Page 338 - kappadokia_kralligi
P. 338
HALİT ERKİLETLİOĞLU / KAPPADOKİA KRALLIĞI VE ROMA-BİZANS DÖNEMİ
Isauria ve başka bölgelerden keşişler gelir. Bu manastır, Kudüs patrikliği ve
Filistin manastır sistemi için entellektüel ve kutsal bir merkezdir. Manastıra
Savvas biyografisinin yazarı Skythopolis’li Cyril’den Sam’lı Ioannes’e kadar
etkin ve önemli ziyaretçiler gelmiş, sayısız teolog ve yazar kütüphanesinde
çalışmıştır. Manastır bugün hala ayaktadır. Savvas daha sonra altı manas-
tırın daha kuruluşunu organize eder. Khalkedon Konsili’nin öğretilerini
destekler ve fakat İstanbul’a gittiğinde Monofizitizm’i desteklememesi için
25
İmparator I. Anastasios’u ikna etmeye çalışır. Çok geçmeden Filistin’deki
tüm manastırların sorumlusu olur. 90 yaşlarında MS 531 yılında bir Samarit
isyanını bastırmak ve halkını korumak için İmparator Jüstinyen’e yalvar-
maya İstanbul’a gider. Oradan döndükten sonra 5 Aralık 532 tarihinde
ölür. Ancak kemikleri daha sonra haçlılar tarafından çalınarak Venedik’e
götürülür. Ancak 1965 yılında yapılan bir anlaşma ile İtalya’dan Kudüs’e
getirilerek Theoktistos Eklisia Kilisesi’nin zeminine altın ve gümüşlerle süslü
bir lâhit içine konuldu.
Rahip Savvas, Doğu keşişliğin kurucularından olup, Teolojik Ortodoksi’nin
güçlü bir destekçisi olarak kabul edilir.
8-İmrü’l Kays İbn Hucr
(MS 520-565)
Necid’de doğan ve asıl adı Cendah ya da Hunduc olan şairin soyu Kahta-
nilere dayanmaktadır. İmrü’l-Kays lâkabı, Kasoğulları’na mensup ve şiddet
adamı anlamındaki sıfatıdır.
Hadramut ve Yemame’de hüküm süren bir kabile reisi olan babası Haris
oğlu Hucr’un Esedoğlu kabilesi tarafından çadırında öldürülmesi üzerine
intikam hırsına kapılan en küçük oğlu Kays, desteğini aldığı Bekr, Taglip
ve Yemen kabileleri ile Esedoğullarını yenerek babasının intikamını alır.
Fakat Hire kabilesi reisi Münzir’in Esedoğulları, İyad ve Tenuh kabileleri
ile işbirliği yaparak İmrü’l Kays’ın üzerine yürümesi üzerine bunlarla
başedemiyeceğini anlayarak yardım istemek amacı ile Bizansa kadar gider.
25 İnsanın gerçek (yaşanan) âlemde tanrı olduğunu kabullenen Hristiyanlık inanışıdır. (Buna
göre; kelâm İsa ile birleşmeden önce de İsa Tanrı idi ve Meryem’den doğan çocuk (İsa)
tam bir insan ve tam bir tanrıdır. Dolayısıyla Meryem Tanrı’nın annesidir. Haç üzerinde
acı çeken İsa’nın sadece insanî tabiatı değil, ayni zamanda da ilâhi tabiatıdır.)
338