Page 214 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 214

KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
                214
                      KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION






























































                      TALAS KURUKÖPRÜ SU KEMERI                                      kemerden oluşan su kemerinin en büyük kemeri yıkıldığı için ikiye
                      Talas ilçesi Kuruköprü kasabasının girişindeki vadi üzerine    bölünmüştür. Doğu yönünde yer alan üçüncü kemerle, dördüncü
                  doğu–batı doğrultusunda inşa edilmiştir. Düzgün kesme taş, kaba    kemerin oturduğu ayak tamamen yıkılarak, altından yol geçirilmiştir.
                  yonu taşı ve yontma taştan inşa edilmiş olan Kuruköprü Kemeri      Muhtemelen, Selçuklular Dönemi’nde küçük bir su bendinin oluşması
                  Roma Dönemi’nde Kayseri’nin su ihtiyacını karşılamak amacıyla      sağlamak ve küçük bir baraj oluşturmak amacıyla bütün kemerlerin
                  Gürpınar (Salguma) köyünden çıkan su, kayaların içerisine oyulan   içleri kesme taşlarla örülerek doldurulmuştur.
                  su kanallarından geçerek vadiye ulaşmaktadır. Vadinin iki yamacını     Su kemerinin oturduğu ayakların kuzey cephelerinde yer yer
                  birbirine bağlayan köprünün (kemerin) üstündeki olukların, vadinin   sel sularının açmış olduğu yarıklar görülür. Su kemerinin; gerek
                  karşı yamacına geçerek bazen kayaların oyulmasıyla yapılmış olan,   kullanılan malzeme, gerek mimari kuruluşu ve gerekse de İstanbul
                  bazen de kesme taştan yapılmış kanallardan akarak Mazaka’ya ulaştığı   ve Anadolu’daki benzer örneklerle kıyaslandığında VII. yüzyılda
                  düşünülmektedir.                                                   Bizanslılar tarafından inşa edilmiş olması gerektiği düşüncesi ağırlık
                      Su kemeri, Gömüderesi olarak adlandırılan vadiyi birbirine     kazanmaktadır.
                  bağlayan dere yatağının içine doğru 172 m uzunluğunda, ortalama        Günümüzde harap bir duruma gelen köprünün, üzerindeki su
                  16 m yüksekliğinde inşa edilmiştir. Bir adet sivri ve 13 adet yuvarlak   kanalının yan duvarları yıkılmıştır.
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219