Page 338 - kappadokia_kralligi
P. 338

HALİT ERKİLETLİOĞLU / KAPPADOKİA KRALLIĞI VE ROMA-BİZANS DÖNEMİ

            Isauria ve başka bölgelerden keşişler gelir. Bu manastır, Kudüs patrikliği ve
            Filistin manastır sistemi için entellektüel ve kutsal bir merkezdir. Manastıra
            Savvas biyografisinin yazarı Skythopolis’li Cyril’den Sam’lı Ioannes’e kadar
            etkin ve önemli ziyaretçiler gelmiş, sayısız teolog ve yazar kütüphanesinde
            çalışmıştır. Manastır bugün hala ayaktadır. Savvas daha sonra altı manas-
            tırın daha kuruluşunu organize eder. Khalkedon Konsili’nin öğretilerini
            destekler ve fakat İstanbul’a gittiğinde Monofizitizm’i  desteklememesi için
                                                             25
            İmparator I. Anastasios’u ikna etmeye çalışır. Çok geçmeden Filistin’deki
            tüm manastırların sorumlusu olur. 90 yaşlarında MS 531 yılında bir Samarit
            isyanını bastırmak ve halkını korumak için İmparator Jüstinyen’e yalvar-
            maya İstanbul’a gider. Oradan döndükten sonra 5 Aralık 532 tarihinde
            ölür. Ancak kemikleri daha sonra haçlılar tarafından çalınarak Venedik’e
            götürülür. Ancak 1965 yılında yapılan bir anlaşma ile İtalya’dan Kudüs’e
            getirilerek Theoktistos Eklisia Kilisesi’nin zeminine altın ve gümüşlerle süslü
            bir lâhit içine konuldu.

              Rahip Savvas, Doğu keşişliğin kurucularından olup, Teolojik Ortodoksi’nin
            güçlü bir destekçisi olarak kabul edilir.



              8-İmrü’l Kays İbn Hucr
               (MS 520-565)


              Necid’de doğan ve asıl adı Cendah ya da Hunduc olan şairin soyu Kahta-
            nilere dayanmaktadır. İmrü’l-Kays lâkabı, Kasoğulları’na mensup ve şiddet
            adamı anlamındaki sıfatıdır.

              Hadramut ve Yemame’de hüküm süren bir kabile reisi olan babası Haris
            oğlu Hucr’un Esedoğlu kabilesi tarafından çadırında öldürülmesi üzerine
            intikam hırsına kapılan en küçük oğlu Kays, desteğini aldığı Bekr, Taglip
            ve Yemen kabileleri ile Esedoğullarını yenerek babasının intikamını alır.
            Fakat Hire kabilesi reisi Münzir’in Esedoğulları, İyad ve Tenuh kabileleri
            ile işbirliği yaparak İmrü’l Kays’ın üzerine yürümesi üzerine bunlarla
            başedemiyeceğini anlayarak yardım istemek amacı ile Bizansa kadar gider.


            25   İnsanın gerçek (yaşanan) âlemde tanrı olduğunu kabullenen Hristiyanlık inanışıdır. (Buna
               göre; kelâm İsa ile birleşmeden önce de İsa Tanrı idi ve Meryem’den doğan çocuk (İsa)
               tam bir insan ve tam bir tanrıdır. Dolayısıyla Meryem Tanrı’nın annesidir. Haç üzerinde
               acı çeken İsa’nın sadece insanî tabiatı değil, ayni zamanda da ilâhi tabiatıdır.) 


            338
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343