Page 180 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 180
180 Sekizinci Bölüm
Elips şeklinde planlanan ve aynı zamanda yayaların motorlu araç tehdidin-
den uzak olarak yazın sıcaktan, kışın soğuktan korunmuş bir şekilde, konforlu bir
ortamda geçit olarak kullanmaları da göz önünde bulundurularak planlanmış olan
Yeraltı Çarşısı’nda küçük tamirat ve tadilatlar dışında 2006 yılına kadar herhangi
bir müdahalede bulunulmadı.
2007 yılında Cumhuriyet Meydanı düzenleme çalışmaları sırasında Yeraltı
Çarşısı’nın dört girişinden Vilayet Konağı önündeki, Kurşunlu Parkı içindeki ve
Bürüngüz Cami önündeki girişlerin meydan projesi doğrultusunda yerleri değiş-
tirildi. Dört girişinin tamamına toplam 8 adet yürüyen merdiven yerleştirildi. Tam
ortasındaki doğal ışık sağlayan fener kapatılarak çirkin kalorifer bacası yıkılıp,
kaldırıldı.
200 adet dükkânın kendi yönetimini seçerek dernekleştikleri çarşı, giyim ve
tuhafiye dükkânları, saat, gümüş ve hediyelik eşya satıcıları, ayakkabı ve çanta-
cılar, züccaciye, cep telefonu, halı, beyaz eşya gibi çok çeşitli ihtiyaçlara cevap
veren şehrin önemli bir ticari merkezi konumundadır.
ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ
Beğendik Alışveriş Merkezleri
Kayseri’de önce leblebicilik, kuruyemiş ve daha sonra toptan bakkaliye işiy-
le uğraşan Beğendik ailesi tarafından 1986 yılından itibaren şehirdeki alışverişin
şeklini değiştiren Beğendik marketleri kuruldu. İlki Cumhuriyet Meydanı’nda,
ikincisi Yoğunburç’ta, üçüncüsü Sivas Caddesi, dördüncüsü Düvenönü ve beşin-
cisi Argıncık’ta mevcut binaların zemin ve bodrum katlarında bu amaç için plan-
lanmamış yapıların tadilatı ile geçekleştirilen marketler zincirinin, şehrin alışve-
riş geleneklerinde meydana getirdiği değişim açısından önemli bir yeri vardır.
1999 yılında yapımı tamamlanarak hizmete açılan Melikgazi Beğendik Alışveriş
Merkezi ise bodrum, zemin ve asma kattan oluşan 3 katlı yapısı ile şehrin özgün
ticaret merkezlerinden birisi olmuştur. Şehrin birçok semtinde yeni şubelerle yay-
gınlaşma sürecini sürdürmektedir.
Kasseria Alışveriş Merkezi
Değişen alışveriş alışkanlıklarının fiziki mekân boyutunu da oluşturan alış-
veriş ve yaşam merkezlerinin şehrimizdeki ilk örneğidir. Yer olarak iyi bir ko-
numda olmasına rağmen yeterli fiziki büyüklüğe sahip olmamasından dolayı
kendisinden beklenen işlevi yerine getirememiştir. İki bodrum, zemin ve birinci
kattan oluşan, dükkânlar kafeteryalar ve sinema salonları bulunan alışveriş mer-
kezi kendisine yüklenen fonksiyonları taşıyamamaktadır. Yeterli otopark alanının
bulunmaması da önemli dezavantajlarından birisidir.