Page 220 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 220

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          HRİ / 211 [1171]


           ve Yörük biraderi O, Ayurdu veledi Yah-
           şi  ve  Budak  veledi  O  ve  Sefer  veledi  O
           gibi isimler örnek verilebilir.
           Karamanlı Ortodoksların kültürleri ince-
           lendiğinde onlarda da doğum, nikâh, ö-
           lüm âdetleri kadar çocuk oyunları, kılık
           kıyafet, yemekler ve özellikle halk tabipli-
           ği  denilebilecek  olan  Ocak  ve  Ocaklı
           kavramlarının  var  olması  dikkat  çekici
           bir durumdur. Doğum âdetleri arasında
           bebeğin  tuzlanması,  kundağa  ince  kum
           serpilerek “hayırlı kırklanma” ismiyle be-
           beğin kırklanması, nazara karşı yatağına
           sarımsak ve mavi boncuk konulması ve
           kötü ruhlara karşı tütsü yapılması yer a-
           lırken nikâh töreni öncesi gelin hamamı   Kayserili Rumların mübadele ile Kayseri’den ayrılışları-1924
           ile başlayan ve bir haftalık süreçte dama-  (Ağırnaslı Vasilyus Tan Arşivi)
           dın evinin damına kırmızı bayrak asılma-  dığında da ortaklıklar görülür. Çanakka-
           sı, cirit ve güreş gibi oyunların oynanma-
           sı, gelin ve damadı düğün gecesi bir yaşlı-  le İçinde Vurdular Beni,  Konyalı, Gesi
                                               Bağları*  ve  bunlardan  daha  ilginci  de,
           nın  beklemesi,  gelinin  yüzünü  “kıvrak”   bugün  yine  Gagauz  Türkleri  arasında
           ya da “al” denilen kırmızı pullu bir örtü   600 yıllık bir geçmişe sahip olan ve yay-
           ile  kapatması,  gelinin  yeni  evine  girme-  gın olarak söylenen Yalabık Çoban tür-
           den önce sağlam bir evlilik için eşikteki   küsünün  yer  aldığı  görülür.  Türkülerin
           demire basması, kucağına soyun devamı-  dışında  söylenen  manilere  de  bir  örnek
           nı  sağlaması  için  bir  erkek  çocuk  veril-  verilecek  olursa:  Argun  musunuz,  yol-
           mesi Karamanlı âdetleri arasında yer al-  dan geldiniz yorgun musunuz, bade iç-
           maktadır. Bir Karamanlı kadını, saçlarını   tiniz dolgun musunuz, yohsa çok otur-
           “belik” şeklinde örüp, uçlarına saçlık ta-  muyonuz benden dargın mısınız.
           kıp uzun gömlek, yanları açık arşın enta-  Kültürel varlıklarını bugüne kadar aktar-
           ri, kırmalı fistan, üç etek, sıkma, salta de-  mayı  başaran  Karamanlı  Ortodoksları-
           nilen  yelek  oyalı  yazma,  çember,  yapık,   nın  bunu  gerçekleştirirken  kullandıkları
           şalvar,  kuşak  ve  kuşağın  üstünde  uçları   en temel öge ise doğal olarak dilleri oldu.
           püsküllü  siyah  ve  kırmızı  yünle  yapılan   Bu bağlamda, Karamanlı Ortodokslarını
           kemer  ve  nalın  giyerken,  erkeklerin  ise   Rumlardan ayıran en temel özelliklerin-
           yine gömlek yelek, dış gömlek olarak gi-  den birisi, Türkçe konuşuyor olmalarıdır.
           yilen  dizlere  kadar  yanları  açık  entari,   Yunanistan’da bugün üçüncü kuşak Ka-
           kuşak,  çarık  ve  fes  kullandıkları  görül-  ramanlılar her ne kadar Türkçe konuşa-
           mektedir.                           masalar da, ne konuşulduğunu anlayabil-
           Karamanlı  mutfağında  pişen  yemekler   mekte ve hatta konuşabilmek için kursla-
           arasında  neler  olduğuna  bakıldığında;   ra  gitmekte,  ikinci  ve  birinci  kuşaktan
           pastırma, sucuk, mantı, yufka, bulgur pi-  hayatta kalanlar ise kendi aralarında hâlâ
           lavı,  yoğurt  ve  ayranın  temel  yiyecekler   Türkçe konuşmaktadırlar.
           olduğu görülür. Bu konuda, Kayseri Çu-  Anadolu  işgale  maruz  kalırken  Kara-
           kur  köyü  kökenli  bir  Karamanlı  Orto-  manlı  Ortodoks  Türkler,  Akdağmadenli
           doksun sözleri oldukça dikkat çekicidir:   Papa Eftim liderliğinde Ankara hüküme-
           “Burada da yaparıh yuha, bulgur pilavı…   tinin yanında yer aldı. Kayseri’de Zinci-
           yoğurdulan  bulgur  pilavı…  ayranınan…   dere Manastırı’nda 16 Temmuz 1922 gü-
           pilavı yuhaya sohum ederlerdi, üstüne bir   nü  toplanan  bir  kongreyle,  İstanbul  Fe-
           kaşık  ayran”.  Karamanlı  Ortodoksların   ner Rum Patrikhanesinden ayrı bağımsız
           bugün dahi söyledikleri türkülere bakıl-  bir Türk Ortodoks kilisesinin temellerini
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225