Page 356 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 356

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                         MED / 347 [1787]


           sonradan   eklenen   bazı   muhtelif
           kâğıtlarda da ta’lik ve nesih hatlar kulla-
           nılmıştır.
           Mecmuanın  varak  numarası  verilmeyen
           ilk iki sayfası ve 1a’nın yarısında fihrist yer
           almaktadır. Bu fihristte Esâmî-yi Meşâhir
           başlığı altında “Mecdüddîn Efendi Haz-
           retleri, ‘Abdülmuhsin Efendi* Hazretleri,
           Dâvûd-ı  Kayserî*  Hazretleri,  Şeyh
           Hâmid-i  Kayserî*  Hazretleri,  Sultân
           Cemâlüddin  ve  Ak  Baba,  Seyyid
           Burhânüddîn*  Hazretleri,  Seyyid  Zeynel
           ‘Âbidîn* Hazretleri, Şeyh İbrâhîm-i Ten-
           nûrî  Hazretleri,  Necmüddîn-i  ‘İmâd,
           Şeyh  Tâcüddîn  İbrâhîm*,  Halil  Paşa*,
           Dilâver  Paşa*,  Küçük  Hasan  Paşa*,  ‘Ali
           Tennûrî  Efendi,  Muhammed  Remzî
           Efendi*, Sâdık Baba Hazretleri” gibi 100
           isim bulunmaktadır.
           Fihristte yer alan bu isimlerin temel özel-
           liği ya Kayserili olmaları ya da Kayseri’de
           bulunmuş  veya  yaşamış  olmalarıdır.  Bu
           isimler  içerisinde  âlim,  müftü,  şeyh,
           müderris, hoca, paşa gibi muhtelif sınıf-
           lardan insanlar yer almaktadır. Mecmua
           da zaten bu kişilerin hayatlarını, eserleri-
           ni,  varsa,  manzumelerinden  örnekleri
           içermektedir.  Bu  özelliğiyle  mecmua
           biyografik  bir  eser  yani  bir  nevi  tezkire
           hüviyeti  taşımaktadır.  Şahıslar  tanıtılır-
           ken  öncelikle  nereli  olduğu,  Kayseri’ye   Bünyan civarında bulunan ve Anadolu’nun Greko-Pers Devri’ne ait kireç
           sonradan geldiyse nereden geldiği, Kay-  taşından yapılmış, üzerinde kürk başlıklı ve uzun mantolu ve ellerinde kutsal
           serili ise hangi aileden olduğu, ne zaman   dallardan demetler tutan rahip kabartmaları bulunan ateş sunağı. Hâlen
           doğduğu,  kimlerden  ilim  tahsil  ettiği,   Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi’ndedir (Kayseri Taşınmaz Kültür
           mesleği ve hangi vazifelerde bulunduğu,   Varlıkları Envanteri - Cilt 1)
           ölüm  tarihi  ve  yeri,  biliniyorsa  kabrinin
           nerde  olduğu  gibi  ana  hatlarıyla  bilgi   Babillilerin, Kızılırmak’a kadar olan Ana-
           verilir.  Akabinde  eğer  tanıtılan  ismin   dolu toprakları Medlerin eline geçmiş ve
           şairlik yönü varsa şiirlerinden bazı örnek-  Önasya’nın  siyasi  yapısı  değişmiştir.  İÖ
           ler sunulur. Mecmuada yer alan bu şiirle-  590’larda  Kuzey  Kapadokya,  Medlerin
           rin  büyük  çoğunluğu  aruzla  yazılmıştır.   elinde bulunuyordu.
           Hatta  hakkında  bilgi  verilen  bir  müftü   Lidyalılar,  Medlerle  Kızılırmak  yöresin-
           efendiye  manzum  olarak  yöneltilen  bir   de karşılaştıkları esnada güneş tutulması
           sualin manzum fetvası da bulunmaktadır.   üzerine  bu  olayı  ilahî  bir  ihtar  sayarak
                                               antlaşma yapmışlar ve aralarında akraba-
           Kaynakça: Güven, Kayseri’de Mecmualar.
                                 ATABEY KILIÇ  lık  tesis  etmişlerdir.  Miletli  Thales  bu
                                               güneş tutulması olayını doğru olarak tah-
          MED VE PERS EGEMENLİĞİ DÖNEMİ        min etmiştir (İÖ 28 Mayıs 585).
           Persler  tarafından  “Kayânîler”  olarak   İÖ  550  yılında  İran’da  Parsua  eyaleti
           adlandırılan  Orta  Asya  kökenli  Medler   valisi olan Kyros, Med kralına karşı ayak-
           İÖ 1800’lerden itibaren İran coğrafyası-  lanarak  onu  yenmiş  ve  böylece  İran’da
           na hâkim olmuştur. İÖ VI. yüzyıl sonla-  Akhaimenid Hanedanı iş başına gelmiş-
           rında Asur İmparatorluğu Babil ve Med-  tir.  Anadolu’da  Kızılırmak’a  kadar  olan
           ler  arasında  paylaşılmış;  Mezopotamya   bölge bu defa Pers hâkimiyetine girdi ve
   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361