Page 76 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 76

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           KAY / 67 [1507]


           kentin  bütününü  kolayca  algılayabilme-
           leri  yararlı  olacaktı.  Bu  maket,  herkesin
           çıkabileceği  yüksek  bir  kulesi  olmayan
           kent  için  önemliydi.  Müzelerdeki  gıda
           sunuşu  genellikle  bir  “karın  doyurma”
           gereksinimi için düşünülmüştü. Hâlbuki
           Kayseri’deki  “yemek  sanatları”  kültürü
           önemli olduğu için dikkatle ele alınmalı
           ve  ziyaretçilere  sunulmalıydı.  Kayseri
           tarihinin  bütün  kültür  katmanları  hem
           maket üzerinde hem de iyi tanımlanmış
           köşelerde verilmeliydi. Ancak boyut sayı-
           sı az tutulmalı, ele alınan her boyut derin-
           lemesine  işlenmeliydi.  Konular  ve
           dönemler,  kişiler/kişilikler,  yerler/yapı-
           lar,  etkinlikler/eylemler  ve  belgeler  gibi
           çeşitli  boyutlarda  ele  alınarak  en  etkili
           olan  özellikler  ön  plana  çıkarılarak
           sunulmalıydı. Sunuşların sıkıcı olmaması   Kayseri Dünya Ticaret Merkezi
           için her köşede farklı bir boyut ön plana
           çıkarılmalı; birinde önemli bir kişi, diğe-  kattan  oluşmaktadır.  Zemin  katta  Kent
                                               Müzesi, birinci katta Mimarsinan Müze-
           rinde  önemli  bir  yapı,  bir  diğerinde   si, üst katlarda ise idare, kafeterya ve res-
           önemli eylemler veya belgeler… Konular-  toran bulunmaktadır.
           dan birisi mimarların piri sayılan Kayse-  Türkiye’de ilk ve tek olma özelliği taşıyan
           rili Mimar Sinan*’dı.               müzede,  dijital  ortamda  her  yönüyle
           Müze  Programının  Mimari  Açıdan   Kayseri’nin  tanıtıldığı  “Kent  Müzesi”
           Şekillenmesi:  Yukarıdaki  kurgunun   bölümünde  ekonomisinden  mutfağına,
           mimari bir dille ortaya çıkması sürecinde   nüfus yapısından doğal ve tarihî güzellik-
           alınan  kararlar  şunlardı:  Hizmet  alan   lerine kadar 12 ayrı başlık altında Kayseri
           alanlar ile hizmet veren alanlar tamamen   anlatılıyor.  Bu  katta  ayrıca  beş  metre
           birbirinden ayrıldı. Böylece düşey dola-  çapında  dev  Kayseri  maketi  bulunuyor.
           şım, her kat için modüler iklimlendirme   Mimar Sinan’ın hayatı, eserleri ve sanat
           (ki o gün için çok yeniydi) ve kat mutfak-  anlayışının  tanıtıldığı  “Mimarsinan
           ları ile tuvaletler düşey kuleler içine yer-  Müzesi” bölümünde ise mimara ait çeşit-
           leştirilerek ana yapıdan koparıldı. Kentin   li eserlerin maketleri estetik bir sunumla,
           bir bütün olarak algılanması için müze-  İngilizce ve Türkçe anlatımla izleyicilerin
           nin girişinde oluşturulan çökük dairesel   karşısına çıkıyor. Özgün mimari yapısıy-
           bir alanın ortasına bir kent maketi öneril-  la Kayseri’nin ve Türkiye’nin prestij tesisi
           di.  Mutfak  sanatlarına  verilen  ağırlık   olma  ayrıcalığını  taşıyan  müze,  ücretsiz
           nedeniyle  yapıda  mutfağın  önemli  bir   olarak gezilebilmektedir.
           boyutta  tutulmasına  karar  verildi.  Yine   Ticaret ve Sanayi Fuar Yapısı (Kayseri
           aynı nedenlerle yapıda hem bir lokanta-  Dünya  Ticaret  Merkezi):  Kayseri’deki
           nın hem bir tatlıcının yer alması düşünül-  ticaret  ve  sanayinin  gelişmesi,  üretilen
           dü. Yapı, lokanta ve terası ile Kadir Has   ürünlerin  ülkeye  ve  ülke  dışına  tanıtıla-
           Kültür, Spor ve Kongre Merkezi Kayseri   bilmesi için böyle bir fuar yapısına ihti-
           için  bir  seyir/temaşa  kulesi  olarak  da   yaç duyulmaktaydı. Kullanım ve işletme
           hizmet vermeliydi.                  bakımından dünya standartlarına uygun
           Bu  şekilde  planlanan  Kent  ve  Mimarsi-  olarak planlanan yapı 10.000 m   kapalı
                                                                          2
           nan  Müzesi  inşaatı  1997  yılında  başladı   alana ve gerekli hizmet birimlerine sahip-
           ve 2003 yılı Nisan ayında başkan Meh-  tir.  Yapım  ve  işletme  ekonomisi  göz
           met Özhaseki* zamanında tamamlanarak   önüne  alınarak  çok  amaçlı  kullanıma
           hizmete açıldı.                     uygun  olarak  planlanan  yapı,  büyük  bir
           Müze,  bodrum  ve  seyir  terası  hariç  beş   dikdörtgen prizma şeklindedir.  Mimari
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81