Page 219 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 219
[1170] 210 / HRİ KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
KAYTAM*’da (Kayseri Araştırmaları
Merkezi) bulunan Kayseri Şer’iye Sicille-
ri’nde önemli veriler bulunmaktadır.
1609-1611 yıllarına ait bir sicilde yer alan
gayrimüslim isimlerine bakıldığında; Ta-
tar, Aslan, Timur, Yağmur, Uğurlu, Kutlu
Beg, Karlı, Eğmir, Öğündür yanında ö-
zellikle Germir* karyesinde Bulgar veledi
Mihal ve İne, Karaman, Sultan, Bayram,
Dostum veledi Karaca, Uğurlu veledi
Yardımcı, Erkilet* karyesinden Nurlu ve-
ledi Sefer, Umur veledi Aydın, Kumru
veledi Keşiş, Endürlük* karyesinden Se-
fer veledi İhtiyar, Güldalibinti Gülabi,
Kayabalı veledi Sefer, Tatar veledi Sefer,
İncesu’da bir evin kapısında Karamanlıca yazı (MAΣAΛAΧ = maşallah)
(tr.wikipedia.org) İse veledi Gülemir, İskender veledi Tatar,
Ahuluağaç karyesinden Tursun veledi
Turak, Bereketli karyesinden Kuvvetli
nadolulu Ortodoks Türkler, uzun bir sü-
re boyunca Bizans ordusunun önemli veledi Timur, Hacı Balı mahallesinden
kolunu oluşturdular. Bu şekilde, sınır Karakoç veledi Hoca Bahşi/Yahşi, Kara
bölgelerine asker yerleştirerek düşman- Devlet veledi Hoca Bay, Şerban Mahalle-
larına karşı bir tedbir alma siyaseti izle- si’nden Sultan binti Nevruz ve eşi Aydoğ-
yen Bizans Devleti, bu siyasetini sadece muş veledi Ayvad, Develi* karyesinden
Balkanlarda uygulamadı; aynı şekilde Aydın veledi Halil, Balı veledi Beygeldi i-
Anadolu’da Araplara ve Türklere karşı da simlerinin gayrimüslim nüfus arasında
uyguladı. kullanıldığı görülür. Bunun yanında yine
Ortodoksluğu benimseyerek Bizans Kayseri’ye ait örneklere ileriki yıllara ait
askerî sınıfında görev yapan Türkler, Bal- Şer’iye Sicilleri’nde de rastlamak müm-
kanların dışında Anadolu’da Kapadokya kündür. Bu bağlamda, 1611-1626 yılları
olarak anılan bölge başta olmak üzere arasında Kayseri gayrimüslim nüfusunun
Güney Marmara, Batı Anadolu gibi farklı Gökçe, Körpe, Timur, Karlıca, Uğurlu,
bölgelere iskân edildiler. Bu iskânlarla Karaman, Karaca, Aydoğdu, Gündüz,
birlikte Anadolu’da Müslüman Türk nü- Kutlu Beg Türkman, Kaplan, Acar, Ay-
fusun yanında Ortodoks bir Türk nüfus vad, Karagazi, Karakoç, Eymir Balı, Ka-
da var oldu. Bu bağlamda, inanç olarak ya, Sinan, Altun, Urum Ali, Budak gibi i-
Ortodoks olmakla birlikte, kültürel ve simler taşıdığı görülür. Şer’iye Sicilleri
sosyal hayatlarında Rumlardan farklı o- dışında Tapu Tahrir Defterleri’nin de bu
lup tek kelime Rumca konuşamayan ve konuda zengin örneklerle dolu olduğu
“Karamanlı” ismi ile anılan Ortodokslar söylenebilir. Kayseri esas alınarak yapı-
Bizans hizmetinde görev yaparken sınır lan bir incelemede, Çukur (Özvatan*)
boylarına yerleştirilen Kuman, Kıpçak, karyesine bağlı Kor Mahallesi’nde yaşa-
Uz ve Peçenek Türkleri ile din değiştire- makta olan Ortodoks nüfusun isimleri-
rek Bizans hizmetine giren Anadolu nin Müslüman Türklerinki ile karşılaştı-
Türkmenlerinin karışımıdır. İstanbul rıldığında daha fazla öz Türkçe olduğu
Rum Patrikhanesine bağlı olmaları dola- dikkat çekmektedir: Karlı veledi Aydoğ-
yısıyla Ortodoks milleti içinde farklı bir du, Hızır veledi O (Karlı’nın oğlu), Yağ-
isimle anılan Karamanlıların isimlerinin mur veledi Aydoğdu, Satılmış veledi İne-
öz Türkçe olması, Karamanlıların kim- verdi ve Yardım biraderi O (Satılmış’ın
likleri konusunda dikkat çekici bir veridir kardeşi), Aydoğdu veledi O (Yardım’ın
denilebilir. Konu ile ilgili Kayseri Erciyes oğlu Aydoğdu), Kademşah veledi Aydoğ-
Üniversitesi Tarih Bölümünde yer alan du, Ağabali veledi O, Emir veledi Tutuk