Page 235 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 235

[1186] 226 / HUN                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    Hamamın su deposu, kadınlar ve erkek-  arasına yer yer patlıcan moru ve turkuaz
            HUNAT HAMAMI
            İNŞASI İLE İLGİLİ       ler  bölümü  sıcaklıkları  boyunca  uzan-  sırla kaplanmış motifsiz parçalar da ko-
                MENKİBE             makta  olup,  üzeri  beşik  tonozla  örtülü-  nulmuştur. Zemin kısmında bulunan altı-
           Hunat  Camii  yapılır-   dür.  Su  deposunun  gerisinde  bulunan   gen  ve  üçgen  formdaki  çiniler  turkuaz
           ken bir gün Hunat Ha-    külhan da orijinal hâliyle günümüze ula-  sırla kaplanmıştır. Bu çinileri yerlerinde
           tun  inşaatı  görmeye    şamamıştır. Külhanın üzeri, değişik ara-  muhafaza etmek mümkün olmadığı için
           gelir.  Caminin  inşaatı   lıklarla, duvarın önündeki ayaklara otu-  bulundukları yerlerden sökülerek Kayse-
           hızla  devam  etmekte-   ran  ve  takviye  kemerlerle  desteklenen   ri  Müzesi’ne  kaldırılmıştır.  Bu  çinilerin
           dir.  Kimi  taş  işliyor,   sivri tonozla örtülmüştür. Külhanda her   muhtemelen  Kayseri’deki  Selçuklu  sa-
           kimi  taş  taşıyor,  kimi   iki bölümün ayrı ayrı ocakları bulunmak-
           de  duvarlarda  taşları   tadır.  Hamamda  süsleme  olarak  bazı   rayları  için  hazırlanmış  olduğu  ve  fazla
           harçla üst üste yerleş-                                       gelen bu çinilerin Hunat Hamamı’nda iti-
           tiriyor. O sırada Hunat   kubbelerin mukarnas bingilere oturması,   nasız  bir  şekilde  kullanıldığı  ileri  sürül-
           Hatun  bir  garip  du-   kadınlar kısmı sıcaklığında da kubbenin   mektedir.  Erkekler  bölümü  sıcaklığının
           rumla  karşılaşır.  İşçi-  mukarnaslı etek silmesi ile kadınlar kısmı   güneydoğu köşesindeki halvet hücresinin
           lerden biri sırtına aldı-  aralığına  girişi  sağlayan  kapının  dilimli   duvarlarındaki  harç  kalıntılarından,  bu
           ğı  taşı  inşaat  alanına   olarak  yapılması  dışında  dikkati  çeken   bölümün  de  kadınlar  bölümü  soğuklu-
           götürüyor,  ancak  bı-   süs  unsuru  bulunmamaktadır.  Ancak   ğunda  olduğu  gibi  çini  levhalarla  kaplı
           rakmadan da geri geti-   1969  yılında  yapılan  kazılar  sırasında   olabileceği ileri sürülmektedir.
           riyordu. Durumu hay-     hamamın kadınlar bölümü soğukluğu ile
           retler  içinde  takip    bunun doğusundaki mekânın içinde or-
           eden Valide Sultan, iş-  taya çıkarılan çiniler dikkat çekicidir. Bu   Hunat Hamamının Su Yolları
           çiyi  yanına  çağırtmış,   çini levhaların bir kısmı duvardaki sıvala-  Eskiden hayır hizmeti olarak hamam ve
           bu  manasız  işi  neden                                       çeşme yaptıran hayır sahipleri, buraların
           yaptığını  sormuştur.    rın altında bulunurken, bir kısmı ise ze-  ihtiyacı  olan  suyu,  çevredeki  kaynaklar-
           İşçi de, Hunat Hatun’a   min döşemesi altında ortaya çıkartılmış-  dan  özel  olarak  getirirlerdi.  Hunat  Ha-
           edebî    dairesinde,     tır. Soğukluk mekânında bulunan bu çi-  tunda hamamına ve külliyesindeki başka
           “Kendisinin  yıkanma     niler sıraltı tekniğiyle yapılmış olup, yıl-  ihtiyaçlara  lazım  olacak  suyu,  Erciyes
           ihtiyacı  içinde  oldu-  dız,  haçvarî  ve  düz  levhalar  hâlindedir.   eteklerindeki bir kaynaktan alarak, Zinci-
           ğunu,  bu  sebeple  bu   Çinilerin yerleştirilmesine özen gösteril-  dere (Karadere) Kasabası içinden kanal-
           hâli ile taşımış olduğu   memiştir. Sekizgen yıldız levhalar, beyaz
           taşın  cami  inşaatında   astar üzerine kobalt mavisi ve yer yer ye-  larla geçirip hamama ulaştırmıştır. Hunat
           kullanılmasını  doğru    şil  ile  renklendirilmiş  olup,  üzerlerinde   Hatun’un, Kayseri’deki külliyesinin gelir
           bulmadığını,  boş  da    hayalî yaratıklar, hayvan ve insan figürle-  kaynakları arasına vakıf olarak dâhil etti-
           durmak  istemediğini,    ri, bitkiler ve yazılarla dekore edilmiştir.   ği  Zincidere  içinde  bugün  bu  kanalları
           bu  şekilde  aynı  taşı                                       görmek mümkündür. Hamamların kulla-
           götürüp  getirdiğini.”   Hayvan figürlü levhalar beyaz astar üzeri-  nılmış suyundan yararlanmak için, yanla-
           ifade  etmiştir.  Bunun   ne kobalt mavisi ya da kobalt mavisi astar   rında muhakkak bir bahçe bulunur; bura-
           üzerine, zaten külliye-  üzerine beyaz renkle geometrik ve bitki   da, kullanılmış hamam sularından istifa-
           ye bir hamam da yap-     motifleriyle süslenmiş olup, üzerleri yeşil   de  ederek  çeşitli  sebzeler  yetiştirilirdi.
           tıracak olan Hunat Ha-   renkli sırla kaplanmıştır. Üzerleri çeşitli
           tun, derhal cami inşa-   motiflerle  süslenen  bu  çini  levhalarının   Hunat Hamamı’nın da eskiden böyle bir
           atını durdurarak önce-                                        bahçesi bulunuyordu.
           likle  hamamın  yapıl-                                        Zamanımızda bu şekilde özel suyu olan

           ması  talimatını  ver-                                        tarihî  vakıf hamamlarına  artık,  iptal  ol-
           miştir.                                                       muş kendi suları yerine, belediye su şebe-
           Yapılan  araştırmalar-                                        kesinden  günlük  62,5  m   kadim  hakkı
                                                                                              2
           da,  hamamın  güney-                                          olarak ücretsiz su verilmektedir.
           doğu  köşesinin  cami-
           nin batı duvarı altında                                       Kaynakça:  Yılmaz  Önge,  “Kayseri  Hunat
           kaldığı  tespit  edilmiş;                                     (Mahperi Hatun) Külliyesinin Hamamı ve Yeni
                                                                         Bulunan Çini Tezyinatı”, Önasya, C IV, Ankara
           böylece  hamamın  mi-                                         1969, S 47, s. 8; Erol Yurdakul, “Son Buluntulara
           mari  olarak  camiden                                         Göre  Kayseri’deki  Hunat  Hamamı”,  Selçuklu
           önce  yapılmış  olduğu                                        Araştırmaları Dergisi, S 2, Ankara 1971, s. 144-
           ortaya çıkmıştır.                                             149;  Haluk  Karamağaralı,  “Kayseri’de  Hunat
                 MEHMET ÇAYIRDAĞ   Hunat Medresesi eyvanından detay      Manzumesinin  Kronolojisi  Hakkında  Bazı
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240