Page 353 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 353
[1784] 344 / MAZ KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Name-i Attar Çevirisi (VII. Türk Tarih önceki tarihlere kadar gittiği anlaşılan
Kongresi, II. cilt”ten ayrı basım), (Ankara eser, Kayseri ve genel kültürümüzle ilgili
1981); Divan Edebiyatında Hikâye çok değerli bilgiler vermektedir. Bu mec-
(Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer muada Nedim, Nâbî, Fitnat vs. gibi tanın-
Seyfettin Anma Toplantısı’ndan ayrı mış şairlerin yanı sıra ve “Niğde Borî
basım), (Ankara 1985); Ahmet Remzi Fethî” gibi özellikle tanıtılmış şairler
Akyürek ve Şiirleri (hzl.), (Ankara 1987); haricinde biyografileri bilinen Hüsnî*,
Fuzûlî ve Türkçe Divanı’ndan Seçme- Hasîb*, Lebîb*, Râşid*, Belîğ*, Vehbî* gibi
ler (Ankara 1986); Nedim (Ankara 1988); Kayserili şairler, Kayserili oldukları
Yahya Kemal’de Eski Şiirin Rüzgârları kesinlik kazanmayan Kadrî*, Azîzî,
(Doğumunun Yüzüncü Yılında Yahya Remzî*, Zuhûrî, Meşâmî, Âlî, Yahyâ,
Kemal Beyatlı’dan ayrı basım), (1994); Nesîmî, Âlim*, Cânibî ve Azmî gibi şair-
Yusuf u Züleyhâ Yazarı Sulı Fakîh’in ler bulunmaktadır.
Adı Sorunu (2003); Eski Türk Edebi-
yatı Makaleleri (Ankara 2009). Mehmed Said* “Şeyh Nakşibendî” Efendi’nin
Mecmuası
Kaynakça: Journal of Turkish Studies (Türk- Mecmua küçük boyutlu, meşin ciltli,
lük Bilgisi Araştırmaları) 21 (1977); Mine yazıları yazarlarına özgü kırma olduğun-
Mengi, “Hocamız Hasibe Mazıoğlu”, a.g.e,. s. dan kolay okunamayan, basit tezhipli,
XI-XII; Günümüz Türkiyesi’nde Kim Kimdir çift sütun yazmalı sahifelerden oluşmak-
(2000), 2000, s. 498; Işık, TEKAA, s. 2424, tadır. Said Efendi’nin vefat tarihi H 1257
Gürlek, DŞY, s. 219-222; Mesut Çetintaş, “Prof. (M 1841) olduğuna göre mecmua da bu
Dr. Hasibe Mazıoğlu ile Söyleşi”, Türk Dili civarda kaleme alınmıştır. Baş tarafında
dergisi, Ağustos 2004. mecmua kâğıdı karakterinden ayrı karak-
KADİR ÖZDAMARLAR terde ve sonradan eklenmiş dört sahife-
de, 1911 yılında Hacı Enver Efendi’den
MECMUA-İ EŞ’ÂRLAR (ŞİİR sonra Kayseri müftüsü olan Göncüzâde
MECMUALARI) Ahmed Remzî* Efendi’nin bir tanıtım
Geçmişten günümüze Kayseri’de ilim ve yazısı vardır. Mecmuada alıntıları yazmış
ticaretin yanı sıra şiir sanatının da ilgi olan Ahmed Âkif Efendi’nin kimliğinin
gördüğünü gösteren, çeşitli şahıslar tara- ve İzzet, Vânî, Perdâyî, Kâtibî, Abdî gibi
fından oluşturulmuş eski harfli şiir anto- şairlerin şiirlerinin tanıtıldığı müfred,
lojileri. “Cönk” mantığıyla hazırlanmış kıt’a, mısra, beyit ve benzeri manzumele-
olan bu antolojiler “mecmua” adıyla anıl- re de yer verilmiştir.
mıştır. Kayseri’de sanat erbabından günü-
müze ulaşan en eski tarihli şiir mecmuası Gavremzâde Şeyh İbrâhim Efendi’nin Mecmuası
“Ahmed Fatih Efendi Mecmuası” olarak Bu mecmua 22x15 cm ölçülerinde, 720
bilinir. Bu mecmua, yaklaşık 1751 tarihin- sahife numarası konmuş, kalınca bir def-
de oluşturulmaya başlanmış görünmekte- ter şeklindedir. Her harften sonra -başka
dir. En yeni tarihlisi ise 1900 başlarında örnekler de yazılır düşüncesiyle olsa
oluşturulmaya başlanan Başkâtipzâde gerek- bir miktar boş sayfa bırakılmıştır.
Ragıp Güven Mecmuası’dır. 260 sahifesi yazılıdır. Kayseri yöresel
Ahmet Emin Güven* tarafından dikkat kültürü ile ilgili çok değerli bilgiler içer-
çekilmiş ve tanıtılmış bulunan bu mec- diği gibi kendi gazel, kaside, manzum
muaların adları ve muhtevaları şöyledir: tarih vs.leri ile tanınmış birçok şairden de
alıntılar yapılmış, kendi el yazısı ile kale-
Ahmed Fatih Efendi Mecmuası me alınmış bir “mecmua-i eş’âr”dır.
Tarihen eldeki en eski mecmuadır. 11x19
cm ölçülerinde, 234 yapraktan oluşan Hisarcıklızâde Nâil Efendi*’nin Mecmuası
meşin ciltli mecmua farklı yazı tarzlarıyla Orta boy, beyaz çizgisiz sayfalı defter
yazılmış; baştan beş, sondan ise bilinme- şeklindedir. Şair daha 16 yaşında iken
yen miktarda yaprak yırtılmıştır. Muhte- okunaklı fakat pek düzgün olmayan el
vasından hareketle H 1165 (M 1751) yılın- yazısı ile yazmaya başlamış ve vefatına
da yazılmaya başlandığı fakat Ahmed kadar devam etmiştir. (H 1303/ M
Fatih Efendi’nin satın almasından daha 1885/6) pek değerli olan bu belge sonra-