Page 59 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 59

Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi  59

                1975 – 1986 Planlama Döneminde Kayseri

                1975 – 86 dönemindeki Kayseri’nin genel görünümü şu şekildedir.
                1986 yılında şehrin merkez nüfusu 383.579’dur. Konut yerleşimleri batıda
            eski terminali, doğuda Çifte Kümbetleri henüz geçmemiş durumdadır. Yıldırım
            Beyazıt Mahallesi ile Kılıçaslan Mahallesi arasındaki bölge (bugünkü Alpaslan
            mah.) henüz oluşmamıştır. Planlı alanın etrafında kaçak yapılaşmadan dolayı bir
            çember meydana gelmiş durumdadır. (Yeşilmahalle, Zümrüt Mahallesi, Argıncık,
            Yıldırım Beyazıt, Gültepe, Battalgazi, Mahrumlar kaçak yapılaşma zinciri).
                Önce 1983 yılında, daha sonra ise 1984 yılında çıkartılan imar affı kanunları
            ile yeminli özel teknik bürolarca tespiti yapılarak belediyeye teslim edilen kaçak
            yapıların sayısı 43.000 civarındadır. Bunun yaklaşık 1.500 kadarı gecekondu, ge-
            riye kalanı ise hisseli arsalar üzerine yapılan kaçak yapılardır. Bu tarihte Kayseri
            merkez ilçede toplam 82 mahalle bulunmaktadır.

                1986 yılında yapılan aile anketinde nüfusun %51.9’unun erkek %48.1’inin
            kadın olduğu, yaş guruplarına göre %25.1’inin 10–19 yaş grubunda, %26’sının
            20–34 yaş gurubunda, %23.1’inin 35–54 yaş grubunda olduğu tespit edilmiştir.
            Nüfus yapısı ile ilgili oranlar ve nüfusun yaş gruplarına dağılımı incelendiğinde
            nüfusun kentsel özellikler taşıdığı görülmektedir. Aile büyüklüğü 4.2 olup, çekir-
            dek aile tipi yaygındır. Kayseri il merkezi tarım dışı üretici ve hizmetler sektö-
            rüne dayalı olarak büyüyen ve sürekli göç alan bir süreci yaşamaktadır. Ekono-
            mik yapıdaki değişmeler nüfusun sosyal durumunu da değiştirmektedir. Kırsal
            alanlardan gelenler kentleşme sürecine girmekte, kentli nüfus ise ekonomik yapı
            değişiklikleri içinde sosyal mobilite içinde değişime uğramaktadır. Kentteki esas
            değişmenin yönü tarımdan, sanayi-küçük sanayi-ticaret ve hizmetlere doğru olup,
            bu hem çalışan nüfus hem de sermaye açısından gerçekleşmektedir.

                Şehirde iş yerleri mallarını ya İstanbul ve Ankara’dan temin etmekte ya da
            yöresel fabrikalardan almaktadır. 465 sanayi biriminin yer aldığı şehirde bu sek-
            törde çalışan sayısı 16.568’dir.
                Sanayinin  mekânsal  dağılımına  bakıldığında  yoğunlaşmanın Ankara Yolu
            üzerinde olduğu görülmektedir.
                Bu yıllarda 1.Organize Sanayi Bölgesi, il merkezinin kuzey batısında, şehre
            ortalama 15 km. uzaklıkta, Anbar ve Karpuzsekisi köylerine ait tarımsal niteliği
            düşük arazide kurulmuştur. Kayseri-Ankara devlet yoluna 1.5 km uzaklıkta bağ-
                                                2
            lantı yolu ile irtibatlı, brüt 7.3 milyon m , net 4.3 milyon m  sanayi parsel alanı-
                                                                 2
            na sahiptir. Büyüklükleri 5.000 m ’den 120.000 m ’ye kadar değişen 345 sanayi
                                                         2
                                          2
            parselinden oluşan bir konumda Kayseri Özel İdare Müdürlüğü, Sanayi Odası ve
            Kayseri Sanayiciler Derneği işbirliği ile gerçekleştirilmiştir.
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64