Page 81 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 81

[1512] 72 / KAY                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    güney  eteklerinde  bir  yaylaya  çıkar.  Bu   taşla ilgili iki rivayete dayanan bir başka
                                    obada ahlaki ve fiziki güzelliğinden dolayı   efsane daha vardır:
                                    “Ak  Gelin”  adı  verilen  bir  gelin  vardır.   İlk rivayete göre, 365 yıl önce Gazi kasa-
                                    Kocası ve iki çocuğu ile birlikte çok mutlu   basında  Rumlar  yaşamaktadır.  Bölgede
                                    bir  şekilde  yaşayan  Ak  Gelin’in  kocası   savaşın  çıkmasıyla  kasabadan  kaçmaya
                                    savaşa gitmek zorunda kalır. Develi çevre-  başlayan  Rumlardan  çocuklu  bir  kadın,
                                    sinde yaşayan bir eşkıya, güzelliği ile ünlü   yaşlı ve sırtında çocuğu olduğu için kaç-
                                    bu  kadına  göz  koymuştur.  Sahipsizliğini   makta zorlanır. Yüksek bir dağın yamacı-
                                    de  öğrenince  bir  gece  obayı  basarak  Ak   na  gelince  diz  çöker  ve  “Allah’ım!  Ya
                                    Gelin’i  kaçırmak  ister.  Bunun  üzerine   beni  taş  yap  ya  da  kuş  yap!”  diye  dua
                                    gece karanlığında ve savaşın ortasında iki   eder. Duası kabul olan kadın, oracıkta taş
                                    çocuğunu ve gelin sandığını yanına alarak   kesilir.
                                    kaçmaya  başlayan  Ak  Gelin,  Erciyes   İkinci rivayet ise şöyledir: Sırtında çocu-
                                    Dağı’na  çıkar.  Uçurumun  kenarına  gelir   ğu olan bir kadın, dağda develerini otla-
                                    ve “Allah’ım beni ve çocuklarımı ya taş et   tırken  çok  şiddetli  bir  doluya  tutulur.
                                    ya  da  kuş!”  der.  Bunun  üzerine  duası   Dolunun dışında gökten tırtıl ve böcek de
                                    kabul olur ve taş kesilir.           yağar. Bu durumdan son derece korkan
                                    Güneş  doğunca  tüm  oba  sakinleri  ve   kadın, kayalıkların dibine sığınarak kıble-
                                    eşkıya, Ak Gelin ve iki çocuğunun çeyiz   ye döner ve “Allah’ım! Beni ya taş et ya da
                                    sandığıyla  beraber  Erciyes  Dağı’nda  taş   kuş  et!”  diye  yalvarır.  Duası  kabul  olan
                                    kesildiğini  görüp  hayretler  içinde  kalır-  kadın sırtında yavrusu ve ilerideki deve-
                                    lar.  Günler  sonra  obaya  dönen  kocası   leri ile beraber taş kesilir.
                                    olayı annesinden öğrenir. Koşarak ailesi-  Günümüzde anneler, çocuklarını hasta-
                                    nin taş kesildiği yere gider ve onları orada   lıktan  uzak  tutacağına  inandıkları  için
                                    öylece görür. Derken uzaklardan bir ses   kayanın olduğu yerden geçirirler.
                                    duyar: “Yiğidim namusumu bir eşkıyaya   Üzerine efsane üretilen “Gelin Kayaları”,
                                    çiğnetmedim.  O  eşkıyadan  ahdimi   Ağırnas’a  8  km  uzaklıktadır.  Yıllardır
                                    koma!” Bu ses Ak Gelin’in sesidir. Bunun
                                    üzerine  delikanlı,  taş  kesilen  ailesine   taşların oluşumu hakkında anlatılan efsa-
                                    bakarak  “Alırım  ahdini,  koymam  Ak   ne, iki rivayete dayanmaktadır. İlki şöyle-
                                    Gelin!” diye haykırır. Kocanın eşkıyadan   dir:  Genç  bir  oğlanla  kız  birbirlerini
                                    intikamını  alıp  almadığı  belli  değildir   severler ve evlenmeye karar verirler. Ne
                                    ama  aşağıdaki  ağıtı  bu  yiğidin  yaktığı   var ki kızın annesi bu ilişkiyi onaylamaz
                                    söylenmektedir:                      ve  ona  beddua  eder.  Tam  düğün  günü
                                                                         kız, gelin alayı ile beraber taş kesilir. Bu
                                                                         nedenle  taşlar,  “Gelin  Kayaları”  adını
                                    Sabahtan uğradım ben bir güzele
                                    Güzel ağlatmadı güldürdü beni        almıştır. Efsanenin ikinci rivayeti ise şöy-
                                    Ben güzelden böyle vefa ummazdım     ledir: Ağırnas’tan Barsama köyüne gelin
                                                                         giderken eşkiyalar, gelin alayının önünü
                                    Ak göğsün üstüne kondurdu beni
                                                                         keser  ve  gelini  kaçırmaya  çalışırlar.
                                    Ak gelin, sürmelim, sen bilin        Bunun üzerine “Allah’ım! Beni ya taş et
                                    Şahin gibi yükseğinden uçarken       ya da kuş et!” diye dilekte bulunan kızın
                                    Keklik gibi engininden kaçarken      duası kabul edilir ve oracıkta kendisiyle
                                    Ab-ı Kevser ırmağından içerken       beraber olan herkes taş kesilir.
                                    Susuz pınarlarda kandırdı beni       Kaynakça: Ali Rıza Önder, Yaşayan Anadolu
                                                                         Efsaneleri (Sunan: Kazım Yedekçioğlu), Erciyes
                                    Ak gelin, sürmelim, sen bilin
                                                                         Matbaası, Kayseri 1955; İsmail Görkem, “Hasan
                                    Ak gelin indi m’ola yayladan         Dağı ile Ali Dağı Efsanesinin Kaynakları ve Var-
                                    Kaşın değil gözün beni ağlatan       yantlarının  Değerlendirilmesi”,  Erciyes  Yöresi
                                    Satın mı aldın güzelliğin Mevlâ’dan  I. Folklor, Halk Edebiyatı ve Etnoğrafya Sem-
                                    Alırım ahdımı koymam seni            pozyumu, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayse-
                                                                         ri  1991;    Yurdanur  Sakaoğlu,  “Erciyes  Yöresi
                                    Ak gelin, sürmelim, sen bilin        Efsanelerinde Başlıca Temler”, Erciyes Yöresi I.
                                    Yöre  halkı  tarafından  oluşturulmuş  bu   Folklor, Halk Edebiyatı ve Etnoğrafya Sem-
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86