Page 442 - Bezemeli Mezar Taşları
P. 442

YRD.DOÇ.DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN |KAYSERİ ZAMANTI IRMAĞI ÇEVRESİNDEKİ BEZEMELİ MEZAR TALARI
            mezar taşlarına şlenmşlerdr. Kadın yada erkek mezarı ayırt edlmekszn, şlenen
            kahve takımları mezarda yatan kşnn çok msafrperver olduğunu göstermektedr .
                                                                                    73
            Kahve takımlarını oluşturan mutfak eşyaları tplerne ve fonksyonlarına göre ayrı ayrı
            başlıklar altında ele alınarak değerlendrlecektr.

               Kahve Türkye’ye Kanun Sultan Süleyman zamanında grmş ve çm daha sonraları
            artmıştır. Sultan III. Murad (1574-1595), le Sultan I.Ahmed (1603-1616) ve Sultan IV.Mu-
            rad’ın (1628-1640) yasaklamalarına rağmen kahve çmne engel olunamamıştır. Kahve
            tüketm tarkatlara grmş ve kutsal metalar arasına katılmıştır . Bektaş tarkatında
                                                                   74
            kahvenn çldğ fncan, hürmet gören eşyadan sayılmıştır. Ahlkle lgl kabul edlen
            yaran odalarında kahvenn pşrldğ köşe, evn en ehemmyetl yerlerndedr . Tah-
                                                                                75
            tacılar br kmse öldüğü zaman onu defnederler ve ortada ateş yakarak kahve pşrrler
            ve topluca kahve çerler . Beyhan Karamağaralı Bünyan’ nın Elbaşı kasabasındak
                                  76
            mezarların üzerne şlenen kahve takımları le lgl olarak; kahvenn ölüm acısı le
            kavrulan nsanlara br rahatlık verdğn, tarkat aynlernde cemaat brleştrc br
            unsur olduğunu belrtrken, aynı zamanda cesetlere, kıyamet gününde can verldğ
            zaman, bunların kahve çmelern temn etmek çn mezar taşlarına şlendğn ler
            sürmektedr .
                       77
               Kahve takımının mezartaşı üzernde bulunmasının o şahsın vaktyle msafrperver
            ve zengn olduğunu gösterdğ nancı bugünde yaygındır .
                                                             78
               Zamantı bölgesndek mezarların tarhler göz önüne alındığında 18-19. yüzyıllar
            arasında Anadolu’da kahve değl, kahveye benzer, çekrdek halnde olan ve dbekle
            dövülen mırra adı verlen btk çlmektedr. Mezarların üzerndek bezemelerde, kahve
            takımları yern “mırra” hazırlanmasında kullanılan eşyalar olmalıdır .
                                                                        79






            73  Harun Güngör, “Kayser ve Çevresnde Bazı Mezar Taşları”,Türk Dünyası Tarh Dergs, Ankara, 1996,
               s. 33.
            74  İ. Numan, “Esk İstanbul Kahvehanelernn İctma Hayattak Yer ve Mmars Hakkında Bazı Mülahazalar”,
               Kubbealtı Akadem Mecmuası, İstanbul, 1981, s. 57-74.
            75  Beyhan Karamağaralı, “Kayser Elbasan....”, s.354’den, İ.Numan, “Çankırı’da Yaran Sohbetler ve Sohbet
               Odaları”, Vakı³ar Dergs, S.13, Ankara ,1981.
            76  Beyhan Karamağaralı, “Narlıderede’k Bazı Fgürlü Mezar Taşları”, A.Ü. İlahyat Fakültes İslam İlmler
               Ensttüsü Dergs III, Ankara 1977, s.124-125.
            77  Beyhan Karamağaralı, “Kayser Elbasan Köyü ....”, s.360.
            78  Beyhan Karamağaralı, age, s.13.
            79  Prof. Dr. Gönül Cantay’ın 13 Nsan 2002 tarhnde Elbaşı kasabası mezarlığını gezerken, mezar taşları
               üzernde gördüğü kahve takımları çn yaptığı sözlü fadeden yararlanılmıştır.

            442
   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447