Page 80 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 80
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HAL / 71 [1031]
dığımızda ise, yöremizdeki en hızlı oyun
olduğunu kabul etmek yanlış olmaz.
Oyunun Oynanışı: 1- Oyuna sağ ayağın
ökçesini çok hafif bir şekilde yere vurup
kaldırarak başlayan oyuncular, bu şekil-
de bir müddet sağ yana veya ileri doğru
yürüdükten sonra, ikinci figüre geçer.
2- İkinci figürde halay başının komutu ile
sağ ayak yere vurulduktan sonra sol, sağ
ve sol ayak sırasıyla yukarıya doğru iyice
çekilir; üçüncü sayının sonunda sol ayak
sağ ayağın önüne atılıp yerinde sayıyor-
muş gibi, üç defa çok hafif şekilde ayaklar
kaldırıldıktan sonra bu figürün ikinci 2010 yılı Halk Oyunları Yarışmasında Kayseri Ekibi (H.Yüksel)
motifinde ayaklar biraz daha yukarıya sırayla çok hafif bir şekilde sağ, sol ve sağ
çekilir. ayaklar yerinde saydırılarak yukarıya çe-
3- Üçüncü figürde ise müziğin temposu kilir. Sonrasında, tekrar figürün başına,
iyice arttığı için hareketin temposu da sol ayak önde olacak şekilde çift ayakla
artar ve hareketler, yerinde sekmelere ve sekmeye dönülür.
zıplamalara dönüşür. Sol ayağın üzerin- 4- Dördüncü figürde tekrar çift ayak sek-
de sekip sağ ayağı kaldırdıktan sonra sağ tikten sonra, sol diz yukarı çekilip ökçe
ayak yere basılır, sol ayak kaldırılır, ikinci yere konularak iki defa, kollarla beraber
motifte ayaklar çift basarak zıplanır ve a- sol tarafa doğru ayağın burun kısmı (ök-
yaklar sol, sağ ve sol olmak üzere sırayla çeyi yere vurarak) çevrilir.
kaldırılır.
Halay
Karanfilli Daha çok davul-zurna eşliğinde, en az üç
Ahmet Çakır’ın “Yörelere Göre Oyun İ- kişi olmak kaydıyla toplu oynanan ve a-
simleri” yazısında, Kayseri oyunları içeri- ğırlama, yanlama, zıplama ve sekme gibi
sinde gösterdiği Karanfilli oyunu, aynı bölümleri olan bir halk oyunudur. Yöre-
Gezbeli gibi yavaştan hızlıya doğru giden mizde özellikle kadınlar arasında çekilen
bir tempo ile oynanmaktadır. Bu oyuna, halaylarda, davul-zurnanın dışında def,
Yozgat yöresinde de “Karanfilli” denil- sini, kaşık gibi araçların türküler söylene-
mektedir. Fakat bu iki oyunun aynı oyun rek kullanıldığını görüyoruz.
olup olmadığı bilinmemektedir. Kayseri, ülkemizde bölgelere göre yapı-
Oyunun Oynanışı: Oyun, dört figürden lan “Bar”, “Halay”, “Horon”, “Hora”,
oluşmaktadır. “Zeybek Bengi Seymen”, “Kaşık Oyunla-
1- Birinci figürde, sağ ayak sol ayağı geç- rı” ve “Karşılama” türündeki halk oyun-
meyecek kadar öne atıldıktan sonra iki ları gruplamasında, ‘halay’ tarzının oy-
diz birden kırılır, ayak tekrar eski yerine nandığı bölge içerisinde yer almaktadır.
çekilirken sol ayak hafifçe yukarı kaldırı- Halay tarzı dışında çok az da olsa değişik
larak yerine konulur. tarzda oyunlara rastlanmaktadır. Daha
2- İkinci figürde belden aşağı olan kısım çok toplu ve sıralı bir şekilde el ele, kol
hafif sola çevrilip sekerek çift ayak basıl- kola, omuz omuza çekilen halayların gö-
dıktan sonra sağ ayağın ökçesi sağ tarafa rüldüğü Kayseri’de, tekli veya ikili şekil-
doğru önde yere konulup geri çekildikten de oynanan oyunlara da rastlanmaktadır.
sonra sol diz yukarı çekilip bırakılır. İkili oynanan oyunların en eskisi ve bili-
3- Üçüncü figürde sekerek çift ayak yere neni, bir askerî eğitimden kalma “Kalkan-
basılıp sol diz yukarıya çekildikten sonra, Bıçak” oyunu ile Köroğlu müziğinin eşli-
sağ ayaktan ileriye doğru yere konularak ğinde oynanan “Kasap Oyunu”dur.