinde düşürülmemesine dikkat edilirdi. Ayrıca başka bir ayısının hükümetin talimatı çerçevesinde düşürülmemesine dikkat edilirdi. Ayrıca başka bir   Cizye  Defteri’dir.  Tamamı  33  varaktır.  Defter;  Defter-i  oldur  ki  nefs-i  Kayseriye’de  ve
 s s
 böl
 bölgedeki  yabancılarla  yolcuların  bulundukları  yerde  cizye  ödemeleri  usulü  1691  cizye gedeki  yabancılarla  yolcuların  bulundukları  yerde  cizye  ödemeleri  usulü  1691  cizye gedeki  yabancılarla  yolcuların  bulundukları  yerde  cizye  ödemeleri  usulü  1691  cizye
 böl              nevahisinde  vaki‘  keferenin  cizyeleri  birkaç  senedir  ki  dersaadetden  bin  sekiz  yüz  haraca
 reformundan sonraki fermanlarda yer almaya başlamıştır.  eformundan sonraki fermanlarda yer almaya başlamıştır.  eformundan sonraki fermanlarda yer almaya başlamıştır.    maktu‘  olub  eyle  olan  minvâl-i  meşruh  üzere  cem‘  olunur  iken  husus-ı  maktu‘-ı  meşruh
 r r
 Avarız  ve  cizye  gelirleri,  bu  vergilerin  toplanması  XVII.  yüzyıl  başlarından  itibaren varız  ve  cizye  gelirleri,  bu  vergilerin  toplanması  XVII.  yüzyıl  başlarından  itibaren varız  ve  cizye  gelirleri,  bu  vergilerin  toplanması  XVII.  yüzyıl  başlarından  itibaren   olmağın  hala  müceddeden  tahrir  ve  sebt  ve  bin  yigirmi  bir  Ramazanü’l-mübarekinin
 A A
 defterhanenin  en  önemli  işi  haline  gelmiştir.  Bunun  en  önemli  göstergelerinden  biri, efterhanenin  en  önemli  işi  haline  gelmiştir.  Bunun  en  önemli  göstergelerinden  biri, efterhanenin  en  önemli  işi  haline  gelmiştir.  Bunun  en  önemli  göstergelerinden  biri,
 d d              gurresinden bin yigirmi iki Şa‘banı gayetine varınca lazım olan cizye-i şer’iyelerinin cem‘ ve
 D D              tahsil  tevkif  ve  tefvîz  olunub  emr-i  celilü’l-kadir  varid  olmağın..  şeklindeki  bir  giriş  ile
 Defterhane-i Âmire’de 1570'lerle 1604–5 tarihleri arasında cizye gelirlerinin kayıtlarını tutan efterhane-i Âmire’de 1570'lerle 1604–5 tarihleri arasında cizye gelirlerinin kayıtlarını tutan efterhane-i Âmire’de 1570'lerle 1604–5 tarihleri arasında cizye gelirlerinin kayıtlarını tutan
 yeni  bir  kalem  olan  muhasebe-i  cizye  kalemi  ortaya  çıkmasıdır.  Bu  kalemde  XVII.  yüzyıl eni  bir  kalem  olan  muhasebe-i  cizye  kalemi  ortaya  çıkmasıdır.  Bu  kalemde  XVII.  yüzyıl eni  bir  kalem  olan  muhasebe-i  cizye  kalemi  ortaya  çıkmasıdır.  Bu  kalemde  XVII.  yüzyıl   başlamaktadır. Defterdeki tarih ise; Tahriren fi evâhir-i şehr-i Ramazanü’l-mübarek sene ihda
 y y
 başlarında  3  olarak  görülen  kâtip  sayısı,  yüzyılın  ilk  çeyreğinde  19’a  çıkmıştır.  Ayrıca, aşlarında  3  olarak  görülen  kâtip  sayısı,  yüzyılın  ilk  çeyreğinde  19’a  çıkmıştır.  Ayrıca, aşlarında  3  olarak  görülen  kâtip  sayısı,  yüzyılın  ilk  çeyreğinde  19’a  çıkmıştır.  Ayrıca,
 b b              ve ‘işrîn ve elf hicreti’n-nebeviyye aleyhi’s-salâvat şeklinde olup Ramazan 1021 / Kasım 1612
 yüzyılın ikinci  yarısında cizye  vergisi  ziyadeleri  için ek bir  kalem  daha  kurulmuştur. Aynı üzyılın ikinci  yarısında cizye  vergisi  ziyadeleri  için ek bir  kalem  daha  kurulmuştur. Aynı üzyılın ikinci  yarısında cizye  vergisi  ziyadeleri  için ek bir  kalem  daha  kurulmuştur. Aynı   şeklinde belirtilmiştir.
 y y
 ş ş
 şekilde, avarız vergilerinin toplanması ve sayımlarının yapılmasından sorumlu olan mevkufat ekilde, avarız vergilerinin toplanması ve sayımlarının yapılmasından sorumlu olan mevkufat ekilde, avarız vergilerinin toplanması ve sayımlarının yapılmasından sorumlu olan mevkufat   Kayseri  Kazâsı’na  bağlı  nahiyeler  ayrıca  belirtilmeden  Cebel-i  Ali  Nahiyesi’ne  bağlı
 k k
 kalemi 1560'lardan itibaren genişlemeye başlamıştır. Bu olgular klasik dönemin tahrirlerinin alemi 1560'lardan itibaren genişlemeye başlamıştır. Bu olgular klasik dönemin tahrirlerinin alemi 1560'lardan itibaren genişlemeye başlamıştır. Bu olgular klasik dönemin tahrirlerinin   Talas köyünden başlayarak Sahra Nahiyesi’ne bağlı Erkilet ve Molu köyleri tahrir edilmiştir.
 esas  olarak  sona  ermesiyle  birlikte  defterhanenin  asla  işlevini  yitirmediğini,  aksine,  yeni sas  olarak  sona  ermesiyle  birlikte  defterhanenin  asla  işlevini  yitirmediğini,  aksine,  yeni sas  olarak  sona  ermesiyle  birlikte  defterhanenin  asla  işlevini  yitirmediğini,  aksine,  yeni
 e e              Sayfa  1’den  39’a  kadar  bağlı  köyler  tahrir  edilirken,  sayfa  39’dan  itibaren  Mahalle-i
 gelişmelere  uyum  sağladığını,  hatta  daha  da  genişleyerek  yeni  dönemin  çok  yönlü  mali elişmelere  uyum  sağladığını,  hatta  daha  da  genişleyerek  yeni  dönemin  çok  yönlü  mali elişmelere  uyum  sağladığını,  hatta  daha  da  genişleyerek  yeni  dönemin  çok  yönlü  mali
 g g              Ermeniyân  der  nefs-i  şehr  başlığı  altında  şehirde  yaşayan  Ermeniler  mahalleler  halinde
 i i
 işlemlerinde  yoğunlaştığını  göstermektedir.  Söz  konusu  dönemde  geleneksel  sayım şlemlerinde  yoğunlaştığını  göstermektedir.  Söz  konusu  dönemde  geleneksel  sayım şlemlerinde  yoğunlaştığını  göstermektedir.  Söz  konusu  dönemde  geleneksel  sayım   kaydedilmiştir.  Sayfa  45’ten  itibaren  ise,  Mahalle-i  Rûmiyan-ı  içre  der  nefs-i  şehr  başlığı
 uygulaması,  defterhanenin  en  önemli  ve  rutin  işlerinden  biri  olmaya  devam  etmiş,  aynı ygulaması,  defterhanenin  en  önemli  ve  rutin  işlerinden  biri  olmaya  devam  etmiş,  aynı ygulaması,  defterhanenin  en  önemli  ve  rutin  işlerinden  biri  olmaya  devam  etmiş,  aynı
 u u              altında  Rumlar  tahrir  edilmişlerdir.  Sayfa  52’den  itibaren  kayseri  şehrine  taşradan  gelen
 uygulama bu defa müstakil avarız ve cizye tahrirleri şekline dönüşmüştür.  ygulama bu defa müstakil avarız ve cizye tahrirleri şekline dönüşmüştür.  ygulama bu defa müstakil avarız ve cizye tahrirleri şekline dönüşmüştür.
 u u              kimseler  kaydedilmiştir.  Gayr-i  Müslimlerin  geldikleri  kazalar,  Sis,  Elbistan,  Darende  ve
 O O              Sivas’tır.  Bunlardan  başka  Zamantı  ve  Gemerek  taraflarından  da  gelenler  ayrıca
 Osmanlı  İmparatorluğu'nda  cizye  en  önemli  vergi  kalemlerinden  biriydi.  Merkez smanlı  İmparatorluğu'nda  cizye  en  önemli  vergi  kalemlerinden  biriydi.  Merkez smanlı  İmparatorluğu'nda  cizye  en  önemli  vergi  kalemlerinden  biriydi.  Merkez
 hazinesi  (beytülmal)  adına  görevlilerce  doğrudan  toplanan  ve  zaman  zaman  iltizama  da azinesi  (beytülmal)  adına  görevlilerce  doğrudan  toplanan  ve  zaman  zaman  iltizama  da azinesi  (beytülmal)  adına  görevlilerce  doğrudan  toplanan  ve  zaman  zaman  iltizama  da
 h h              kaydedilmiştir.  Defterin  son  kısmında,  Kayseri  Sancakbeyi  Bektaş  Bey’in  ismi  ve  Kayseri
                  kadısının mührü bulunmaktadır.

 4 4 4    Bu bilgiler Oktay Özel’in; Oktay Özel, “Avarız ve Cizye Defterleri”, Osmanlı Devleti'nde Bilgi ve İstatistik,   Bu bilgiler Oktay Özel’in; Oktay Özel, “Avarız ve Cizye Defterleri”, Osmanlı Devleti'nde Bilgi ve İstatistik,   Bu bilgiler Oktay Özel’in; Oktay Özel, “Avarız ve Cizye Defterleri”, Osmanlı Devleti'nde Bilgi ve İstatistik,

 Halil İnalcık & Şevket Pamuk (ed.), Ankara 2001, 35–50; Oktay Özel, “Osmanlı Demografi Tarihi Açısından alil İnalcık & Şevket Pamuk (ed.), Ankara 2001, 35–50; Oktay Özel, “Osmanlı Demografi Tarihi Açısından alil İnalcık & Şevket Pamuk (ed.), Ankara 2001, 35–50; Oktay Özel, “Osmanlı Demografi Tarihi Açısından
 H H
 A
 Avarız ve Cizye Defterleri” www.bilkent.edu.tr/~oozel/av1.doc 17.11.2008. Adlı makalelerinden özet olarak www.bilkent.edu.tr/~oozel/av1.doc 17.11.2008. Adlı makalelerinden özet olarak www.bilkent.edu.tr/~oozel/av1.doc 17.11.2008. Adlı makalelerinden özet olarak
 Avarız ve Cizye Defterleri” varız ve Cizye Defterleri”
 a a alınmıştır. lınmıştır. lınmıştır.   5  O. Özel, aynı makale.
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199