Page 221 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 221

[1172] 212 / HRİ                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    attılar.  Ayrıca,  22  Temmuz  1922’den  8   doksları için Türk olmak ise, Müslüman
                                    Nisan  1923’e  kadar  Karamanlı  Orto-  olmakla eşdeğerdir denilebilir. Fizikî gö-
                                    doksların Müslüman Türklerden bir farkı   rünüşleri,  özellikle  yüzleri,  konuşmaları
                                    olmadığını ve kendilerinin Türk olup sa-  ve  kıyafetleri  Türklere  benzeyen  Kara-
                                    dece  dinlerinin  Müslüman  Türklerden   man  Türkleri,  mübadele  sonrası  Yuna-
                                    farklı olduğunu, tarihî bilgilere de yer ve-  nistan’da “Türk tohumu” biçiminde nite-
                                    rerek dile getirmişler ve yine kaleme alı-  lenmişler  ve  Yunanistan’ın  bağımsızlık
                                    nan yazılarla Ankara hükümetine destek   gününde okullarda düzenlenen törenler-
                                    vermişlerdir.  Hatta  Anadolu’da  Orto-  de temsilî düşman Türk’ün kıyafeti Kara-
                                    doksluk Sadası* adlı bir de gazete çıkar-  manlı  ailelerden  alınmıştır.  Karamanlı
                                    mışlardır.Bu gazete Kayseri’de yayınlan-  Hristiyan  Türkler  bu  tür  muamelelere
                                    mıştır. Başta Kayseri Türk Ortodoks ce-  neden maruz kaldıkları ve Yunanistan’a
                                    maati  olmak  üzere,  Zonguldak,  Keskin   gönderildiklerini  uzun  süre  sorup  dur-
                                    Madeni, Konya, Silifke, Develü, Bünyan*,   muşlardır. Bu soru, Yunanistan’da yaşa-
                                    Fethiye, Sinason, Samsun, Niğde, Kasta-  yan bütün Karamanlı Ortodoksların or-
                                    monu, Trabzon, Karahisar-ı Şarkî, Alai-  tak sorunu olmuştur. O dönem şartların-
                                    ye, Tosya, Ürgüp, İncesu*, Akşehir, Nev-  da homojen nüfus yaratma isteği ile hare-
                                    şehir,  Talas,  Endürlük,  Tavlasun*,  Arab-  ket eden iki ülkenin, zaten tüm savaş bo-
                                    sun,  Sille,  Gümüşhacıköy  ve  İnebolu   yunca var olan karşılıklı bir göç gerçeğine
                                    temsilcileri bir fesat yuvası olarak adlan-  hukuki bir son nokta koymak istemeleri
                                    dırdıkları  Fener  Rum  Patrikhanesi  ile   ile açıklanabilir.
                                    hiçbir  bağlarının  kalmadığını  belirterek   Kaynakça: Yonca Anzerlioğlu, Nasturiler, An-
                                    kendilerine Rum değil, “Ortodoks Türk”   kara,  1996;  Gyula  Moravcsik,  “Byzantanische
                                    diyerek  Kayseri  Zincidere’de  tarihî  bir   Mission im Kreise der Türkvölker an der Nord-
                                    kongre gerçekleştirdiler. Bu şekilde, tüm   küste  des  Schwarzen  Meers”,  Proceedings  of
                                                                              th
                                    Millî  Mücadele  boyunca  Ankara  hükü-  the 13  International Congress of Byzantine
                                                                         Studies, Oxford, 5-10 September 1966, ed. J.M.
                                    meti yanında yer alan, Papa Eftim liderli-  Hussey, D. Obelensky and S. Runciman, Oxford
                                    ğinde  Fener  Rum  Patrikhanesinden  ba-  University  Press,  London,  1977;  Moravcsik,
                                    ğımsız  Türk  Ortodoks  Patrikhanesi’ni   Byzantino Turcica II, Sprachste der Türkvöl-
                                    kuran Karamanlı Ortodoks Türkler, Millî   ker  in  den  Byzantine  Quellen,  Leiden,  1958;
                                    Mücadele’nin  sonunda  İtilaf  Devletleri   Peter Golden, “Religion Among The Qipchaqs
                                    ile Lozan’da gerçekleştirilen barış görüş-  of Medival Eurosiaa”, Central Asiatic Journal,
                                                                         no. 42, 1998; Istvan Vasary, “Orthodox Christi-
                                    meleri sonunda beklemedikleri bir uygu-  an Qumans and Tatars of Crimea in ther 13  and
                                                                                                      th
                                    lamaya maruz kaldılar. Lozan Barış gö-  14  Centuries”, Cenral Asiatic Journal, v. 32,
                                                                           th
                                    rüşmelerinin daha ilk günlerinde 30 O-  no. 3-4, 1988; Von Dagmar Drüll, Der Codex
                                    cak 1923 tarihinde Yunanistan ve Türkiye   Cumanicus,  entstehung  und  bedeutung,  Stud-
                                    arasında bir mübadele sözleşmesi imza-  gart,  1980;  Constantine  Porphyrogenitus,  De
                                                                         Administrando Imperio, ed. Gyula Moravcsik,
                                    lanmış ve sonuçta İstanbul hariç Anado-  trans. From Greek by R.J. Jenkins, Dumbarton
                                    lu’da yaşayan bütün Ortodoks nüfus gibi   Oaks Center for Byzantine Studies, Washington,
                                    Karamanlı  Ortodoks  Türkler  de  dinî   1967;  Charlles  Diehl,  Byzantium,  Greatness
                                    kimliğe dayalı bir anlayışla gerçekleştiri-  and Decline, New Jersey, 1957; Georgiu Hioni-
                                    len  mübadeleye  tabi  tutularak  Yunanis-  di, Istoria tis Verias, C II, Selanik 1970; “Tür-
                                    tan’a  gönderilmişlerdir.  Bugün  hâlâ   kopoloi”, Megali Elleniki Egkylopedeia, C 23,
                                                                         1933;  Alexis  Savvides,  1Late  Byzantine  and
                                    Yunanistan’ın farklı yerlerinde varlıkları-  Western Historiographers on Turkish Merci-
                                    nı  sürdürmektedirler.  Şehir  ve  köylerde   naries in Greek and Latin Armies; Turcoples/
                                    dağınık  hâlde  bulunmaktadırlar;  fakat   Tourkopoloui” in Making of Byzantine His-
                                    bulundukları  yerde,  genellikle  de  kendi   tory, Variorium, 1993; Işın Demirkent, “Kom-
                                    mahallelerinde Türkçelerini, sahip oluk-  nenos Hanedanının Büyük Başkumandanı: Türk
                                    ları  âdet,  gelenek  ve  göreneklerini  genç   Asıllı Ionnes Aksukhos”, Belleten, C LX, Nisan
                                                                         1996: Charles Brand, “The Turkish Element in
                                    kuşaklara aktararak yaşamaya devam et-  Byzantium, eleventh-Twelfth Centuries”, Dum-
                                    mektedirler.  Bugünün  Karamanlı  Orto-  barton Oaks Papers, vol. 43, 1989; E. A. Zac-
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226