Page 76 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 76
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ KAY / 67 [1507]
kentin bütününü kolayca algılayabilme-
leri yararlı olacaktı. Bu maket, herkesin
çıkabileceği yüksek bir kulesi olmayan
kent için önemliydi. Müzelerdeki gıda
sunuşu genellikle bir “karın doyurma”
gereksinimi için düşünülmüştü. Hâlbuki
Kayseri’deki “yemek sanatları” kültürü
önemli olduğu için dikkatle ele alınmalı
ve ziyaretçilere sunulmalıydı. Kayseri
tarihinin bütün kültür katmanları hem
maket üzerinde hem de iyi tanımlanmış
köşelerde verilmeliydi. Ancak boyut sayı-
sı az tutulmalı, ele alınan her boyut derin-
lemesine işlenmeliydi. Konular ve
dönemler, kişiler/kişilikler, yerler/yapı-
lar, etkinlikler/eylemler ve belgeler gibi
çeşitli boyutlarda ele alınarak en etkili
olan özellikler ön plana çıkarılarak
sunulmalıydı. Sunuşların sıkıcı olmaması Kayseri Dünya Ticaret Merkezi
için her köşede farklı bir boyut ön plana
çıkarılmalı; birinde önemli bir kişi, diğe- kattan oluşmaktadır. Zemin katta Kent
Müzesi, birinci katta Mimarsinan Müze-
rinde önemli bir yapı, bir diğerinde si, üst katlarda ise idare, kafeterya ve res-
önemli eylemler veya belgeler… Konular- toran bulunmaktadır.
dan birisi mimarların piri sayılan Kayse- Türkiye’de ilk ve tek olma özelliği taşıyan
rili Mimar Sinan*’dı. müzede, dijital ortamda her yönüyle
Müze Programının Mimari Açıdan Kayseri’nin tanıtıldığı “Kent Müzesi”
Şekillenmesi: Yukarıdaki kurgunun bölümünde ekonomisinden mutfağına,
mimari bir dille ortaya çıkması sürecinde nüfus yapısından doğal ve tarihî güzellik-
alınan kararlar şunlardı: Hizmet alan lerine kadar 12 ayrı başlık altında Kayseri
alanlar ile hizmet veren alanlar tamamen anlatılıyor. Bu katta ayrıca beş metre
birbirinden ayrıldı. Böylece düşey dola- çapında dev Kayseri maketi bulunuyor.
şım, her kat için modüler iklimlendirme Mimar Sinan’ın hayatı, eserleri ve sanat
(ki o gün için çok yeniydi) ve kat mutfak- anlayışının tanıtıldığı “Mimarsinan
ları ile tuvaletler düşey kuleler içine yer- Müzesi” bölümünde ise mimara ait çeşit-
leştirilerek ana yapıdan koparıldı. Kentin li eserlerin maketleri estetik bir sunumla,
bir bütün olarak algılanması için müze- İngilizce ve Türkçe anlatımla izleyicilerin
nin girişinde oluşturulan çökük dairesel karşısına çıkıyor. Özgün mimari yapısıy-
bir alanın ortasına bir kent maketi öneril- la Kayseri’nin ve Türkiye’nin prestij tesisi
di. Mutfak sanatlarına verilen ağırlık olma ayrıcalığını taşıyan müze, ücretsiz
nedeniyle yapıda mutfağın önemli bir olarak gezilebilmektedir.
boyutta tutulmasına karar verildi. Yine Ticaret ve Sanayi Fuar Yapısı (Kayseri
aynı nedenlerle yapıda hem bir lokanta- Dünya Ticaret Merkezi): Kayseri’deki
nın hem bir tatlıcının yer alması düşünül- ticaret ve sanayinin gelişmesi, üretilen
dü. Yapı, lokanta ve terası ile Kadir Has ürünlerin ülkeye ve ülke dışına tanıtıla-
Kültür, Spor ve Kongre Merkezi Kayseri bilmesi için böyle bir fuar yapısına ihti-
için bir seyir/temaşa kulesi olarak da yaç duyulmaktaydı. Kullanım ve işletme
hizmet vermeliydi. bakımından dünya standartlarına uygun
Bu şekilde planlanan Kent ve Mimarsi- olarak planlanan yapı 10.000 m kapalı
2
nan Müzesi inşaatı 1997 yılında başladı alana ve gerekli hizmet birimlerine sahip-
ve 2003 yılı Nisan ayında başkan Meh- tir. Yapım ve işletme ekonomisi göz
met Özhaseki* zamanında tamamlanarak önüne alınarak çok amaçlı kullanıma
hizmete açıldı. uygun olarak planlanan yapı, büyük bir
Müze, bodrum ve seyir terası hariç beş dikdörtgen prizma şeklindedir. Mimari