Page 20 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 20

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                             HAC / 11 97]


           medresenin vakıfları hakkında fazla bilgi
           olmamakla  birlikte,  1584  tarihli  Konya
           Evkaf Defteri’nde ve Mir’at-ı Kayseriy-
           ye’de bilgi bulunur.
           Hacı Kılıç Camii’nin kuzeyinde ve batı-
           sında camiye ait başka yapılar da bulunu-
           yordu. XX. yüzyıla kadar gelen bu yapı-
           lardan  kuzeyde  olanı  H  1281  (M  1864)
           tarihinde Güherçile Fabrikası’na dönüş-
           türüldü. Daha sonraları ise yıkılarak ta-
           mamen ortadan kaldırılmıştır. Batı tara-
           fında bulunan kalıntılar ise yine aynı ta-
           rihlerde yıkılmıştır. Camiye ait bu binala-
           rın  işlevleri  kesin  olarak  bilinmemekle
           birlikte,  kuzeyde  bulunan  bölümünün
           han  olarak  kullanıldığı  bilgisine  ulaşıl-
           maktadır.                          Hacı Kılıç Medresesi içi (H. Yüksel)

           Kaynakça:  A.  Nazif,  Mir’at    (Palamutoğlu);
           Yasemin Demircan, Tahrir ve Evkaf Defterle-  sonra Hacı Torun Efendi’nin* ders halka-
           ri’ne  Göre  Kayseri  Vakıfları,  Kayseri  1992;   sına girdi ve ondan icazet aldı. 1872 yılın-
           H.  Edhem,  Kayseri,  (Göde);  Albert  Gabriel,   da ilim öğretmeye başladı. Birçok öğren-
           Monumental  Turcs  d’Anatolia,  C  I,  Paris   ciye icazet verdi. Çivicizade Galib Efen-
           1931;  Albert  Gabriel,  Kayseri  Türk  Anıtları,   di*, Merkezzade Şükrü Efendi ve Merke-
           (çev. Akif Tütenk), Ankara 1954; Doğan Kuban,    zin Nuri Efendi Hacı Mehmed Efendi’nin
           Anadolu  Türk  Mimarisinin  Kaynak  ve  So-
           runları, İstanbul 1965; Abdullah Kuran, Ana-  öğrencileri arasındaydı. Boşalan Pervane
           dolu Medreseleri, C I, Ankara 1969;  Çakma-  Bey  Medresesi  kadrosu  için  imtihana
           koğlu  Kuru, Kayseri Mimarisi;  Kâzım Özdo-  girdi ve kazandı. Bu medresenin ve Ziya-
           ğan,  Kayseri Tarihi, Kayseri 1938; M. Sözen,   iye  (Kürtler)  Medresesi’nin  son  müder-
           Anadolu Selçuklu Medreseleri, C I-II, İstanbul    rislerindendi.
           1970; İsmail Toker, Kayseri Gülük Hamamı,   Hacı Mehmed Efendi 1897 yılında hacca
           Gazi  Üniversitesi  (Basılmamış  Yüksek  Lisans
           Tezi), Ankara 1994; Ali Yeğen, KTE; Ö. Yörü-  giderek zamanın İslam âlimleriyle görüş-
           koğlu, Kayseri Çeşmeleri, Kayseri  1987; Erol   tü.  Dönüşte  İstanbul’a  uğradı,  vaaz  ve
           Yurdakul,  “Kayseri  Küllük  Cami  ve  Medrese-  nasihatler etti. Başarısından dolayı kendi-
           sinde Yapılan Hafriyat ve Araştırma Sonuçları   sine,  mülkiye  rütbelerinden  biri  olan
           ile İlgili Yeni Görüşler”, Rölöve Restorasyon
           Dergisi, C I, 1974, s. 167-207; Erol Yurdakul,
           Kayseri  Küllük  Cami  ve  Medresesi, Ankara
           1996;  G.  Öney,  “Kayseri  Hacı  Kılıç  Cami  ve
           Medresesi”, Belleten, C. XXX, S 119, 1966, s.
           377-390; Ömür Bakırer, 13-14.Yüzyıl Anado-
           lu Türk Mihrapları, Ankara 1976.
                               OSMAN ERAVŞAR

          HACI MEHMED AĞA (MİMAR) bk.
          MEHMED AĞA (MİMAR)

          HACI MEHMED EFENDİ
           Âlim, müderris, hukukçu (Kayseri, 1839
           – 20 Şubat 1908). “Karakimselizade” la-
           kabı ile bilinir. Karakimse köyü, Himme-
           dede kasabasına bağlı, Kayseri’ye 50 km
           mesafede bir köydür. Hacı Mehmed, ilk
           bilgilerini mahalle mektebinden aldıktan   Hacı Mehmed Efendi mezar taşı (M. Işık)
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25