Page 79 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 79

[1030] 70 / HAL                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    yuncular geniş bir daire oluştururlar. Bu   (Pınarbaşı-Sarız)  çok  iyi  bilinen  ve  sık
                                    şekilde  dizilmiş  olan  oyuncuların,  üst   oynanan  bir  oyundur.  Oyun  yavaştan
                                    üste sıralanmış gibi bir hâl aldığını ve bu   hızlıya doğru, gittikçe artan bir ritimde ve
                                    şekille  Pınarbaşı  yöresinde  söylenen   hızda oynanmaktadır. Daha çok erkekler
                                    “gayılı-gıyılı”  ifadesinin  çağrıştırıldığını   tarafından  oynanır.  Kadınlar  bu  oyunu
                                    düşünebiliriz.                       genellikle  erkeklerle,  nadiren  de  erkek-
                                    Yozgat yöresinde de aynı isimde bir oyun   lerden ayrı oynamaktadırlar. Bu oyunun
                                    mevcuttur. Fakat yöremizin Yozgat’a ya-  tam olarak çıkış noktası ve adının nere-
                                    kın olan bölgelerinde böyle bir oyun gö-  den  geldiği  bilinmemektedir.  Pınarbaşı
                                    rülmemektedir. Oyun daha çok Pınarba-  yöresiyle  ilgili  bir  eserde,  bu  oyun  hak-
                                    şı, Sarız gibi doğudaki yörelerimizde ve   kında şu bilgiye yer verilmiştir:
                                    Avşar köylerinde oynanmaktadır.      “Gezbeli (Gez Beli), Pınarbaşı-Sarız böl-
                                    Kıyılı  Oyunu,  İstanbul  Gümüşsuyu’nda,   gelerine  Güneydoğu’dan  gelerek  yerle-
                                    Yapı  ve  Kredi  Bankası’nın  düzenlediği   şen  halkın  oynadığı  bir  oyundur.  Ama
                                    şenliklerde  Pazarören’den  katılan  bir  e-  yaptığımız araştırma sonucunda, Güney-
                                    kipçe, tüm Türkiye’ye tanıtılmıştır. Yoz-  doğu ve Doğu Anadolu bölgelerinde aynı
                                    gat yöresinde, kadın ve erkeklerin oyna-  adla  oynanan  bir  oyuna  rastlayamadık.
                                    dığı Kıyılı/Gıyılı Oyunu’ndan ayrı olarak,   Buna karşılık Adana ve Kayseri il sınırın-
                                    gene  Yozgat’ta  Kıyılı  Halayı’na  da  rast-  da, Kayaoluk, Saraycık-Doğanbeyli yolu
                                    lanmaktadır. Yozgat ve Kayseri gibi bir-  ile  Zamantı  Vadisi’ni,  Göksu  Vadisi’ne
                                    birine yakın olan yörelerde oynanan Kı-  bağlayan ve ‘Gezbeli’ adı verilen bir geçi-
                                    yılı oyunları arasında bir benzerlik olup   de  rastlıyoruz.  Fakat  bu  yörelerde
                                    olmadığını bilemiyoruz.              (Tomarza-Develi)  böyle  bir  oyunun  oy-
                                    Oyunun  oynanışı:  Oyuncular  tek  sıra   nandığını görmüyoruz. Bu nedenle bu o-
                                    halinde  sağa  dönerek,  ellerini  dirsekten   yunun adının, yörede değişikliğe mi uğra-
                                    bükülü bir vaziyette kalçalarının üst kıs-  dığını  yoksa  Güneydoğu’da  başka  bir
                                    mına  koyarak  veya  hiç  dönmeden  yan   adla  mı  oynandığını  bilemiyoruz.  Fakat
                                    yana olacak şekilde çıt parmakları tutulu   bu  oyunun,  yöremiz  oyunları  içerisine
                                    vaziyette halaya başlarlar.          kesin olarak yerleştiğini kabul ediyoruz.”
                                    1- Oyuna sağ ayak ile başlanır. Sağ ayak   Oyun adının, Kayseri’nin güneyinde bu-
                                    sol  ayağı  geçmeyecek  şekilde  kaldırılıp   lunan  “Gezbeli”  Geçidi’nden  geldiğini
                                    öne basılırken, sol ayak geride çok hafif   varsayarak  kelimelerin  anlamını  buraya
                                    şekilde yukarı kaldırılıp basıldıktan sonra   göre inceleyecek olursak;
                                    tekrar geriye doğru daha fazla kaldırılıp   “Gez”, “okun kirişe geçen ucundaki ker-
                                    sağ ayağı geçmeyecek şekilde biraz öne   tik” veya “tüfek tabanca gibi ateşli silahla-
                                    atılarak yere basılır ve aynı hareket tekrar   rın ucundaki, hedefe nişan almaya yara-
                                    edilir. Halay başının komutu gelene ka-  yan kertik”; “Bel” ise “dağ sırtlarında ge-
                                    dar bu şekilde yürürler.             çit veren çukur yer” anlamındadır. Bura-
                                    2- Halay başının komutu ile ikinci figüre   dan yola çıkılarak, bu kelimenin “kertik-
                                    geçilir.  İki  ayak  üzerinde  sıçranarak  a-  çukur”  ya  da  “kertik  çukuru”  anlamına
                                    yaklar yere basılıp tekrar sekilir, önce sol   geldiği düşünülebilir. Buna karşılık oyu-
                                    diz  iyice  yukarı  çekilerek  önde  ökçeler   nun oynandığı yöredeki bazı kaynak kişi-
                                    yere vurulup tekrar yukarıya çekilir. Tek-  ler  de,  Gezbeli  kelimesinin,  bilinmeyen
                                    rar çift ayak zıplayıp bu sefer sağ ayakla-  bir yeri gezip dolaşmak anlamında “gez-
                                    rın ökçesi ve tekrar sol ve sağ ayakların   belle” manasına geldiğini belirtmektedir.
                                    ökçesi yere vurulduktan sonra birinci fi-  Oyunun  yapısı  incelendiğinde;  oyunun
                                    güre (yürümeye) geçilir.             çok  yavaş  bir  şekilde  başladıktan  sonra
                                                                         giderek hızlandığını ve sonuna doğru da
                                    Gezbeli                              hareketlerin temposunun daha da arttığı-
                                    Kayseri’nin doğusunda bulunan ilçelerde   nı görürüz. Diğer oyunlar ile karşılaştır-
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84