Page 355 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 355
[1786] 346 / MEC KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Nutkî, Nüzhet, Osmân “Âşık”, Ömer daha niceleri bu mecmualarda yer almış,
“Âşık”, Paralak, Perîşânî, Pervâne, Pîrî, çokları Kayseri yöresi şairleridir.
Pîr Sutân, Rabtî, Ra’dî, Râgıb, Rahîm,
Rahmî, Râşid, Ratbî, Razî, Reftârî, Remzî, Râgıp Güven “Başkâtipzâde”nin Mecmuası
Ressâmî, Revâyî, Rif’at, Rızâ, Ruhsâtî, 1889 tarihinde Kayseri’de doğmuş olan
Rummânî, Rûzî “Kayserili”, Rüşdî “Kay- Râgıp Bey, Kayseri kültürü ve tarihi üze-
serili”, Sâbitî, Sabrî, Sadâyî, Sâdık rine çalışmalar yapmış, bunları da üç ayrı
“Sâdıkî”, Sa’dî, Sâfî, Sa’îd “Seyyid”, Sâ’il mecmua ile bir dosya muhteviyatı oluştu-
“Sa’iloğlu”, Sâkî, Salih, Satılmış, Savnî, racak kadar yazılı perakende evrakta top-
Saydî, Sefil Halık, Sefil Emrâh, Selîsî, lamıştır.
Serdârî “Serdaroğlu”, Serkis “Hekim”, Mecmualardan ilkini kısa Kayseri tarihi-
Sertâcî, Sevdâyî, Seyfî, Seyyid Hamza, ne, han, hamam, mescit, medrese ve eski
Seyyid Osmân, Seyyid Siyâsî, Seyrânî, yapıları ile kendi hayatını (çocukluğu,
Seyrî, Seyyâhî “Siyâhî”, Seyyârî, Sıdkî, öğrenimi, İstanbul yüksek tahsil dönemi,
Sinânî, Suphî, Sûzî, Sükûtî, Süleymân askerlik, harp, esaret anıları vs.) ailesini
“Emir”, Sümmânî, Sürûrî, Şa’bânî, Şakirî, ve yakınları olan şairleri tanıtmaya has-
Şazî “Şadî”, Şem’î, Şenlik, Şer’î, Şerîfî, retmiştir. Şair Hüsnî, Hakkî, Enver*,
Şevket, Şevkî, Şeydâyî, Şeyhî, Şirârî, Kâmî, Emîn, Rüşdî b.g biyografilerine ve
Şi’rîn, Şirvanlı, Şükrî, Şükrî “Ahmed eserlerinden örneklere bu mecmua
Şükrü Esen”, Şütûrî, Tabi’î, Taceddinoğ- yoluyla ulaşılmıştır.
lu, Tahîrî, Tâlibî, Tarîkî, Tayyârî, Tevfîk, İkincisini liseyi bitirdiği zamanlarda
Topal Molla, Türâbî, Ulvî, Ülfetî, Üryânî, “Usûl-i Kitâbet” öğrenmek maksadıyla,
Üçgözoğlu, Vahdetî, Vâsıf, Vecdî, Vehbî, stajyer olarak devam ettiği merhum
Veled Çelebi, Kul Velî, Veziroğlu, Yahyâ, Ahmed Nazif Efendi*’nin Mir’ât-ı Kay-
Yazıcıoğlu, Yektâyî, Yesârî, Yûnus, seriyye ve Meşâhîr-i Kayseriyye adlı
Yûsuf, Za’ifî, Zahmî, Zarîf, Zarî, Zekî, eserlerindeki yöresel kültür değerlerinde
Zemînî, Zevâlî, Zeyneb, Bayburtlu Zihnî, vâki eksiklikleri tamamlamak kasdıyla
Zikrî, Zıllî ve Zülâlî gibi birçok şairden meydana getirmiştir. Bilhassa Kayseri’-
bir hayli şiir bulunmaktadır. nin bilimsel yapısını aksettiren değerleri
araştırmış, şahıslar ve eserleri, biyografi-
Fahri Bilge’nin Mecmuaları* leri, hakkında ulaştığı bilgileri, birçoğuna
Fahri Bilge, sonradan tashih ve tertibi kaynaklar vererek bir kısmını da kendi
yapılmak üzere müsvedde hâlinde üç bilgilerine dayandırarak bu mecmuada
ayrı mecmua meydana getirmiştir. Bu aktarmıştır.
mecmualar Millî Kütüphane İbni Sina Üçüncüsünü ise tamamen Kayserili olan
Yazma Eserler Bölümü FB.426-430-513 ailelerin şecerelerine (soyağacı) ayırmış,
No.da kayıtlıdır. Ayrıca bir mecmuası da Şeyh İbrâhim-i Tennûrî*’den (XV. y.y.
Millî Kütüphane’ye intikal etmemiş, oğlu başları) itibaren kendi zamanına kadar
Aydın Bilge’de kalmıştır. (1949-50), Şeyh İbrâhim-i Tennûrî
Fahri Bilge’nin mecmuaları tamamen soyundan gelen dağılımı ve diğerlerini,
Kayseri ve Kayseri yöresi kültürel araştır- vakıfnameler, siciller, resmî kayıtlar, özel
malarını ihtiva etmektedir. Bilhassa yöre mecmualar vs.ye dayanarak tespit etmiş,
yaşantısı, âdetleri, edebî yönü araştırıl- çok az da olsa yanlarında kısa bilgiler
mış, yüzlerce şairden bahsedilmiş, eser- vermiştir. Ahmet Emin Güven tarafından
lerinden örnekler verilmiştir. Millî emaneti şahsımıza bırakılan bu mecmua-
Kütüphanede bulunan mecmualar, kur- yı şöyle tavsif etmek mümkündür:
şun kalemle ve işlek bir yazı ile kaleme “Şirazesi dağılmış, sırt kısmı olmayan
alınmıştır. Nûrî, Himmetî, Sûretî, Gedayî, siyah, ince mukavva bir cilt içerisinde
Sâmî, Dehrî, Emrah, Dertlî, Leylâ, Râgıp, açık krem, çizgili, kalınca kâğıda yazılan
Fenârî, Nişâtî, Hayrânî, Hüdâyî, Sıdkî, mecmua 14x20,5-14x20,5 cm ebadında,
Devrî, Hayâtî, Kemâlî, Şifâî, Mazlûmî, toplam 143 varaktır. Mecmuanın muhte-
Mir’atî, Sevdâyî, Şem’î, Âgahî, Zihnî, lif yerlerinde olmak üzere yaklaşık 30-35
Figânî, Cehdî, Şakirî, Kader Hasan Ağa, varak boştur. Varak numaraları günü-
Kayserili Kul Mehmed, Avşarlı Kul Mus- müz rakamlarıyla yazılmış, diğer kısım-
tafa, Mehcûbî Baba, Pıanarbaşlı Şâzî ve larda ise genellikle rik’a hattı, deftere