Page 231 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 231

[1182] 222 / HUN                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    kapı  kanatları  kaybolmuş,  bütün  minber   mescitlerinde görülen altı ayaklı kule mi-
                  EVLİYA
               ÇELEBİ’DEN           birkaç defa kalın boyayla boyanmış, orta-  nare  (minber-minare)  1727  tarihindeki
                                    sından,  ön  safın  birbirini  görmesi  için   onarım  esnasında  yapılmış  olmalıdır.
            Hundî Hanım (Hunat)     pencereler açılmış ve alt taraftaki ayetler,   Kapı yanındaki uzun minarenin ise kita-
            Hamamı                  aşağıda kalıyor diye keserle kaba şekilde   besinden, 1899 yılında Sultan II. Abdül-
            Gayet  eski  hamam-     kazınmıştır. Cami, bu cehaletten 1995 yı-  hamid Han tarafından yaptırılmış olduğu
            dır. Hattâ bazı tarih-  lında  Diyanet  Vakfı  Kayseri  Şubesi’nin   anlaşılmaktadır. Caminin tamamı Kayse-
            çiler Hekim Belinas’-   halktan aldığı destekle minberi bakım ve   ri’de Gesi ve çevresindeki taş ocakların-
            ın  hikmet  ilmi  ile   onarıma tabi tutularak kısmen kurtarılmış,   dan kesilen esmer taşlarla inşa edilmiştir.
            yapıp bir siric (meşa-  bunun ve şehirdeki diğer camilerin onarıl-  Taşlar üzerinde usta işaretleri bulunmak-
            le,  kandil)  kandili   masını Müftü Necmettin Nursaçan* bizzat   tadır.  Yan  duvarlarda  takviye  kuleleri
            yağ ile hamam ve su-    organize etmiştir. Müezzin mahfeli ve kür-  bulunduğu gibi köşeler de kule şeklinde
            yu  ısınıp  şiddetli  sı-  sü basit bir şekilde betonarme olarak son-  çevrilmiştir.
            cağına  yıkananların    radan yapılmıştır.                   Caminin  XVI.  yüzyıl  vakıf  kayıtlarında
            tahammül edemediği      Caminin kuzeyde sonradan açılan kapısı   masraflarına  gelir  (akar)  olarak  Kayse-
            sıcak  olan  hamam      ile birlikte toplam üç kapısı bulunmakta-  ri’de Salur, Zincidere ve Yabani (yayında
            budur,  derler.  Haz-   dır. Doğu ve bilhassa, kaleye doğru şehir   Beyani veya Yayani olarak yanlış okun-
            ret-i  Risâlet’in  doğ-  merkezine  açılan  batı  kapısı  abidevî  şe-  muş, bu yer Salur köyü yakınında Yabani
            duğu  gecesi  siric     kilde inşa edilmiştir. Klasik Selçuklu tar-  Çiftliği olarak bugüne gelmiştir), Tokat’ta
            kandili  sönüp  ha-     zında geometrik motifli bordürlerin çev-  Kazova’da  Saraycık,  Çemgöz,  Halıcılar,
            mam muattal kalmış-     relediği mukarnas örgülü kapıların üze-  Tavukçular, Eyne Pazarı köylerinin gelir-
            tır.  Daha  sonra  Da-  rinde ayet ve inşa kitabeleri bulunmakta-  leri, Kayseri’de külliyeye dâhil hamam ve
            nişmendliler  melike-   dır. Batı taç kapıda mukarnasların altın-  bunun yanında fırın (kurun olarak okun-
            lerinden  Hundî  Ha-    daki  kitabe  kuşağında  Tevbe  Suresi  18.   muş) ile şehirde bazı arazi parçaları vak-
            nım  bu  hamamı  ta-    ayet, dam hizasında, silme (yassılık) altın-  fedilmiştir.  Günümüzde  bu  vakıflarda
            mir  ettirmiştir  diye   da yine aynı surenin 21 ve 22 ayetleri ya-  Hunat Hatun’un adına kayıtlı hiçbir şey
            tarihçiler  yazmışlar-  zılıdır. İnşa kitabelerine bakacak olursak,   kalmamıştır. Masraflar hanesinde ise ca-
            dır, ama nice yaşlı a-  Batı kapısında Arapça olarak yazılan ki-  mi için hatip, imam, müezzin, dört hafız,
            damlar o Hekim Beli-    tabenin tercümesi şöyledir:          faraş;  sergi  için  hasır;  aydınlatma  için
            nas’ın  tılsım  ilmi  ile   Bu  mübarek  mescidin  imarını  Keyku-  mum giderleri yazılmıştır.
            yaptığı  hamam  eski    bad’ın oğlu Büyük Sultan Fatih Gıya-  Kaynakça:  H.  Edhem,  Kayseriyye;  A.  Nazif,
            Kayseri’de  yapı  ka-   seddin  Keyhüsrev  zamanında  büyük   Mir’ât,   (Palamutoğlu);   Albert   Gabriel,
            lıntıları,  nice  kubbe-  melike  âlime,  zâhide,  hayırlar  açan   Monuments  Turcs  d’Anatolie  I,  Kayseri
            leri  kandilinin  kül-  anne Saffetüddin “Allah onun varlığını   Niğde,  Paris  1931;  Mahmut  Akok  “Kayseri’de
            hanı yeri bellidir de-  (gölgesini), büyüklüğünü devamlı eyle-  Hunat  Mimari  Külliyesinin  Rolovesi”,  Türk
            diler.   Sorumluluk     sin, iktidarını zaafa uğratmasın” altı-  Arkeoloji  Dergisi,  S  XVI-I,  1967;    Haluk
                                                                         Karamağralı,  “Kayseri’de  Huand  Camiinin
            anlatana  aittir,  ama   yüz  otuz  beş  senesinin  Şevvalinde   Restitüsyonu  ve  Huand  Manzumesinin
            hakîr görmedim.         (Mayıs-Haziran 1238) emretti.        Kronolojisi  Hakkında  Mülahazalar”,  Ankara
            Kaynakça:   Günümüz                                          Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C XXI,
            Türkçesiyle  Evliya  Çelebi   Doğu kapısında ise:            1976; M. Zeki Oral, “Anadolu’da Sanat Değeri
            Seyahatnâmesi,  C  III,  I.   Bu  mübarek  mescidin  imarını  Keyku-  Olan Ahşap Minberler Kitabeleri ve Tarihçeleri”,
            kitap,   (hzl.   Seyit   Ali   bad’ın oğlu, Büyük Sultan Fatih Gıya-  Vakıflar  Dergisi,   S V,  1962;  Ömür Bakırer,
            Kahraman,  Yücel  Dağlı),   seddin  Keyhüsrev  zamanında  Büyük   13.  ve14.  yüzyıllarda  Anadolu  Mihrapları,
            Yapı   Kredi   Yayınları,                                    Ankara  1976;  Yasemin  Demircan  (Özırmak),
            İstanbul 2006, s. 243.  Melike Saffetûddin Mahperi Hatun “Al-  Tahrir  ve  Evkaf  Defterlerine  Göre  Kayseri
                                    lah onun varlığını (gölgesini) ve büyük-  Vakıfları,  Kayseri  1992;  Mehmet  Çayırdağ,
                                    lüğünü devamlı eylesin” altıyüz otuz beş   Hunat  Hatun  Külliyesi,  Kayseri;    İnbaşı,
                                    senesinde  (1238)  emretti,  yazılıdır.  Batı   16.YBKayseri;  Mehmet  Çayırdağ,  “Kayseri’de
                                    kapısının önünü ise, camiden önce yapıl-  Sultan  II.  Abdülhamid  Dönemi  Bina  ve
                                                                                         1
                                    mış  hamamın  soyunma  mahali  kısmen   Kitabeleri”,  KYTSB ;  Mehmet  Çayırdağ,
                                                                         “Kayseri’de  Selçuklu  ve  Beylikler  Devri
                                    kapatmaktadır.                       Binalarında  Bulunan  Taşçı  İşaretleri”,  Türk
                                    Caminin orijinal minaresi yoktur. Doğu   Etnografya Dergisi, S XVII, 1982.
                                    kapısı  üzerindeki,  Kayseri’de  mahalle               MEHMET ÇAYIRDAĞ
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236