Page 240 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 240
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HUN / 231 [1191]
Medrese içinden, sonradan inşa edilmiş
bir merdivenle çıkılan türbenin üst katı
(alt kat girişi yoktur, üst kata çıkan sonra-
dan yapılmış taş merdivenlerin yerinde
herhâlde ahşap bir merdiven bulunmak-
taydı), içten yine sekizgen bir gövde ve
buradan üçgenlerle geçilen üstteki yarım
küre kubbeden oluşmaktadır. Burada tek
tezyinatlı eleman, zarif mihraptır. Oniki-
gen olarak tasarlanmış mihrap nişi çevre
bordürleri, sivri kemerleri, sütunceleri ve
iç yüzeyi tamamen geometrik ve rumî
motiflerle bezenmiştir. Üzeri mukarnas
sıralarıyla örülmüştür. Köşelerinde, bina
içinde bulunduklarından tabiat tahribi ile Hunat Hatun Türbe içi (Özbek-Arslan, KTKVE)
bozulmamış, geometrik kafes işçilikli kü-
çük yarım küre kabaraları yer almaktadır. tun’un torunu Selçukî Hatun’a aittir. Baş
Mihrapta kitabe bulunmamaktadır. kısmında bulunan kitabesinde tercüme
Türbenin taş kaplama zemininin mihra- olarak şunlar yazılıdır:
ba yakın en güneyinde eski bir mermer “Bismillahirrahmanirrahim (esirgeyen ve
Roma lahit kapağı olan Hunat Hatun’un bağışlayan Allah’ın adıyla) bu kabrin sa-
mezar taşı bulunmaktadır. Bu kapağın bir hibi, Keykubad’ın oğlu şehit sultan
tarafına Besmele ve Ayete’l-Kürsi ve tas- Keyhüsrev’in kızı Selçukî Hatun’dur. Altı
dik cümlesi, diğer tarafına Hunat Hatun’- yüz seksen üç senesi Muharrem ayında
un üstün vasıflarla anıldığı mezar kitabesi (vefat etti)".
yazılmıştır. Arapça kitabenin tercümesi Horasan harçla sıvalı kapı tarafındaki
şöyledir: üçüncü kabirde, kime ait olduğunu belli
“Bu kabir sitt (hanım) seyide (muhterem edecek herhangi bir yazı bulunmamakta-
kadın), setire (örtünmüş, iffetli), saide dır. İhtimal o da, hanedandan bir hanıma
(mesud, mutlu, uğurlu), şehide (Allah aittir.
yolunda vefat etmiş) zâhide (dindar, tak- Osmanlılardan Kanunî Sultan Süley-
va ehli), âbide (Allah’a ibadet eden, kul- man’ın meşhur hanımı, kendisinden son-
lukta bulunan), murâbıta (dinine bağlı), ra sultan olan II. Selim’in annesi Hürrem
mücahide (din yolunda mücadele eden), Sultan’a çok benzeyen Hunat Hatun’un
mâ’sune (kötülüklerden korunmuş), mezar taşında ve genelde türbede tarih
mâsume (suçsuz, günahsız), sâhibe (yük- kitabesi bulunmamaktadır. Bundan anla-
sek makam sahibi, hanımefendi), âdile şılıyor ki, Hunat Hatun bu muhteşem
(adaletli, doğru), âlemdeki kadınların türbeyi hayattayken yaptırmıştır. Medre-
melîkesi (başı, hükümdarı), afife (iffetli, se’nin türbeye doğru olan güney duvarı
namuslu), nazife (temiz, arınmış) asrın içerisinde bu türbeden de, medreseden
Meryem’i (Hz. İsa’nın annesi gibi), zama- de eski bir yapıya ait kalıntılar bulunmak-
nın Hatice’si (Hz. Muhammed’in ilk ha- tadır. Haluk Karamağralı’nın yaptığı çizi-
nımı Hz. Hatice gibi), irfan sahibi (anla- me göre, dilimli bir külahı olan bu yapı,
yışlı) binlerce malını hayır yolunda sarf yine ona göre bir ihtimal, caminin batı
eden Safvetü’d-dünya ve’d-din (dinin ve portalinin arkasındaki tonoz yıkılırken
dünyanın en temizi) Mahperi Hâtun’dur çarpma sonucu bu yapıyı da yıkmıştır ve
ki, o Keykubad’ın oğlu merhum şehid camiden açık bırakılmış bu köşeye Hunat
Gıyaseddin Keyhüsrev’in annesidir. Al- Hatun hayattayken türbesini yaptırmıştır.
lah cümlesine rahmet eylesin, amin.” Yine mezar taşından anlaşıldığına göre
Ortadaki basit taş lahit tarzındaki mezar türbe II. Keyhüsrev’in ölümünden (1246)
taşı, II. Keyhüsrev’in kızı ve Hunat Ha- sonra inşa edilmiştir. Çünkü orada II.