Page 229 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 229
[1180] 220 / HUN KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
(kompleks) içinde yer almaktadır. Hunat
ismiyle anılan bu külliyeye ait hamamın
bir kısmının cami temelinin altında kal-
ması, medresenin de dilatasyonla (gen-
leşme) camiden ayrılması; bu yapıların
camiden önce yapılmış olduğunu ve bun-
ların Hunat Hatun’a ait olmayıp kocası
Alâeddin Keykubad’a ait olabileceğini,
Hunat Hatun’un yaptırmış olduğu büyük
caminin yerinde ise, eski külliye ile birlik-
te yapılmış daha küçük bir caminin bu-
lunduğunu, kendisinin de daha sonra bu
caminin yerine daha büyük bir cami yap-
tırmış olabileceğini düşündürmektedir.
Ancak Cami ve Medresenin XVI. yüzyıl-
dan kalma vakıf kaydında “Vakf-ı Cami
Hunat Hamamı planı ve Medrese-i Hond Hatun Zevce-i Sultan
(çizim: M. Denktaş/Y. Önge’den düzeltilerek) Alâeddin” kaydının bulunması ve akarlar
kısmında “Hamam-ı Hond Hatun” yazı-
larının olması, binaların tamamının Hu-
Camii nat Hatun tarafından yaptırılmış olma
Kayseri’de Anadolu Selçuklu Sultanı I.
Alâeddin Keykubad*’ın zevcesi, II. Gıya- ihtimalini kuvvetlendirmiş ve Hunat ha-
tun adına vakfedilmiş olduğu gerçeğini
seddin Keyhüsrev*’in annesi Hunat (Hu-
and, Hond, Mahperi) Hatun*’un yaptır- ortaya koymuştur. Ancak Hunat Hatun’-
un yazdırmış olduğu orijinal vakfiye gü-
mış olduğu meşhur cami.
Hunat Hatun, kocası I. Alâeddin Keyku- nümüzde kayıptır.
Klasik Selçuklu planında 55,5x45 m eba-
bad’ın 1237’de ölümü ve bu tarihte oğlu
II. Gıyaseddin Keyhüsrev’in tahta çıkma- dında olan cami, orijinal mihrap önü
kubbesi ve XX. yüzyıl başında II. Abdül-
sı üzerine başlatmış olduğu söz konusu
cami inşaasını, bir yıl içerisinde tamam- hamid Dönemi*’nde sonradan yapılan
orta kubbenin yer aldığı geniş bir orta
latmış ve caminin kitabelerine göre
1238’de faaliyete geçirmiştir. Cami; med- bölüm (sahn) ve yanlarda bulunan üçer
yan bölümden meydana gelmektedir.
rese, hamam, türbe ve şimdi bulunmayan
ve Kadı Burhaneddin tarihi Bezm ü Orta sahn, orijinalinde bulunmayıp, son-
radan yapılan orta kubbeden sonra iki
Rezm’e ve Evliya Çelebi’ye göre mevcut
olan imaretten müteşekkil bir külliye bölüme ayrılarak devam etmiştir. Bu açık
bölümde büyük ihtimalle şadırvan bu-
Hunat Hamamı üst örtü genel görünüşü (M. Denktaş)