Page 231 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 231
[1182] 222 / HUN KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
kapı kanatları kaybolmuş, bütün minber mescitlerinde görülen altı ayaklı kule mi-
EVLİYA
ÇELEBİ’DEN birkaç defa kalın boyayla boyanmış, orta- nare (minber-minare) 1727 tarihindeki
sından, ön safın birbirini görmesi için onarım esnasında yapılmış olmalıdır.
Hundî Hanım (Hunat) pencereler açılmış ve alt taraftaki ayetler, Kapı yanındaki uzun minarenin ise kita-
Hamamı aşağıda kalıyor diye keserle kaba şekilde besinden, 1899 yılında Sultan II. Abdül-
Gayet eski hamam- kazınmıştır. Cami, bu cehaletten 1995 yı- hamid Han tarafından yaptırılmış olduğu
dır. Hattâ bazı tarih- lında Diyanet Vakfı Kayseri Şubesi’nin anlaşılmaktadır. Caminin tamamı Kayse-
çiler Hekim Belinas’- halktan aldığı destekle minberi bakım ve ri’de Gesi ve çevresindeki taş ocakların-
ın hikmet ilmi ile onarıma tabi tutularak kısmen kurtarılmış, dan kesilen esmer taşlarla inşa edilmiştir.
yapıp bir siric (meşa- bunun ve şehirdeki diğer camilerin onarıl- Taşlar üzerinde usta işaretleri bulunmak-
le, kandil) kandili masını Müftü Necmettin Nursaçan* bizzat tadır. Yan duvarlarda takviye kuleleri
yağ ile hamam ve su- organize etmiştir. Müezzin mahfeli ve kür- bulunduğu gibi köşeler de kule şeklinde
yu ısınıp şiddetli sı- sü basit bir şekilde betonarme olarak son- çevrilmiştir.
cağına yıkananların radan yapılmıştır. Caminin XVI. yüzyıl vakıf kayıtlarında
tahammül edemediği Caminin kuzeyde sonradan açılan kapısı masraflarına gelir (akar) olarak Kayse-
sıcak olan hamam ile birlikte toplam üç kapısı bulunmakta- ri’de Salur, Zincidere ve Yabani (yayında
budur, derler. Haz- dır. Doğu ve bilhassa, kaleye doğru şehir Beyani veya Yayani olarak yanlış okun-
ret-i Risâlet’in doğ- merkezine açılan batı kapısı abidevî şe- muş, bu yer Salur köyü yakınında Yabani
duğu gecesi siric kilde inşa edilmiştir. Klasik Selçuklu tar- Çiftliği olarak bugüne gelmiştir), Tokat’ta
kandili sönüp ha- zında geometrik motifli bordürlerin çev- Kazova’da Saraycık, Çemgöz, Halıcılar,
mam muattal kalmış- relediği mukarnas örgülü kapıların üze- Tavukçular, Eyne Pazarı köylerinin gelir-
tır. Daha sonra Da- rinde ayet ve inşa kitabeleri bulunmakta- leri, Kayseri’de külliyeye dâhil hamam ve
nişmendliler melike- dır. Batı taç kapıda mukarnasların altın- bunun yanında fırın (kurun olarak okun-
lerinden Hundî Ha- daki kitabe kuşağında Tevbe Suresi 18. muş) ile şehirde bazı arazi parçaları vak-
nım bu hamamı ta- ayet, dam hizasında, silme (yassılık) altın- fedilmiştir. Günümüzde bu vakıflarda
mir ettirmiştir diye da yine aynı surenin 21 ve 22 ayetleri ya- Hunat Hatun’un adına kayıtlı hiçbir şey
tarihçiler yazmışlar- zılıdır. İnşa kitabelerine bakacak olursak, kalmamıştır. Masraflar hanesinde ise ca-
dır, ama nice yaşlı a- Batı kapısında Arapça olarak yazılan ki- mi için hatip, imam, müezzin, dört hafız,
damlar o Hekim Beli- tabenin tercümesi şöyledir: faraş; sergi için hasır; aydınlatma için
nas’ın tılsım ilmi ile Bu mübarek mescidin imarını Keyku- mum giderleri yazılmıştır.
yaptığı hamam eski bad’ın oğlu Büyük Sultan Fatih Gıya- Kaynakça: H. Edhem, Kayseriyye; A. Nazif,
Kayseri’de yapı ka- seddin Keyhüsrev zamanında büyük Mir’ât, (Palamutoğlu); Albert Gabriel,
lıntıları, nice kubbe- melike âlime, zâhide, hayırlar açan Monuments Turcs d’Anatolie I, Kayseri
leri kandilinin kül- anne Saffetüddin “Allah onun varlığını Niğde, Paris 1931; Mahmut Akok “Kayseri’de
hanı yeri bellidir de- (gölgesini), büyüklüğünü devamlı eyle- Hunat Mimari Külliyesinin Rolovesi”, Türk
diler. Sorumluluk sin, iktidarını zaafa uğratmasın” altı- Arkeoloji Dergisi, S XVI-I, 1967; Haluk
Karamağralı, “Kayseri’de Huand Camiinin
anlatana aittir, ama yüz otuz beş senesinin Şevvalinde Restitüsyonu ve Huand Manzumesinin
hakîr görmedim. (Mayıs-Haziran 1238) emretti. Kronolojisi Hakkında Mülahazalar”, Ankara
Kaynakça: Günümüz Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C XXI,
Türkçesiyle Evliya Çelebi Doğu kapısında ise: 1976; M. Zeki Oral, “Anadolu’da Sanat Değeri
Seyahatnâmesi, C III, I. Bu mübarek mescidin imarını Keyku- Olan Ahşap Minberler Kitabeleri ve Tarihçeleri”,
kitap, (hzl. Seyit Ali bad’ın oğlu, Büyük Sultan Fatih Gıya- Vakıflar Dergisi, S V, 1962; Ömür Bakırer,
Kahraman, Yücel Dağlı), seddin Keyhüsrev zamanında Büyük 13. ve14. yüzyıllarda Anadolu Mihrapları,
Yapı Kredi Yayınları, Ankara 1976; Yasemin Demircan (Özırmak),
İstanbul 2006, s. 243. Melike Saffetûddin Mahperi Hatun “Al- Tahrir ve Evkaf Defterlerine Göre Kayseri
lah onun varlığını (gölgesini) ve büyük- Vakıfları, Kayseri 1992; Mehmet Çayırdağ,
lüğünü devamlı eylesin” altıyüz otuz beş Hunat Hatun Külliyesi, Kayseri; İnbaşı,
senesinde (1238) emretti, yazılıdır. Batı 16.YBKayseri; Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de
kapısının önünü ise, camiden önce yapıl- Sultan II. Abdülhamid Dönemi Bina ve
1
mış hamamın soyunma mahali kısmen Kitabeleri”, KYTSB ; Mehmet Çayırdağ,
“Kayseri’de Selçuklu ve Beylikler Devri
kapatmaktadır. Binalarında Bulunan Taşçı İşaretleri”, Türk
Caminin orijinal minaresi yoktur. Doğu Etnografya Dergisi, S XVII, 1982.
kapısı üzerindeki, Kayseri’de mahalle MEHMET ÇAYIRDAĞ