Page 218 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 218

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          HRİ / 209 [1169]


           gelen Ermeniler, Kayseri’de Ermeni baş   HÖCEK, SIRRI (ŞABAN SIRRI)
           patrikliği  makamını  kurmuşlardır.  Kay-  Milletvekili,  avukat  (Kayseri,  1888  –  İs-
           seri’deki Ermeni tarihi ile ilgili en ciddi   tanbul, 1943). İlk ve ortaöğrenimini Kay-
           araştırmacılardan biri olan Alboyacıyan’-  seri  ve  Konya’da  yaptı.  1912’de  Konya
           ın vermiş olduğu bilgilere göre, bu tarih-  Hukuk Mektebinden mezun oldu. Kon-
           lerde Kayseri’de bulunan 35 köy ve kasa-  ya’da avukatlık yaptı (1912-1919). Konya
           ba, Kayseri’nin baş patrikliğine bağlıdır.   Valiliği  avukatlığına  getirildi  (1924).  IV.
           Bu dönemlerden başlayarak 1071 yılında   Dönem Konya Milletvekili seçildi (1931).
           Alparslan’ın  Malazgirt  Savaşı’nı  kazan-  Dönem sonunda Üsküdar Vergiler İtiraz
           ması ve Anadolu’da fetih harekâtına baş-  Komisyonu  Başkanlığına  atandı  (1935).
           lanmasına  kadar  geçen  süre  içerisinde,
           Bizans Devleti’nin hâkimiyeti altında ya-  Bu görevden ayrılarak ölümüne kadar a-  Sırrı (Şaban Sırrı) Höcek
           şayan  Ermeniler,  Bizans  imparatorları-  vukatlık yaptı. Evli ve üç çocuk babasıydı.
           nın  tutumlarına  bağlı  olarak  birliklerini   Kaynakça:  Çöker,  TPT  (1931-1935),  C  II,  s.
           devam  ettirebilmişler  ya  da  birbirlerin-  389-390.
           den kopmuşlardır. Yalnız şurası muhak-                        YAYIN KURULU
           kaktır ki, bu dönemde Ermenilerin dinî
           yaşantıları  düzenlilik  ve  süreklilik  arz   HRİSTİYAN TÜRKLER (KARAMANLI
           eden bir durumdan uzaktır. Ne zaman ki   ORTODOKS TÜRKLER)
           Anadolu’nun  fethi  Türkler  tarafından   Türkler  tarihî  süreç  içinde  farklı  dinî  i-
           gerçekleştirilmeye  başlanmıştır,  sadece   nançlara sahip oldular. Göktengri inancı
           Ermeniler  değil,  Anadolu’da  yaşayan   dışında Budizm, Maniheizm ve yine Mu-
           tüm etnik ve dinî guruplar rahat bir nefes   sevilik ve Hristiyanlık, Türklerin benim-
           almışlardır.                        sediği dinler arasında yer aldı. Bu konuda
           Kayseri’nin  Danişmendliler*  tarafından   özellikle Nasturi kilisesinin Asya toprak-
           fethedilmesi  ile  başlayan  tarihî  süreçte   larında yürüttüğü misyonerlik faaliyetleri
           Ermeniler, yeniden toparlanıp bir araya   sonucu Hristiyanlığın bu mezhebi Türk-
           gelmeye başlamışlar ve bu bağlamda 1179   ler  arasında  kabul  gördü.  Karadeniz’in
           yılında tarihte bilinen ilk Kayseri Başpis-  kuzeyi ve Balkanlar esas alındığında ise
           koposluğu kurulmuş; başına da Hovhan-  bu  coğrafyada  Katolik  kilisesi  faaliyet
           nes Efendi seçilmiştir. Hovhannes Efen-  göstermişse  de,  asıl  misyonerlik  Bizans
           di’nin  yaşamı  ve  yaptıkları  hakkında  bu   Ortodoks  kilisesi  tarafından  yürütüldü.
           bilginin  dışında  başka  bir  bilgi  mevcut   Bu misyonerlik sonucu tarihî süreç için-
           olmamakla birlikte, bu dönemde şehrin   de  anılan  coğrafyada  varlık  gösteren
           Anadolu  Selçukluları’nın  hâkimiyeti  al-  Hun, Bulgar, Hazar, Peçenek, Kuman ve
           tında olduğu ve Anadolu Selçuklu devlet   Uz gibi Türk boylarından Ortodoksluk i-
           adamlarının (başta Ermeniler olmak üze-  nancını benimseyenler oldu.
           re) Hıristiyan halka engin bir hoşgörü ile
           yaklaştığı; burada bir başpiskoposluk ku-  Misyonerlik faaliyeti yanında Balkanlar-
           rulmasına herhangi bir şekilde karşı çık-  da  süreklilik  arz  eden  Türk  tehlikesine
           madıkları ve son olarak böylelikle Erme-  karşı  Bizans,  bir  Türk  boyunu  diğerine
           nilerin  topluluk  halinde  yaşamalarına  i-  karşı kullanmayı denedi. Bu siyasete göre
           zin verildiği, tarihî kayıtlarda mevcuttur.  sınır bölgelerine iskân edilen Türk boyla-
                                               rına  mensup  kişiler,  Bizans  ordusunda
           Kaynakça: Ali Kahraman, İlk Ermeni Kilisesi,   paralı  askerlik  yaptılar.  Orduda  göreve
           E.Ü.  İlahiyat  Fakültesi  (Yayınlanmamış  Lisans
           tezi),    Kayseri  1985,  s.  20;    Canan  Seyfeli,   başlamanın  ön  koşulu  ise  Hristiyanlığı
           İstanbul  Ermeni  Patrikliği,  Aziz  Andaç   kabul  oldu.  Zorunlu  bir  kural  olan  bu
           Yayınları,  Ankara  2005,  s.  30;  Kelami  Şahin,   uygulama ile Hristiyanlığı benimseyerek
           Selçuklulardan  Zamanımıza  Kadar  Ermeni   Bizans ordusunda görev yapan binlerce
           Meselesi, E.Ü. İlahiyat Fakültesi  (Yayınlanmamış   Türk olduğu bugün bilinmektedir. Orto-
           Lisans  tezi),  Kayseri  1985,  s.  5;  Türkiye
           Ermenileri  Patrikliği,  Kayseri  ve  S.  Krikor   doksluğu  benimseyen  Anadolu  Türkleri
           Lusavoriç Kilisesi, İstanbul 1986, s. 36.  ise  Bizans  ordusu  içinde  ayrı  bir  isimle
                               CENGİZ KARTIN   anılmışlardır. “Türkopol” ismi verilen A-
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223