Page 248 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 248
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HÜS / 239 [1199]
birtakım arızalar olduğu ve bu arızaların HÜSEYİN BEY
giderilmesi için ayrılan 358 kuruşun sa- Mirliva (? – Kayseri, H 959 Ramazan/M
dece bu onarımın üçte birini karşılayabi- 1552). XVI. yüzyıl’da Aksaray’da Mirliva-
leceği belirtilerek, mimar tarafından ye- lık (sancak beyliği) yaptı. Kayseri’de Hacı
niden yapılan keşif ve alınan yeni kararla Kılıç Camii ve Medresesi*’ni onarıp Mi-
ilgili bilgiler de yer almaktadır. 1686/7 mar Sinan*’a bir hamam ve imaret yaptı-
tarihli Kayseri Şer’iyye Sicil Defteri’ndeki rarak bir kısım araziyle birlikte bu camiye
68 numaralı belgede, Hüseyin Bey Ha- vakfetti. Hayatı hakkında fazla bilgi bu-
mamı’nın mütevellisi olan Süleyman bin lunmamaktadır. Onun Aksaray Mirlivalı-
Ali, yıllık olarak aldığı kiralardan cami i- ğı hakkında XVI. yüzyıl tahrir defterlerin-
mamına vermesi gereken tutarı iki yıldır de biri tarihsiz, biri H 931 (M 1525) tarihli
ödemediği için şikâyet edilmiş, daha son- kayıtlar bulunmaktadır. Aksaray, Kayseri
ra adı geçen mütevellinin bu paraları ö- gibi XVI. yüzyılda Osmanlılarda Kara-
dediği tespit edilmiştir. H 1289 (M 1872) man (Konya) eyaletine bağlı bir sancak
tarihli 182 nolu Vergi Defteri’nde, Kalen- merkezi idi. Onun vakfiyelerinden ve
derhane Mahallesi*, Serçeönü bölgesin- Kayseri’deki mezar taşından öğrendiği-
de bulunan çifte hamamın Hacı Kılıç mize göre babasının ismi Sinan Bey’dir.
Camii’ne meşruta ve mütevellisinin Ars- Buradaki bey unvanı onun da oğlu gibi
lanoğlu İbrahim Efendi olduğu tespit e- idari bir görevde bulunduğunu akla getir-
dilmektedir. mektedir. Yine XVI. yüzyıl Aksaray tahrir
Ayrıca hamamın H 1316 (M 1900) tari- defterlerinde Aksaray mirlivası olarak
hinde kiralandığına dair, 1906 yılında da Oruç Bey oğlu Sinan Bey’den bahis bu-
hamamın tamire muhtaç olduğu ve gere- lunmaktadır. Aynı kayıtlarda bunun oğlu
ken onarımların yapılması için “2401 Hamza Bey’den bahsedildiği hâlde Hüse-
kuruş karşılığında” ihale edildiğine dair yin Bey’in babasının Sinan Bey olduğu
belgeler, Kayseri Vakıflar Bölge Müdür- hakkında bir bilgi verilmemiştir.
lüğünde bulunmaktadır. Hüseyin Bey’in tahrirlerde ve mezar ta-
Kaynakça: Anonim, 94 Numaralı Kayseri şında Aksaray mirlivası (Halil Edhem ve
Kadı Sicili; Evliya Çelebi, Seyahatname, (çev. Ahmed Nazif yanlış olarak Aksaray’ı
Zuhuri Danışman), C V, İstanbul 1970, s. 74;
Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de Yıkılarak Kayseri okumuşlardır) olduğu açık ola-
Ortadan Kaldırılan Bazı Mühim Tarihi Binalar”, rak görülmektedir. Onun Kayseri ile ne
Erciyes Dergisi, C I, S. 9, Kayseri 1978, s. 6; A. türlü bir alakasının olduğu belli değilse
Nazif, Mir’at, (Palamutoğlu),s. 24; Ahmet de, Hacı Kılıç Camii’ne bu kadar vakıf
Gündüz, 27/2 ve 27/3 Kayseri Şer’iyye Sicili yapması ve mezarının da burada bulun-
(H 1035-36/M 1625-1626), Erciyes Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Yüksek
Lisans tezi), Kayseri 1995, s. 146; Gültekin Şen,
69 Numaralı Kayseri Şer’iyye Sicili (H
1069/M 1658-59), Transkripsiyonu ve
Değerlendirme, Erciyes Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Yüksek Lisans
tezi), Kayseri 1996, s. 208-212; Rıdvan Yurtlak,
66/1 Numaralı Kayseri Şer’iyye Sicili Defteri
(H 1067/M 1657) Transkripsiyon ve
Değerlendirme, Erciyes Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Yüksek Lisans
tezi), Kayseri 1998, s. 195; Mehmet Çayırdağ,
“Mimar Sinan’ın Kayseri’deki Eserleri”,
Uluslararası Dördüncü Türk Kültürü
Kongresi Bildirileri 4-7 Kasım 1997 Ankara,
Ankara 1999, s. 168-173; Denktaş, Su Yapıları,
s. 249; Mustafa Denktaş, Kayseri’de Yıkılan
Anıtlarımız, Kayseri 2007, s. 147-148. Hüseyin Bey’in Hacı Kılıç Camii bitişiğindeki
MUSTAFA DENKTAŞ mezarı