Page 409 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 409

kayseri ekOnOmisi | kayseri’De ekOnOminin Gelişimi  409
                                                                                                                KayserI economy | economy In KayserI



                   KAYSERI’DE EKONOMININ GELIŞIMI                                         ECONOMY IN KAYSERI
                   XV. yüzyıl ortalarında Osmanlı Devleti yönetimine geçen Kayseri,       Kayseri, which passed to the Ottoman state administration in the
               iktisadi ve ticari yönden önemini devam ettirdi. Kervan ticaretinin    mid–15  century, continued its importance from the economic and com-
                                                                                             th
               önemli uğrak yerlerinden birisi olan şehirde, büyük çaplı pazaryerleri   mercial point of view. In the city, which is one of the most important places
               ve ticaret hanları kuruldu.                                            of caravan trade, large marketplaces and trade centers were established.
                   Deri işletmeciliğinin ana merkezlerinden biri durumuna gelirken        Livestock has also developed in line with the fact that it is one of the
               paralelinde hayvancılık da gelişti. Bedesten ve Kapalı Çarşı, Pempe Han   main centers of leather operations. Bedestan and Grand Bazaar, Pempe Inn
               (Pamuk Han–Kapan Han) şehrin ticari hayatının zenginliğinin göster-    (Pamuk Inn–Kapan Inn) is an indication of the richness of the commercial
               gesidir. Zeyrek ve keten tohumlarının işlenerek yağlarının çıkarıldığı   life of the city. There were 36 workshops (16  century) where the oil of
                                                                                                                               th
               36 adet bezirhane (XVI. yüzyıl) imalathanesi, dokumacılıkla ilgili     Zeyrek and flax seeds were processed and the most of the crafts related to
               zanaatlar arasında en çok boyacılıktan bahsederken Kayseri’de bu işe   weaving were mentioned while the streets and courtyards were reserved
               ayrılmış sokak ve avlular vardı. Kayseri ekonomisinde önemli bir yeri   for this work in Kayseri. The “buckthorn” plant, which has an important
               olan “cehri” bitkisi boyaların kalıcı olmasını sağlardı. Boyahanelerde   place in the economy of Kayseri, enabled the dyes to be permanent. In
               çeşitli yün, kumaş, deri ve sahtiyan gibi maddeler boyanırdı.          the painting ateliers, various wool, fabrics, leather and fraud were painted.
                   XVII. yüzyılda Celâlî İsyanları sırasında boya sıkıntısı çekildiğinden,   The dyeing ateliers were closed for a while, as the lack of paints
               boyahaneler bir süre kapatıldı. Tekrar açıldığında ise uzun süre eski   occurred during the Celalî revolts in the 17  century. When they opened
                                                                                                                            th
               ihtişamına kavuşamadı. Bu asırda bağcılık, bostancılık, arıcılık önemli   again, they did not get to its former glory for a long time. In this century
               bir yere sahiptir. Cullah (Çul dokuyucusu), hallaç, kasap, taşçı, zaviyedâr,   viticulture, basketry, beekeeping has an important place. There were pro-
               hattat, türbedâr, nalbant, kaşıkçı, muytâb, tellal, yapucu (duvar ustası),   fessions like çullah, butler, butcher, stalker, calligrapher, tellal, türbedar,
               külahdûz (külah yapıcı), hergeleci (binek hayvan sürücüsü), gülcü gibi   muytab, builder, cone maker, hulking man and rose seller.
               mesleklere rastlanmaktadır.                                                In Kayseri, pastramy and sausage production, sheet and scarf weaving,
                   Kayseri’de pastırma ve sucuk imalatı, çarşaf ve yazma dokumacılığı,   carpeting, ironing, copper processing were important and these production
               halıcılık, kilimcilik, demircilik, bakırcılık önemliydi ve bu imalat dalları   branches were important till 19  century. Kayseri also hosts businesses
                                                                                                                   th
               XIX. yüzyıla kadar önemlerini korudu. Kayseri’de değirmen, mumhane     such as mills, candle holders and winery.
               ve şaphane gibi işletmeler de faaliyet göstermiştir.                       Trades representing the interests of the city with the weakening of
                   XVI. yüzyılın sonraki dönemde merkezi devletin zayıflamasıyla      the central state in the later period of 16  century were very effective in
                                                                                                                           th
               şehrin çıkarlarını temsil eden esnaf, Kayseri’de son derece etkili oldular.   Kayseri. These traders could force a governor to complain to any gover-
               Bu esnaf, hoşlanmadıkları herhangi bir valiyi şikayet ederek ayrılmaya   ment they did not like, and without full approval and no intermediary,
               zorlayabilirlerdi, onların onayı ve aracılığı olmadan hiçbir yönetici   no administrator could fulfill his duty.
               görevini tam olarak yerine getiremezdi.                                    Some western travelers regard cities such as Kayseri and Saraybosna
                   Bazı Batılı seyyahlar Kayseri ve Saraybosna gibi şehirleri “özgür   as “free cities–city republics,” because such cities have obtained important
               kentler–kent cumhuriyetleri” olarak gördüler. Zira bu tür şehirler; bazı   privileges, such as exemptions from certain taxes and the prohibition of
               vergilerden muaf olma, şehre asker girişinin yasaklanması gibi önemli   soldiers entering the city.
               ayrıcalıklar elde etmişlerdir.                                             Kayseri continued to be one of the administrative, economic and cul-
                   Kayseri XVII. yüzyılda da Türkiye’nin idari, iktisadi ve kültür mer-  tural centers of Turkey in the 17  century as well. Üsküdar–Izmit road was
                                                                                                                  th
               kezlerinden biri olmaya devam etti. Üsküdar–İzmit yolu Ankara–Kırşehir   connected to Kayseri via Ankara–Kırşehir while Kayseri was connected to
               üzerinden Kayseri’ye bağlanırken Kayseri Adıyaman–Antep üzerinden      Aleppo via Adıyaman–Antep. In this century, Iranian caravans continued
               Halep’e bağlandı. Bu asırda, İran kervanları Kayseri üzerinden İzmir’e   to bring silk to Izmir through Kayseri. The cargo and passenger animals
               ipek getirmeye devam ettiler. Ulaşımda kullanılan yük ve binek hay-    used in transport were raised by Turkmen tribes.
               vanları, Türkmen aşiretleri tarafından yetiştirilirdi.                     The city plan of Kayseri is organized and bazaars are formed around
                   Kayseri şehir planı düzenli olup, çarşılar sur kapıları etrafında   the walls of the city. From the travelers who inform us about the 17
                                                                                                                                                      th
               teşekkül etmiştir. XVII. yüzyıl Kayseri’si hakkında bilgi veren seyyah-  Century Kayseri, the Polish Simeon refers to the advance situation of
               lardan Polonyalı Simeon, şehirde terzilik ve kaftancılığın geliştiğinden,   tailorship, inns, jewelery shops, castles and bazaars. Evliya Çelebi speaks
               bedestenlerden, hanlardan, kuyumcu dükkanları, çarşı ve pazarlardan    in a similar way, saying that there are two large covered bazaars.
               bahseder. Evliya Çelebi de benzer şekilde iki büyük kapalı çarşının        Kayseri shopkeepers continued their production and sales activities
               bulunduğunu söyler.                                                    through representatives such as “sheikh, yiğitbaşı, kethüda” in the direc-
                   Kayseri esnafı bu yüzyılda da Ahilik kültürü doğrultusunda “şeyh,   tion of Ahi culture in this century and the market price was determined
               yiğitbaşı, kethüda” gibi temsilcileri vasıtasıyla üretim ve satış faali-  by narh method.
   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414