Page 225 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 225
[1176] 216 / HUN KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Hatun’un külliyeye dâhil bir de imareti
(aşevi) bulunmaktaydı. Yine halk arasın-
da Hunat Hatun’un Müslüman olmasına,
kendisine İncesu’yun Tekke Dağı’nda bir
zaviye yaptırıp etrafındaki geniş araziyi
vakıf olarak bağışladığı Şeyh Turasan
Veli*’nin sebep olduğunu anlatan bir
menkıbe de bulunmaktadır. Hunat Ha-
tun belki gerçekte ilk önce dinini siyase-
ten değiştirmiş olsa bile, daha sonra sa-
mimi bir Müslüman olarak hayır eserleri
vücuda getirmiştir.
Hunat Hatun uzun bir ömür sürdü. 1243
Hunat Camii ve Medresesi, önünde çeşmeleri ile -1950’li yıllar yılında oğlunun beceriksizliği ve korkak-
(Karakaya, Anımsamalar) lığı sebebi ile Moğollar, Kösedağ’da bü-
yük Selçuklu ordusunu mağlup etti. Sivas
Kılıç Arslan’ı Keykubadiye Sarayı’nda ve sonra Kayseri’yi de ele geçirerek şeh-
tahta çıkarırken, emirlerden Sadeddin rin tarihinin en büyük katliamını ve yağ-
Köpek (bu isim onu kötülemek üzere mayı gerçekleştirdiler. Bu tarihte Kayse-
verilmemiştir, onun has ismidir. Türkler- ri’de bulunan Hunat Hatun, gelini Gürcü
de köpek ve bir cins köpek olan barak i- Hatun* ve torunu Selçuk Hatun’la birlikte
simleri şahıs ismi olarak kullanılmıştır) kaçarak Adana’daki küçük Ermeni krallı-
ve bir kısım taraftarları emir Keyhüsrev’i ğına sığındılar. Ancak Ermeniler onları
buradan alarak (herhâlde annesi ile bir- büyük bir ihanetle Moğollara teslim etti-
likte) şehir merkezinde, bugünkü mey- ler. Tarihler, Hunat Hatun’un, torunları
danda, saat kulesi ile iç kale arasında, zamanında bile (1254) Moğollara resmî
ayrı bir sur içindeki eski saray elçi olarak gittiğini kaydetmiştir. Ancak
Devlethane*’de tahta çıkardılar. Herke- onun vefat tarihini bilmemekteyiz. Kay-
sin gelip ona biat etmesini sağladılar. seri’deki külliyesinde, cami ile medrese
Neticede Keyhüsrev, II. Gıyaseddin Key- arasında bulunan muhteşem türbesinde-
hüsrev* olarak 15 yaşında ayrıca sultan i- ki (Hunat Hatun Türbesi*) mezar taşında,
lan edildi. Bir müddet sonra da iki erkek cami kitabelerinde olduğu gibi büyük
kardeşi ve anaları ortadan kaldırıldı. Hu- unvanlarla anılmaktadır.
nat Hatun’un kuması olan Adile Hatun’- Kadı Burhaneddin*, Hunat Hatun’un ö-
un türbesi Kayseri’de, Sivas Caddesi üze- lümünden 130 sene kadar sonra yazmış
rinde “Çifte Kümbet*” ismiyle anılmakta- olduğu Bezm ü Rezm isimli tarihinde,
dır.
Hunat Hatun, oğlunun tahta çıkışıyla bir- Aziz bin Erdeşir Esterâbâdî Hunat Hatun
likte dinini değiştirerek Müslüman oldu hakkında şu kanaatları belirtmektedir:
ve Hunat ismini alarak “Hunay Hatun” “Sultan Gıyaseddin Hunat Hatun’un oğ-
ismiyle anıldı. Hemen o yıl Hunat ludur. Hunat Hatun Rum asıllı olup soylu
Camii*’ni inşa ettirerek bir yıl sonra ve güzel bir kadındı. Onun değerinin üs-
(1238) bu muazzam yapıyı tamamlattı. tünlüğü, yaptığı iyilikler ve hayırlar, Ana-
Evliya Çelebi’ye göre (sene 1649) Hunat dolu’nun çeşitli yerlerinde yaptırdığı
medreseler, aşevleri ve daha pek çok e-
serde açıkça görülür ve bugün bu eserler
varlığını sürdürmektedir. Kayseri belde-
sinin sakinleri onun büyüklüğü ve cö-
mertliği hususunda görüş birliğindedir-
ler.”
Vakıfları; Hunat Hatun’un Kayseri’deki
Hunat Camii kesit (çizim: A. Gabriel) külliyesi, Tokat ve Yozgat arasına yaptır-