Page 356 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 356
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ MED / 347 [1787]
sonradan eklenen bazı muhtelif
kâğıtlarda da ta’lik ve nesih hatlar kulla-
nılmıştır.
Mecmuanın varak numarası verilmeyen
ilk iki sayfası ve 1a’nın yarısında fihrist yer
almaktadır. Bu fihristte Esâmî-yi Meşâhir
başlığı altında “Mecdüddîn Efendi Haz-
retleri, ‘Abdülmuhsin Efendi* Hazretleri,
Dâvûd-ı Kayserî* Hazretleri, Şeyh
Hâmid-i Kayserî* Hazretleri, Sultân
Cemâlüddin ve Ak Baba, Seyyid
Burhânüddîn* Hazretleri, Seyyid Zeynel
‘Âbidîn* Hazretleri, Şeyh İbrâhîm-i Ten-
nûrî Hazretleri, Necmüddîn-i ‘İmâd,
Şeyh Tâcüddîn İbrâhîm*, Halil Paşa*,
Dilâver Paşa*, Küçük Hasan Paşa*, ‘Ali
Tennûrî Efendi, Muhammed Remzî
Efendi*, Sâdık Baba Hazretleri” gibi 100
isim bulunmaktadır.
Fihristte yer alan bu isimlerin temel özel-
liği ya Kayserili olmaları ya da Kayseri’de
bulunmuş veya yaşamış olmalarıdır. Bu
isimler içerisinde âlim, müftü, şeyh,
müderris, hoca, paşa gibi muhtelif sınıf-
lardan insanlar yer almaktadır. Mecmua
da zaten bu kişilerin hayatlarını, eserleri-
ni, varsa, manzumelerinden örnekleri
içermektedir. Bu özelliğiyle mecmua
biyografik bir eser yani bir nevi tezkire
hüviyeti taşımaktadır. Şahıslar tanıtılır-
ken öncelikle nereli olduğu, Kayseri’ye Bünyan civarında bulunan ve Anadolu’nun Greko-Pers Devri’ne ait kireç
sonradan geldiyse nereden geldiği, Kay- taşından yapılmış, üzerinde kürk başlıklı ve uzun mantolu ve ellerinde kutsal
serili ise hangi aileden olduğu, ne zaman dallardan demetler tutan rahip kabartmaları bulunan ateş sunağı. Hâlen
doğduğu, kimlerden ilim tahsil ettiği, Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi’ndedir (Kayseri Taşınmaz Kültür
mesleği ve hangi vazifelerde bulunduğu, Varlıkları Envanteri - Cilt 1)
ölüm tarihi ve yeri, biliniyorsa kabrinin
nerde olduğu gibi ana hatlarıyla bilgi Babillilerin, Kızılırmak’a kadar olan Ana-
verilir. Akabinde eğer tanıtılan ismin dolu toprakları Medlerin eline geçmiş ve
şairlik yönü varsa şiirlerinden bazı örnek- Önasya’nın siyasi yapısı değişmiştir. İÖ
ler sunulur. Mecmuada yer alan bu şiirle- 590’larda Kuzey Kapadokya, Medlerin
rin büyük çoğunluğu aruzla yazılmıştır. elinde bulunuyordu.
Hatta hakkında bilgi verilen bir müftü Lidyalılar, Medlerle Kızılırmak yöresin-
efendiye manzum olarak yöneltilen bir de karşılaştıkları esnada güneş tutulması
sualin manzum fetvası da bulunmaktadır. üzerine bu olayı ilahî bir ihtar sayarak
antlaşma yapmışlar ve aralarında akraba-
Kaynakça: Güven, Kayseri’de Mecmualar.
ATABEY KILIÇ lık tesis etmişlerdir. Miletli Thales bu
güneş tutulması olayını doğru olarak tah-
MED VE PERS EGEMENLİĞİ DÖNEMİ min etmiştir (İÖ 28 Mayıs 585).
Persler tarafından “Kayânîler” olarak İÖ 550 yılında İran’da Parsua eyaleti
adlandırılan Orta Asya kökenli Medler valisi olan Kyros, Med kralına karşı ayak-
İÖ 1800’lerden itibaren İran coğrafyası- lanarak onu yenmiş ve böylece İran’da
na hâkim olmuştur. İÖ VI. yüzyıl sonla- Akhaimenid Hanedanı iş başına gelmiş-
rında Asur İmparatorluğu Babil ve Med- tir. Anadolu’da Kızılırmak’a kadar olan
ler arasında paylaşılmış; Mezopotamya bölge bu defa Pers hâkimiyetine girdi ve