Page 260 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 260

260  Sonsöz

             Bir özgürlük alanı olarak kabul edilen küresel kentte birey suskunlaşmıştır.
          İnsanlar birbiriyle konuşmazlar, birbirlerine bakarlar. Modern kentte gemilerin
          güverteleri,  metrolar,  terminaller  insanların  birbirlerine  baktıkları,  bakıştıkları
          yerlerdir. İnsanlar çevrelerindeki canlı resimlere, fotoğraflara bakan tepkisiz var-
          lıklardır. Küresel kentte insan/insan ilişkisi kupkuru bir çıkar ilişkisidir. Küresel
          kentte sanat ve estetikten çok işlevsellik ön plandadır. Duygu ve duyarlılıktan çok
          yalnızlık, acımasızlık, kimsesizlik, kendi başınalık küresel kentte bireyin yaz-
          gısıdır. İşyeri alışkanlıkları, ziyaretleşme alışkanlıkları, dostluk ve yardımlaşma
          alışkanlıkları değişmiştir. 72

             Modern/küresel şehrin zaafları ve insan doğasını olumsuzlayan etkileri post
          modern mimarinin hareket noktalarını ortaya çıkarmıştır. Her türlü katı biçimcili-
          ğe savaş açan post modern şehircilik anlayışı, keskin kurallara karşı çıkarak, şim-
          diyi yaşar ve bunu yaparken, bir nostalji tutkusu ile geçmişi arayarak, gelecekten
          kaçar. Post modern kent, modern mimarinin kentten çekilmesi ve mekânı yeniden
          insanla baş başa bırakma arayışıdır. 73

             20. Yüzyılın başında “Bir yangın yerine benzeyen”  Kayseri, kaçınılmaz
                                                            74
          olarak “modern kent” oluşumunu gerçekleştirirken, geleneksel şehir hayatından
          birçok değerini yeni dokuya taşımayı başarabilmiştir. Modern şehir mekânları
          içerisinde bugün, geleneksel kültürün çok önemli figürlerinin günlük hayat içe-
          risinde varlıklarını sürdürdüğünü ve yaşatılmaya çalışıldığını görürüz. Özünden
          çok şey kaybetse de, komşuluk ilişkileri ve mahalleli kavramının anımsattıkları
          bu çerçevede değerlendirilebilir. İnsanlar fırsat buldukça birbirleriyle konuşurlar
          ve sıcak ilişkiler kurma çabası içindedirler. Elbette ki; şehrin geometrik yapısı
          ile, çıkara dayalı, günlük ilişkilerin boğucu etkisinden kurtulmak için, bağcılık
          gelenekleri ile mesire alanları imdada yetişir.
             Bugün yaşadığımız şehri, ideal şehir olarak ifade etmek hem şehir hayalleri-
          mize, hem de şehircilik ilmine uygun düşmez. Ama şehirleri de sonsuz hayallerle
          kurmak mümkün değildir. Kentlerin tarihin farklı dönemlerinin, farklı kültür ve
          uygarlıkların, farklı inanış ve yaşayış biçimlerinin yansıdığı mekânlar olduğunu
          göz ardı edemeyiz. Bireyler, kentlerin yüzyıllar içerisinde gerçekleşen oluşumu-
          nu gözlemleyebilme ve yönlendirebilme imkânına ancak sınırlı ölçülerde sahip-
          tirler. Bu imkân çerçevesinde şehirde yaşayan her ferdin kentin geleceği ile ilgili
          bir hayale sahip olduğunu varsayabiliriz.





          72  Hilmi Uçan, “Batı Şehri ve Küresel Şehir”, Hece Dergisi, Özel Sayı: 18, Ankara-2009.
          73  Ramazan Yelken, “Modernizmin Emlakçı Marketinden Postmodernizmin Bin bir Çeşit Çarşısına:
            Kent”, Hece Dergisi, Özel Sayı: 18, Ankara-2009.
          74  Erciyes Gazetesi, Kayseri-1910.
   255   256   257   258   259   260   261   262   263