Page 134 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 134
KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
134
KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION
♦ Erciyes Dağı | Mehmet Ali Ercan
Kültepe’de bulunan bir tabletten anlaşıldığına göre Asurlular bu sacred. In the Turks, mountain culture is related to the belief in the Sky
dağa tanrı dağı anlamında Aşkaşipa ismini vermişlerdir. God. In fact, the Turks, considered their mountains as sacred because of
Erciyes Dağı, bölge uluslarının mitolojilerinde daima önemli bir yere their closeness to the sky, and they always presented their victims to the
sahip olmuştur. Nezahat Baydur’un Maximus Tyrius’dan naklettiğine Sky God on the mountains.
göre; hem Tanrı, hem de Yemin Tanrısı olarak saygınlık kazanmıştır. The Mount of Erciyes has always had an important place in the mythol-
Protohattiler’den başlayarak, Eski Çağ uluslarının dağ tanrıları olduğu ogy of the region's nations. According to Nezahat Baydur's transfer from
günümüze kadar ulaşan bazı belgelerden anlaşılmaktadır. Yazılıkaya’daki Maximus Tyrius; Respect for god witnessed. Starting from Protohatti, it
kabartmalar arasında Hazzi ve Nanni Dağları üzerinde Teşup’un gösteril- is understood from some documents reaching to the day that ancient
mesi, Hitit ülkesinde iki önemli dağın tanrısallaştığını açıklamaktadır. nations had mountain gods. Among the reliefs in Yazılıkaya, the demon-
Aynı dağlardan, Kumarbi destanında da bahsedilmektedir. Yazılıkaya stration of the Tesub on Hazzi and Namni mountains explains that two
kabartmalarına benzeyen, ancak sayısı üçe çıkarılan dağ tanrılarının important mountains in the Hittite country are becoming divine. The same
benzeri, Şimşekkaya kabartmalarında da görülür. mountains are mentioned in the epic of Kumarbi. Similar mountain gods
Erciyes’in ilk adı Hitit dilinde “Harkasos” olarak geçer. Harkasos, are seen in the Şimşekkaya relief but this time they are three in number.
“beyaz, gümüş gibi parlak, akdağ” anlamına gelmektedir.